Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Allt färre klagar på oseriösa telefonsäljare

Under tredje kvartalet förra året fick PTS, Konsumentverket och Telekområdgivarna in sammanlagt 70 klagomål mot telefonsäljare – att jämföra med 400 under motsvarande period 2015. Foto: ANNA SIMONSSON
Ann-Sofie Fahlgren, enhetschef på avdelningen för samhällsfrågor på Post- och telestyrelsen. Foto: Post- och Telestyrelsen, PTS.

Myndigheternas hårdare tag mot oseriösa telefonsäljare tycks ha gett resultat. 

Allt färre klagomål strömmar in. 

– Vi är väldigt nöjda med utvecklingen, säger Ann-Sofie Fahlgren, enhetschef på avdelningen för samhällsfrågor på Post- och telestyrelsen (PTS), till SVT. 

Under tredje kvartalet förra året fick PTS, Konsumentverket och Telekområdgivarna in sammanlagt 70 klagomål mot telefonsäljare – att jämföra med 400 under motsvarande period 2015, rapporterar SVT

–  Vi är väldigt nöjda med utvecklingen, säger Ann-Sofie Fahlgren till SVT. 

LÄS MER: Stig, 76, fick faktura på 140 000 av telebolaget

Två orsaker till minskat antal anmälningar enligt PTS

Hon menar att två faktorer ligger bakom den markanta minskningen. Dels att bolagen som äger telenätet för två år sedan kom överens om att hålls oseriösa säljare borta från nätet. 

Dels att PTS och Konsumentverket dragit på sig hårdhandlarna mot bluffsäljarna och dragit flera inför domstol. 

Samtidigt så kan det vara för tidigt att blåsa faran över. 

– Vi måste fortsätta ha engagemang och hög prioritet på de här frågorna, säger Ann-Sofie Fahlgren till SVT. 

LÄS MER: Tusentals svenskar har lurats köpa dyra lotter

Lottoföretaget har fått drösvis med anmälningar mot sig 

I november förra året berättade Dina Pengar om hur företaget Nordiska Group fått drösvis med anmälningar mot sig efter att besvikna kunder känt sig lurade av deras telefonsäljare. Via namnet Garantilotto har de sålt tusentals dyra lotteriabonnemang till svenskar.

Lotteriinspektionens händer har varit bakbundna eftersom bolaget är registrerat i Västindien.

Margareth Hagberg, 61, är en av dem som övertalats att teckna abonnemang. 

– Jag tyckte att han började snacka om att jag varit med i någon kampanj, men det hade jag  absolut inte varit. Jag fick lite aningar och dålig magkänsla, men jag satt i bilen och tyvärr gick jag med, berättade Margareth Hagberg för Dina Pengar. 

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!