Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Storytels vd: ”Det saknar motstycke”

Jonas Tellander, vd Storytel om första kvartalet.
Jonas Tellander, vd för Storytel.Foto: Storytel / Storytel
Foto: Storytel / Storytel

Hemmajobbare, stängda skolor och social distansering innebär en mardröm för många näringsidkare.

Men inte för ljudboksjättarna.

Under andra halvan av mars har Storytel ökat prenumeranterna mer än någonsin tidigare i det börsnoterade bolagets historia.

Konkurrenten Bookbeat har ökat intäkterna med 79 procent.

Ljudboksföretaget Storytel hade 1 154 800 betalande abonnenter i genomsnitt under första kvartalet 2020, vilket är en ökning med 71 400 kunder jämfört med fjärde kvartalet 2019.

Storytel träffar därmed den prognos om 1 154 000 betalande abonnenter som tidigare lämnats, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

– Vi har märkt ett ökat intresse för berättelser i de här speciella tiderna. I synnerhet i länder där myndigheter och regering infört skarpa restriktioner, säger Dan Panas, kommunikationschef på företaget.

Streamingintäkterna för första kvartalet kom in på 429 miljoner kronor, jämfört med 438 miljoner som prognostiserats. Årlig intäktstillväxt uppgår därmed till 45 procent.

– Storytel såg en fortsatt stark tillströmning av kunder under kvartalet, och mer än en fördubbling de sista två veckorna i mars som saknar motstycke i Storytels historia, uppger vd Jonas Tellander.

Storytel har utökat den kostnadsfria provperioden från 14 till 30 dagar.

– Delar av den kraftfulla effekt vi upplever i tillströmningen får därmed en viss kalenderförskjutning, som kommer ge Storytels abonnenttillväxt en flygande start i andra kvartalet, uppger Jonas Tellander. 

Bookbeat ökar rejält

Även Storytels konkurrent Bookbeat redovisade i går lysande siffror under det första kvartalet. Intäkterna ökade med 79 procent. 

Störst var den procentuella ökningen i Tyskland, där landets delstater tidigt införde tvingande restriktioner om bland annat utegångsförbud med hot om kraftiga böter om reglerna åsidosattes. 

Men även den svenska och finska markanden bidrog till ökningen.

Enligt Bookebeat var de två sista veckorna i mars de bästa någonsin sett till antalet nya användare, vilka förstärktes av coronapandemin.

”Behovet av andra berättelser i vardagen än den världen tyvärr gemensamt delar just nu har nog aldrig varit viktigare för att kunna koppla av och koppla bort. Att vi noterar det högsta inflödet någonsin av nya användare i slutet av första kvartalet är ett bevis på det”, säger Niclas Sandin, vd på BookBeat.

Under 2019 ökade Bookbeat intäkterna med 119 procent till 311 miljoner kronor.

Kris för den fysiska boken

Värre är det för den fysiska bokhandeln som tagit rejält stryk under coronapandemin.

I slutet av mars rapporterade branschen att man under veckan tappat 36,5 procent av försäljningen jämfört med motsvarande vecka året innan. 

Internetbokhandel och bokklubbar minskade försäljningen av fysiska böcker med 8,0 procent jämfört med motsvarande vecka 2019.

 

TV: ”Kommer att klara krisen bäst”

Warg och Petersson om Storytel.