Allt fler svenskar fast i abonnemangsfällor

Problemet med så kallade abonnemangsfällor blir allt vanligare. De senaste tre åren har över 200 000 svenska konsumenter fastnat i ofrivilliga abonnemang.
Cecilia Tisell, konsumentombudsmannen och generaldirektör för Konsumentverket.
Foto: ØYVIND LUND

Nu vill Konsumentverket ta i med hårdhandskarna och sätta stopp för abonnemangsskojarna.

Den största makten ligger hos konsumenterna själva – men flera olika aktörer måste hjälpas åt.

– Det är ett globalt problem och vem som helst kan drabbas, säger konsumentombudsmannen Cecilia Tisell.

Problemet med så kallade abonnemangsfällor blir allt vanligare. De senaste tre åren har över 200 000 svenska konsumenter fastnat i ofrivilliga abonnemang. Ofta vilseleds kunder av oseriösa telefonförsäljare eller lockande erbjudanden på nätet.

"Väldigt bekymmersamt", anser Konsumentverket.


LÄS MER: 200 000 sitter fast i abonnemangsfällor


Nu vill myndigheten få stopp på abonnemangsskojarna.

Konsumentverket: "Konsumenterna har makt"

– Det här är en lukrativ verksamhet med oseriösa aktörer som jag tror är svår att få helt stopp på men vi kan helt säkert göra mer än vi gör i dag, säger Cecilia Tisell, konsumentombudsmannen och generaldirektör för Konsumentverket.

Den slutgiltiga makten ligger hos konsumenterna – men Cecilia Tisell vill involvera flera olika aktörer. Bland annat bankerna och inkassobolagen.

Det kan du göra som konsument

• Var sunt skeptisk. Tro inte på att det finns saker som är gratis eller nästan gratis.

"Låter det för bra för att vara sant är det ofta det", säger Cecilia Tisell.

• Var försiktig med att lämna ut kortuppgifter. Då är det lätt för företagen att dra återkommande betalningar som är svåra att stoppa.

• Om du får en faktura – bestrid den. Skriv till företaget att du bestrider att betala. Samma sak till inkasso eller Kronofogden om det har nått dit. Behåll en kopia av brevet/mejlet. 

"Många blir rädda när det kommer krav men bestrider du får du ingen betalningsanmärkning", säger Tisell.

• Om du är osäker på något: kontakta Konsumentverket eller din kommunala konsumentvägledare.

Hon har tidigare skrivit på DN Debatt om hur abonnemangsfällorna ska undvikas.

Här är konsumentombudsmannens förslag:

• Att kortutgivare tar större hänsyn till konsumenter som vill stoppa löpande betalningar efter att ha vilseletts eller som vill använda sin ångerrätt.

Cecilia Tisell: "Banker ska bevaka kunders intressen"

• Att banker grundligt granskar de företag de ingår avtal med, för att i den mån det går undvika  företag kopplade till abonnemangsfällor.

– Bankerna ska bevaka sina kunder intressen. Det måste bli lättare att få bankens hjälp att stoppa återkommande dragningar och att få tillbaka pengar som dragits orätt, säger Cecilia Tisell.


LÄS MER: Stopp för lockpriser: Så kan boannonserna ändras 


• Att bankerna för in villkor som kräver konsumenternas samtycke till återkommande dragningar, eller att konsumenterna får ett meddelande från banken när banken tar emot återkommande betalningsuppdrag med information om företag och belopp.

• Att inkassoföretag tar större ansvar genom att utreda de ärenden där konsumenter bestrider fakturor, och även noga kontrollerar potentiella uppdragsgivare.

– De har en stor del i det här eftersom de hjälper företagen att driva in fordringar mot lurade konsumenter, säger Cecilia Tisell.

"Det är väldigt bekymmersamt. Vem som helst kan drabbas", säger Cecilia Tisell om att över 200 000 svenskar lurats in i abonnemangsfällor de senaste tre åren.
Foto: Noella Johansson / TT

Enligt Datainspektionen brukar registrerade inkassobolag avsluta samarbeten med oseriösa företag. Men myndigheten har under hösten jobbat för att inkassobolagen ska förbättra sina kontroller av potentiella uppdragsgivare.

Vill ha hårdare regler

• Att sociala medier-företag och andra annonsförmedlare tar ett större ansvar.

– Vi tycker att sociala medier har en läxa att göra. De ska självklart granska och ta bort annonser som lurar konsumenter, säger Cecilia Tisell.

Konsumentverket driver också frågan om att telefonförsäljning inte ska vara tillåten om inte konsumenterna samtycker. Och att alla avtal via telefon förutsätter en skriftlig avtalsbekräftelse för att vara giltiga.

Enligt Cecilia Tisell kan vem som helst drabbas av abonnemangsskojarna. Och när man väl sitter i fällan kan det vara svårt att ta sig ur.

– Många gånger agerar de oseriösa aktörerna från utlandet och ofta är det svårt att få tag på dem. Det är ett globalt problem.

Så känner du igen en abonnemangsfälla

Lockerbjudanden som leder in i en abonnemangsfälla förekommer oftast via telefon eller internet, särskilt via sociala medier och pop up-fönster. Så här kan de se ut:

• Svara på våra frågor och få en smartphone!

• Vart ska vi skicka ditt gratis provpaket?

• Gör anspråk på din burk med produkt X i dag!

• Bli medlem kostnadsfritt och få en gåva för endast X kronor!

• Grattis! Du har chansen att få ett presentkort värt X kronor från företag Y för endast 1 krona.

• Prova vår tjänst gratis en månad! Erbjudandet går ut om X timmar.

Källa: Konsumentrapporten 2017

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!