Axfood ökar e-handeln – öppnar flera nya butiker

Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL / /IBL
Foto: TOMAS LEPRINCE

Axfood ökar e-handeln med 35 procent men satsar samtidigt på att öppna en rad nya fysiska matbutiker kommande året.

– Butikerna kommer att vara det stora dragloket under en lång tid framöver, säger Axfoods vd Klas Balkow till Di TV. 

Axfood, som bedriver handel med dagligvaror inom detalj- och partihandeln i Sverige, redovisar ett rörelseresultat på 485 miljoner kronor för det första kvartalet 2019.

Genomsnittet av sju analytikers estimat låg på ett rörelseresultat på 444 miljoner, enligt Bloomberg News prognossammanställning.

Axfoods försäljning uppgick till 11.931 miljoner kronor under kvartalet. Analytikernas snittestimat var en försäljning på 11.768 miljoner kronor.

Rörelsemarginalen blev 4,1 procent för kvartalet (3,8).

Axfoods vd Klas Balkow intervjuades i Di TV:s Börsmorgon direkt efter att rapporten släppts. 

– Vi investerar mycket i våra butiker och ser över framtidens logistikcenter. 2023 kommer ett helautomatiserat logistikcenter stå klart. Det är ett steg att hitta lönsamma modeller, när det kommer till e-handeln, säger Klas Balkow i Di TV. 

Redovisar siffror för e-handeln

För första gången presenterar man nu sina siffror för e-handeln i butikerna Willys, hemköp och Mat.se.

Här är tillväxten 35 procent jämfört med 19 procent i branschen.

– Mat på nätet är fortfarande en liten andel, säger dock Klas Balkow.

Två procent av av inköpen av livsmedel i Sverige görs via nätet.