Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Staten största ägare i SAS – men Baylan tiger

Ibrahim Baylan hälsar via sin pressekreterare att han i nuläget inte uttalar sig om SAS. Foto: ANNA-KARIN NILSSON
Strandade passagerare väntar på besked på Arlanda på lördagen. Foto: XINHUA/AVALON.RED / STELLA PICTURES/XINHUA/AVALON.RED B950

Statliga flygbolagsjätten SAS förlorar upp till 100 miljoner kronor per dag på flygstrejken. Svenska staten är största ägare i bolaget.

Men näringsminister Ibrahim Baylan, S, vill inte uttala sig om pilotstrejken.

– Det är en fråga för parterna, säger hans pressekreterare Sara Khatemi. 

Samtidigt säger strejkexperten Christer Thörnqvist att det finns en teoretisk möjlighet för staten att stoppa strejken. 

– Det har hänt en gång tidigare att de gått in och förklarat en strejk förbjuden, för att den var samhällsfarlig. Det var 1971, säger han. 

I juni i fjol sålde den norska staten sina sista aktier i SAS, som tidigare ägdes gemensamt av de tre skandinaviska länderna.

Nu står den svenska staten som största ägare, med ett aktieinnehav på 14,82 procent. Danska staten är näst största ägare med 14,24 procent. 

Frågan är om svenska staten har någon möjlighet att agera för att få slut på den pågående pilotstrejken – som de närmaste dagarna beräknas ha drabbat runt en kvarts miljon passagerare. 

– Jag tycker det är tråkigt att vi nu är inne på tredje dagen i konflikten och jag önskar att vi kan lösa det så snabbt som möjligt, säger Peter Hyldig, pilotchef för SAS. 

I teorin: Så skulle regeringen kunna stoppa pilotstrejken

Enligt strejkexperten Christer Thörnqvist, lektor i samhällsekonomi vid högskolan i Skövde, är svaret ett teoretiskt ja. 

– Det har hänt en gång tidigare att de gått in och förklarat en strejk förbjuden, för att den var samhällsfarlig. Det var 1971. Då sa dåvarande Sako-SR, som inte finns längre, som samlade statsanställda att de skulle lockouta sina egna militärer. Tv-teamen rullade upp till Sverige för att rapportera om ett land som var så konstigt att de lockoutade sin egen försvarsmakt, säger Christer Thörnqvist. 

Strandade passagerare väntar på besked på Arlanda på lördagen. Foto: XINHUA/AVALON.RED / STELLA PICTURES/XINHUA/AVALON.RED B950

Till slut fattade regeringen beslut om att gripa in. 

– Det man gjorde rent juridiskt var att man tvångsförlängde avtalet som löpt ut. På det sättet hamnade båda parter under fredsplikt. Det var så man trixade. Och det är väl så man skulle kunna göra. Jag har svårt att se att det finns något hinder för att man rent teoretiskt skulle kunna göra så nu också, säger Christer Thörnqvist. 

Frågan är om pilotstrejken orsakar så stora ekonomiska förluster att den skulle kunna anses vara samhällsfarlig. 

Klart är att den pågående strejken slår hårt mot flygbolaget och dess aktieägare. Enligt Jacob Pedersen, analytiker på danska Sydbank, kostar de stillastående flygplanen 60–80 miljoner kronor per dag.

Det innebär i så fall att flygbolaget har förlorat 180–240 miljoner kronor bara under helgen.

Risk för underskott i SAS

Dessutom risker strejken vända SAS helårsresultat.

”Med våra aktuella förväntningar på SAS resultat i år kan ett överskott vändas till ett underskott, om strejken sträcker sig till 14 dagar”, skriver Jacob Pedersen i sin analys enligt Dagens Nyheter.

SAS senaste helårsresultat, för det brutna räkenskapsåret 2017/2018, landade på drygt 2,1 miljarder kronor före skatt och jämförelsestörande poster.

Mats Hyttinge, flyganalytiker på Jarl Securities, har också räknat på vad strejken kan innebär i pengar för SAS.

Till Sveriges Radio säger han att den kostar mellan 50 och 100 miljoner kronor per dag. Det innebär en förlust på 150–300 miljoner kronor under de tre dagar som strejken hittills har pågått.

Och aktien har redan tagit stryk.

Statens förlust: 59 miljoner

När börsen öppnade i fredags dök den, och stannade sen på minus 5,35 procent. Den innebär en förlust på närmare 59 miljoner kronor för den svenska staten.

Michel Fischier, vice president för SAS investor relations, säger om strejken:

– Det är klart det påverkar aktien negativt, det gjorde det redan i fredags.

Han säger vidare att det är ”en komplicerad situation” – och hänvisar sen till SAS pressavdelning. 

Christer Thörnqvist tror dock inte att de ekonomiska skälen räcker till för att regeringen ska ingripa. 

– I praktiken är det nog oerhört liten chans att de skulle göra något sådant. Det finns nämnder som avgör om en strejk är samhällsfarlig. Men för att den ska räknas som samhällsfarlig skulle det ha varit ambulansflyg, polis, militär eller liknande som skulle tas ut i strejk. Det måste röra folks livsvillkor. Att förlora pengar är inte samhällsfarligt. Och att folk inte får flyga... när man talar om ”flygskam” och allt vad det är så är det väl snarare tvärtom, att miljövännerna jublar väl för att flygplanen står still. 

Kommunalrådet: ”Den här strejken kommer väldigt olägligt”

Samtidigt slår strejken mot mindre orter som SAS flyger ifrån. En av dessa är Östersund.

– Man kan säga så här: den här strejken kommer väldigt olägligt, säger kommunalrådet Pär Jönsson (M), kommunalråd i Östersund, och berättar om bakgrunden:  

– Flygningarna från Östersund och Bromma ska dras ner från att flyga flera gånger per dag till att flyga från torsdag till söndag, framför allt riktat mot turisttrafiken. Vilket innebär ett stort avbräck för Östersund och länet, fastboende, företagare och tillresta förstås. Det minskade antalet flygstolar innebär att det kommer bli arbetslöshet i vissa branscher som hotell- restaurang och annat. 

Själv är han i USA och fortsätter pilotstrejken kommer han att drabbas. 

Sverige har tidigare sagt att man på sikt vill sälja sitt innehav i SAS, men har inte kunnat ge några besked om när. Nu vill näringsminister Ibrahim Baylan, S, inte svara på några frågor om strejken eller om svenska statens ägande.

Ibrahim Baylan uttalar sig inte

– Statsrådet kommer inte att uttala sig i nuläget. Det är en fråga för parterna och inte en ägarfråga. Vi hoppas parterna snarast kan enas om en lösning, säger hans pressekreterare Sara Khatemi i ett sms.

Har svenska staten – som största ägare – möjlighet att göra något för att påverka situationen?

– Det är inte regeringens sak att uttala sig om en enskild konflikt mellan arbetsmarknadens parter.

De tio största ägarna i SAS

Här är de ägare som har störst kapital i SAS, antalet aktier de har och hur stor andel av flygbolaget de äger.

 

1. Svenska staten: 56,7 miljoner aktier, 14,82 procent.

2. Danska staten: 54,5 miljoner, 14,24 procent.

3. Knut och Alice Wallenbergs stiftelse: 24,9 miljoner, 6,5 procent.

4. Gerald Engström: 12 miljoner, 3,14 procent.

5. Dimensional fund advisors: 11,1 miljoner, 2,89 procent.

6. Vanguard: 7,5 miljoner, 1,97 procent.

7. SEB fonder: 7,3 miljoner, 1,91 procent.

8. Norges bank: 5,1 miljoner, 1,34 procent.

9. Avanza pension: 5 miljoner, 1,31 procent.

10. Länsförsäkringar fonder: 4,5 miljoner, 1,19 procent.

 

Övriga aktieägare: 194 miljoner aktier, 50,70 procent.

 

Källa: SAS 

Annons: