Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Äldre luras att teckna dyra abonnemang

Johan Saxerud, är vd i Svenska Telebolaget och pekas ut som förgrundsperson. Foto: / NWT JONNY OHLSSON
Maj-Lis Hagberg, 90, från Sundsvall är ett av många offer för de värmländska telefonskojarna. Foto: / PRIVAT

De anklagas för att på ett cyniskt och brutalt sätt lura gamla människor teckna dyra telefon- och elabonnemang, något SVT Plus visar i torsdagskvällens avsnitt.

Huvudpersonen Johan Saxerud misstänks skrämma åldringarna med inkasso om de inte betalar.

Konsumentombudsmannen påstår att de använder ett raffinerat system med ''åldersfilter'' för att vaska fram sina offer.

– Det är riktigt vidrigt, säger processrådet Carolina Andersson på Konsumentverket.

I torsdagskvällens avsnitt av SVT Plus granskas telefon- och elföretag som anklagas för att systematiskt lura gamla och sjuka människor.

Det är företagsverksamhet av sällan skådat slag som fått till och med de luttrade handläggarna på Konsumentverket att dra åt sig andan, visar en granskning som Expressen gjort.

I fokus är tre företag. Anmälningarna har haglat över bolagen och dess företrädare:

• Svenska Elbolaget som kränger elabonnemang.

• Svenska telebolaget som bedriver försäljning av telefonabonnemang via säljsamtal på ett likartat sätt som elbolaget.

• Nytel i Sverige AB kör nästan uteslutande med telefonabonnemang.

Företagen har ofta bytt skepnad i en takt där Konsumentverket haft svårt att hänga med i svängarna.

Uppmanades att ringa äldre

Säljarna som SVT talat med säger till Plus att de systematiskt uppmanats att ringa just till äldre, som ibland till och med bodde på äldreboende.

De ska ha fått listor med "enkla offer".

– Vi fick listor på äldre att ringa, det var den så kallade lätta listan. Den kunde vi använda när det gick dåligt, säger en av säljarna till Plus.

– Idag mår jag jättedåligt för att de har blivit lurade. Jag poängterade flera gånger att vi inte borde få listor på nummer till äldre på ålderdomshem, men det gjordes inget åt det, säger säljaren i SVT-programmet.

Verksamheten styrs från Värmland.

"I princip bara ringt upp äldre personer"

Den i dag utpekade huvudaktören Johan Saxerud, 34, bosatt i Karlstad, är vd i Svenska Telebolaget och har kopplingar till de övriga bolagen.

Konsumentverkets utredning - som bygger på anmälningar från bland andra förtvivlade anhöriga - visar att företagen till stor del specialiserat sig på människor över 80 år, många svårt sjuka i bland annat demenssjukdomar.

– De har uppträtt oerhört förslaget och i princip bara ringt upp äldre personer. Med äldre personer ska man vara extra försiktig. Här har man i princip uppträtt tvärtom, säger processrådet Carolina Andersson till Dina Pengar.

Maj-Lis Hagberg, 90, från Sundsvall är ett av många offer för de värmländska telefonskojarna. Foto: / PRIVAT

Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell och processrådet Carolina Andersson anklagar de tre företagen för att på ett systematiskt och cyniskt sätt ringa upp äldre och förmå dem att byta el och telefonabonnemang.

Många av de utsatta offren har knappt varit medvetna om att de lurats in att teckna avtal.

Försäljarna tycks nästan genomgående ha bandat samtalen. När offren eller deras anhöriga senare protesterat mot räkningarna har de i vissa fall hotats med inkassokrav.

Anhöriga har krävt bevis

Anhöriga, som skärpt tonen mot företagen och krävt bevis för att det verkligen tecknats avtal, har fått ljudfilerna skickade, ljudfiler som företagen påstår bevisar att avtal träffats över telefon.

Flera av dessa ljudfiler har nu blivit Konsumentombudsmannens trumfkort mot Johan Saxerud och en av hans medhjälpare, en 26-årig man från Karlstad samt de tre företagen.

Ljudfilerna - som vi också tagit del av - är en tragisk lyssning till förslagna försäljare som ''attackerar'' sina offer med försåtliga säljargument.

Den utpekade Johan Saxerud och 26-åringen anklagas för att själva ha ringt en del säljsamtal till åldringar och lurat dem att byta abonnemang. I andra ärenden har man haft anställda som skött ringandet till den utsatta målgruppen.

Vissa fall har varit mer extrema än andra.

– När de har varit sjuka, dementa som faktiskt inte förstått något at vad som har sagts, har företagen inte förvissat sig om läget utan lurat in dem i avtal, säger processrådet Carolina Andersson.

"De har lurat äldre konsumenter"

Konsumenterna har hamnat i avtalsläge oavsett hur de har agerat.

Ni misstänker att de tre företagen använder sig av ålderfilter för att få fram tillräckligt gamla människor som de sedan ringt upp.

– Ja, jag påstår det. Det bygger på att vi inte fått in en enda anmälan där personen är under 72 år. Alla är äldre.

Konsumentverkets ledning går mycket hårt fram mot den utpekade förgrundspersonen Johan Saxerud och hans 26-årige medhjälpare.

Hur skulle du vilja beskriva personerna?

– De har sysslat med vilseledande marknadsföring på ett förslaget sätt och lurat äldre konsumenter på ett otillbörligt sätt, säger processrådet Carolina Andersson. Och tillägger:

– Det här är värre än vanligt. De har upprätt ytterst nonchalant när de arbetat.

Johan Saxerud tillbakavisar alla anklagelser:

– Vi är helt oeniga, säger han och tillägger att han inte har tid att prata.

– Du får återkomma senare. Jag lägger på nu.

Det är alltså fel det Konsumentverket påstår att ni ringer till åldringar över 80 år för att få dem att teckna el eller telefonabonnemang?

– Ja, precis.

Sedan bryts samtalet.

"Det var det enda sättet"

I normala fall stämmer KO ett företag i domstol för brott mot till exempel marknadsföringslagen. Sedan kan det bli viten och olika former av böter.

Men i just de här fallen gjorde man ett listigt drag och begärda kvarstad (frysning) av företagens medel, innan man stämde företagen.

– Vi såg ett mönster och utgick från att företagen inte skulle vara kvar så länge till, säger processrådet Carolina Andersson.

KO och personalen som jobbar med de tre fallen/företagen fruktade att bolagen skulle vara tömda på pengar när stämningarna väl landade i domstol.

– Det var det enda sättet som vi överhuvudtaget ansåg oss kunna komma åt några pengar, säger Carolina Andersson.

– Det var första gången någonsin som vi tagit till den möjligheten. säger Carolina Andersson.

Maj-Lis Hagberg - som länge haft ett avtal med den lokale leverantören Sundsvall Energi - hade egentligen inga planer på att byta elbolag.

Men i början av februari blev hon uppringd av en påstridig försäljare från Svenska Elbolaget.

Maj-Lis tvekade trots säljarens lockande argument. Avtalet innehöll punkter som hon inte förstod.

Under samtalet med säljaren förklarade Maj-Lis att det fanns avtalstid kvar med hennes nuvarande bolag, vilket innebar att det skulle dröja innan abonnemanget kunde föras över till Svenska Elbolaget.

Elbolaget struntade dock i detta och det lokala elbolaget flaggade för att Maj-Lis skulle tvingas betala 1 036 kronor i straffavgift.

Svärsonen Gunnar ringde bolaget upprepade gånger, utan svar.

Däremot antydde företaget att man tänkte gå vidare och skicka Maj-Lis obetalda räkning till inkasso.

Men Gunnar Almberg gav sig inte.

– Efter sex månader gav de upp. Bad om ursäkt, och strök fordran, säger han i dag.

Pensionären Sten-Olov Bjurell, 71, knäcktes av telefonskojarna

Pensionären Sten-Olov Bjurell, 71, knäcktes av telefonskojarna.
Trots hans utmattade tillstånd lurade säjaren honom att teckna ett kostsamt telefonabonnemang.
– Jag har så ont i ryggen, jag vill sluta, vädjade Sten Olov förgäves.
Hela samtalet bandades av telefonföretaget.


– Det var ett fruktansvärt samtal. Jag har aldrig hört något liknande, säger konsumentvägledare Ellen Gräfnings, som lyssnat på samtalet.
I dag är Sten-Olov Bjurell död.
Det omskakande telefonsamtalet kan bidrag till telefonskojarnas fall.
I dag ingår ljudfilen i de rättsfall som Konsumentombudsmannen, KO, driver mot Svenska Telefonbolaget AB, dess företrädare Johan Saxerud, 33, och en 26-årig man samt två andra bolag i deras krets.
Processrådet Carolina Andersson på KO - som är redo att driva fallet i Stockholms tingsrätt - är tämligen ''ojuridisk'' när hon kommenterar telefonsamtalet:
– Det är riktigt vidrigt.
Samtalet mellan säljaren från telefonbolaget och Sten-Olov utspelade sig onsdagen den 7 oktober förra året.
Sten-Olov, som var sjuklig, befann sig hemma i bostaden i Falun när säljaren från Svenska Telefonbolaget ringde upp honom på hans fasta telefon.
Budskapet från säljaren var enkelt: hon ville att han skulle byta telefonabonnemang till Svenska Telefonbolaget. Efter några minuters samtal hade hon lyckats övertyga Sten-Olov och startade den bandinspelning som företaget ville ha för att kunna bevisa att han verkligen tecknat avtalet. Men ironiskt nog blev just denna bandinspelning till slut en av sex (?) ljudfilen som KO använder sig när man stämmer företaget.
Flera gånger under samtalet vädjade Sten-Olov om att få avsluta samtalet. Han orkade helt enkelt inte prata med försäljaren. Vid ett av dessa tillfällen bröt säljaren av med orden:
– Då kan jag tyvärr inte byta så att du får billigare.
När samtalet så småningom avslutades hade Sten-Olov tecknat ett muntligt avtal om byte av abonnemang utan att förstå det.
Senare försökte Sten-Olovs broder Göran hans fru Irene hjälpta honom att ta sig ur telefonbolagets grepp.
– Men de stod på sig och krävde att min bror skulle betala, berättar Göran.
Företaget skickade till slut en så kallad sluträkning på drygt 5 000 kronor.
– Sten-Olov var helt olycklig. Det tog honom oerhört hårt att han skulle betala över 5000 kronor. Det var fruktansvärt. Han drabbades av ångest, kunde inte sova på nätterna, säger svägerskan Irene Bjurell.
– Min bror var orolig för räkningen, berättar Göran Bjurell som begärde att få en kopia på ljudfilen.
Göran och Irene häpnade över samtalet och säljarens cyniska beteende i telefonen.
– Det framgick ju tydligt av ljudfilen att han var trött och ville avsluta samtalet, säger Göran.
Göran Bjurell tog sedan hjälp av konsumentvägledaren Ellen Gräfnings på Falu kommun.
Ellen Gräfnings har haft åtskilliga ärenden som gäller telefonskojare lurat på människor olika avtal. Men Sten-Olovs samtal är det värsta hon hört.
– Det kan inte vara skäligt att man ingår ett avtal under de här förutsättningarna. Han bad ju att få avsluta samtalet flera gånger, men under påtryckning hålls kvar i telefonsamtalet, säger Ellen Gräfnings.
Efter flera turer med Svenska Telebolaget gav de till slut med sig och hävde avtalet.
– Men det tog lång tid, säger Ellen Gräfnings.
Den 1 februari i år avled Sten-Olov Bjurell.

Valli Sjögren, 86, lurades byta telefonbolag

Valli Sjögren, 86, lurades byta telefonbolag.
Sedan damp det ner en räkning på drygt 3000 kronor.
– Det hela är förskräckligt, säger brorsdottern Britt-Marie Adolfsson som försökt hjälpa henne.

 

Ett av de fall som Konsumentverket nu driver gäller Valli Sjögren, där Johan Saxeruds kollega, en 26-årig Karlstadbo som då stod som registrerad vd för Svenska Telebolaget AB, ringde upp den gamla damen.
Valli Sjögren, som under sitt yrkesamma liv jobbade inom sjukvården, hade inga planer på att byta telefonbolag.
Samtalet, som bandades av 26-åringen, följde det upparbetade mönstret, d v s försäljningsargumenten och avtalet rabblades mycket snabbt. Valli hade svårt att hänga med.
– Valli hör och ser dåligt, berättar brorsdottern Britt-Marie Adolfsson i Växjö.
Det behövs inte många minuters lyssnade för att inse att Valli Sjögren inte uppfattade samtalet som att hon ingått ett avtal.
Från Konsumentombudsmannen, KO:s stämningsansökan till Stockholms tingsrätt:
'Efter en minuts inspelning frågar telefonförsäljaren ''Var allting godkänt då?'' Innan hon hinner svara säger han ''Vad bra!''. Hon svarar: ''Jag hänger inte med på allt det här, men telefon måste jag ju ha. ''.

KO skriver i stämningsansökan:
''Även i detta samtal är det (26-åringens namn) som är telefonförsäljaren. På slutet säger Valli Sjögren att hon blivit överraskad och håller på med annat. Hon har sedan erhållit faktura för tjänsten hon inte haft avsikt att beställa''.
– Det kom först en räkning som de sa att hon var tvungen att betala för att de skulle släppa saken. Den var på 735 kronor, säger Britt-Marie Adolfsson.
Sedan damp det ner ett inkassokrav.
– Nu stod det 3474 kronor. De skulle ha pengarna för att hon brutit avtalet.
Britt-Marie begärde att få ljudfilen uppspelad, men inget hände.
Företaget påstod att de hade problem med sina datorer och inte fick fram ljudfilen. Men efter flera turer, bland annat med mejl, fick Britt-Marie ljudfilen,
– Gamla människor förstår ju inte. Valli berättade att mannen pratade så fort att hon inte kunde hänga med. Det är så fult, jag har inte ord för deras agerande, säger Britt-Marie Adolfsson.
Brorsdottern tvingades lägga ner flera månaders arbete på att stoppa företagets krav. Det löste sig till slut med hjälp av den lokala konsumentvägledaren i Ljungby.
I dag vill Valli Sjögren och systerdottern Britt-Marie Adolfsson att ljudbandet spelas upp.
– Det är bra för det varnar kanske andra människor, säger Britt-Marie.

 

LEIF BRÄNNSTRÖM

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!