Volvos aktie pressas: ”Bra för småsparare”

Volvo Cars vd om miljardnoteringen: ”Ska attrahera talang”
Håkan Samuelsson är vd för Volvo Cars. Han köper själv aktier för 25 miljoner kronor i samband med noteringen.
Foto: FREDRIK SANDBERG/TT / TT NYHETSBYRÅN
Volvo börsintroduceras i Sverige på fredagen.
Foto: HENRIK ISAKSSON / IBL
Li Shufu, styrelseordförande för Geely.
Foto: LOU LINWEI / STELLA PICTURES/ALAMY

Nu börsintroduceras Volvo Cars.

Men motvinden har varit hård och teckningskursen landade till slut på botten.

Det beror på krav från tunga, svenska investerare, tror experterna.

– Men man ska inte tro att Volvo huxflux har blivit ett svenskt bolag, säger Sverre Linton på Aktiespararna.

På fredag, den 29 oktober, noteras Volvo Cars på Stockholmsbörsen.

Det väntas bli nästa folkaktie i Sverige, och bolaget själv beskriver intresset från allmänheten som ”överväldigande”, med över 90 000 personer i kö för att köpa aktier.

Inför börsintroduktionen har det varit full aktivitet kring Volvo.

Bland annat har källor uppgett för Dagens industri att vd:n Håkan Samuelsson är på väg att bytas ut. Det har också väckts frågor kring hur Volvo Cars ska nå sina elbilsambitioner, och om ägandet i form av kinesiska Geely och den kinesiska statens inflytande.

Volvo Cars och börsnoteringen

■ Volvo grundades på Hisingen i Göteborg 1927, av Assar Gabrielsson och Gustaf Larson. Den 14 april det året rullade den första serietillverkade Volvobilen ut genom fabriksportarna. Året därpå lanserades Volvo sin första lastbil.

■ 1999 valde Volvokoncernen att sälja Volvo Cars till den amerikanska Fordkoncernen.

■ 2010 såldes Volvo Cars igen, då till kinesiska Geely Holding Group.

■ Fredagen den 29 oktober introduceras Volvo Cars på Stockholmsbörsen, under titeln VOLCAR B. Det beskrivs som den näst största börsnoteringen någonsin i Sverige, efter Telia år 2000.

■ Teckningskursen är satt till 53 kronor per aktie, och totalt kommer det att nyemitteras aktier för cirka 20 miljarder kronor. Som ankarinvesterare syns bland annat flera AP-fonder, Alecta, AMF och Folksam.

Samtidigt har regeringen uttalat sitt stöd för börsnoteringen.

”I och med noteringen kommer Volvo Cars gå från att vara privatägt till att bli ett börsnoterat bolag med allt vad det innebär av transparens, öppenhet och tydligt regelverk”, sa Ibrahim Baylan till SvD förra veckan.
Foto: JESSICA GOW/TT / TT NYHETSBYRÅN

– Det får inte råda något tvivel om att Volvo Cars är viktigt för Sverige och sysselsätter väldigt många människor, sa näringsminister Ibrahim Baylan (S) till Svenska Dagbladet förra veckan.

Även den före detta Volvochefen Leif Johansson, har i SvD och Di argumenterat för en börsnotering, sagt att han tänker investera och att han har svårt att förstå kritiken mot det kinesiska ägandet.

Många nyheter om Volvo Cars

Även nyheterna från bolaget själv har också duggat tätt.

I fredags gick Volvo Cars ut med att Geely omvandlar alla sina röststarka A-aktier till B-aktier. Därmed kommer de kinesiska ägarna kontrollera drygt 80 procent av bolaget i stället för 97.

Sen, i måndags, bantade Volvo Cars sin nyemission från 25 till 20 miljarder kronor. Man sköt också upp den första handelsdagen på börsen med en dag.

Enligt källor till SvD genomförs åtgärderna för att gå tveksamma investerare till mötes. Det tror också Sverre Linton, chefsjurist på Aktiespararna.

– Det var inte oväntat att det skulle skrivas mycket om Volvos börsintroduktion men det var oväntat att det skulle hända så mycket, säger han och forsätter:

– Det var oväntat men välkommet att Geely stämplar om A-aktierna till B-aktier. Där tror jag vi har de stora, svenska institutionerna att tacka. Det var också lite oväntat att man hamnade i den absoluta botten av intervallet i värderingen.

Aktiepris på 53 kronor

I början av förra veckan meddelade Volvo att teckningspriset skulle ligga inom intervallet 53-68 kronor per aktie. I måndags fastställdes priset till den lägsta nivån: 53 kronor. Det ger ett totalt börsvärde på 163 miljarder kronor.

Flera medier har tidigare skrivit om Volvo Cars svårigheter med att få med sig tunga investerare. Men i måndags, när aktiepriset bestämts till lägsta nivån, stod det klart att även Första-, Tredje- och Fjärde AP-fonden samt Alecta går in.

Sen tidigare hade Volvo fått med sig AMF och Folksam.

– Jag tror att de stora, svenska institutionerna har förhandlat hårt, säger Linton.

Att de har haft som krav att det kinesiska inflytandet ska minska och att de ska få komma in billigare?

– Ja, jag tror det har varit ett krav från flera håll.

Hur ska småsparare tolka att priset hamnat i botten av intervallet?

– Jag vet inte hur mycket man ska tolka in i det. Men för de som har varit tveksamma kring om värderingen har varit för hög kan det här hjälpa. Det får nog ett antal fler att investera. De som tycker att det hade varit rimligt med en högre värdering kanske ansöker om lite fler aktier, säger Sverre Linton.

”Tryggare med lägre värdering”

– En lägre värdering gör kanske också placeringen något tryggare eftersom det blir en lägre fallhöjd.

Aktiespararnas chefsjurist tror att det inledningsvis kommer att vara ett stort tryck på aktien.

– Folk vill äga Volvo inte bara av finansiella skäl utan även av nostalgiska. Sen ska man inte låta sig luras att bolaget nu, efter eftergifterna från Geely och för att det kommer till Stockholmsbörsen, blir svenskkontrollerat.

– Det är till stor del kontrollerat från Kina och kan därför påverkas av händelser i Kina eller fasta i ett politiskt spel. Det är en helt annan sak än ett bolag som är kontrollerat i Sverige men som har stora affärer i Kina.

Sverre Linton betonar vikten av att göra en egen analys innan man köper, inte satsa pengar man inte har råd att förlora och att sprida riskerna och inte satsa allt på Volvo.

– Volvo är varken en säkrare eller osäkrare investering än andra jämförbara bolag. Inte som det ser ut nu, sen handlar det om vad man levererar framöver, säger Sverre Linton.

Veckans aktie: Volvo Cars – noteras i veckan