Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Volvo Cars ökar tillväxten – men halverar vinsten

Flera rapporter släpps – se analyser och kommentarer i Rapportmorgon i DiTV.
Volvo Car Group visar på ökad omsättning under det första halvåret 2019. Foto: HENRIK ISAKSSON / IBL
Håkan Samuelsson, vd och koncernchef för Volvo Cars. Foto: JONAS EKSTRÖMER/TT / TT NYHETSBYRÅN

Volvo Cars rapporterar en omsättning på 67 185 miljoner kronor under det andra kvartalet, jämfört med 66 039 i fjol.

Samtidigt sjunker resultatet efter skatt – från 2 996 miljoner kronor andra kvartalet i fjol till 1 393 miljoner kronor under andra kvartalet i år.

En ökad prispress och handelstullar har minskat vår rörelsevinst”, skriver vd och koncernchef Håkan Samuelsson i ett pressmeddelande.

Volvo Car Group har presenterat sin rapport för det andra kvartalet på torsdagsmorgonen och visar på rekordartad försäljning.

Biljätten sålde 340 286 bilar under det första halvåret, vilket är en ökning med 7,3 procent jämfört med samma period i fjol. Omsättningen för det andra kvartalet landar på 67 185 miljoner kronor, jämfört med 66 039 miljoner kronor 2018. 

Under det första halvåret ska bolaget ha tagit marknadsandelar i USA, Kina och Europa, skriver Volvo Car Group i ett pressmeddelande.

Under en tid då bilförsäljningen stagnerat på de flesta marknader, har vi under det första halvåret sett en fortsatt stark tillväxt,” skriver vd och koncernchef Håkan Samuelsson.

Minskar vinsten

Samtidigt sjunker resultatet efter skatt, från 2 996 miljoner kronor andra kvartalet i fjol till 1 393 miljoner kronor under andra kvartalet i år.

Rörelsevinsten för det andra kvartalet landade på 2 600 miljoner kronor, en minskning med 38,5 procent jämfört med samma period i fjol.

Rörelsemarginalen föll från 6,4 procent under det första halvåret 2018 till 4,2 procent under årets första halvår – en minskning med 2,2 procentenheter. Rörelsemarginalen för det andra kvartalet blev 3,9 procent.

Vi fortsätter att ta marknadsandelar i samtliga regioner där vi är verksamma, men en ökad prispress och handelstullar har minskat vår rörelsevinst. Åtgärder som vi vidtagit på kostnadssidan tidigare i år, kommer att ha få effekt under andra halvan av året”, skriver Håkan Samuelsson. 

Annons: