Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Spotify växer – men gör mångmiljonförlust

LIVE: Di TV – Sveriges ekonomi-tv-kanal
Det brukar läggas stor vikt vid de betalande kunderna: om de ökar eller inte för Spotify.Foto: PATRIK C ÖSTERBERG / IBL
Det är nu två och ett halvt år sen Spotify börsnoterades i USA.Foto: JEFF BLACKLER / SHUTTERSTOCK EDITORIAL REX/IBL

Spotify fortsätter att växa.

Den svenska techjätten har fått sex miljoner nya betalande användare det senaste kvartalet – och 31 miljoner fler på ett år.

Samtidigt redovisar bolaget en förlust på 40 miljoner euro.

Föregående kvartal ökade Spotifys betalande användare – premiumkunder – från 130 till 138 miljoner.

Nu rapporterar den svenska techjätten nya siffror, för årets tredje kvartal.

Där framgår det att antalet premiumkunder har växt till 144 miljoner. Det är en ökning med 31 miljoner användare – eller 27 procent – på ett år.

Spotify växer

Totalt har antalet aktiva användare växt till 320 miljoner. Det är en ökning med 29 procent på ett år, vilket motsvarar 72 miljoner nya användare.

När Spotify rapporterar läggs det stor vikt vid tillväxten av premiumkunderna. Och techbolaget fortsätter räkna med kraftig tillväxt: vid årets slut tror man på 150-154 miljoner betalande.

I kvartalsrapporten skriver bolaget också att verksamheten har utvecklats på ”hög nivå”, att antalet användare har växt starkt, att rekordfå betalande användare – under fyra procent – har lämnat strömningstjänsten och att intäkterna är något högre än väntat.

Förlust på svenska techjätten

Spotify klarar dock inte av att generera vinst detta kvartal heller. Techbolaget gör en förlust på 40 miljoner euro, vilket motsvarar drygt 416 miljoner kronor. Det är dock betydligt lägre än den väntade förlusten på 82 miljoner euro, och lägre än föregående kvartals förlust på 167 miljoner euro.

För kvartal fyra spår Spotify en förlust på mellan 32 och 112 miljoner euro.

En av de stora utgifterna, som påverkar resultatet, är en global annonskampanj.

I sin rapport skriver techbolaget att den globala konsumtionen av Spotifys innehåll nu ligger på högre nivåer än innan coronapandemin, och att annonsintäkterna har börjat växa igen.

Bolaget lägger också stor vikt vid sin podcastsatsning i rapporten, och beskriver bland annat hur mer intäkter kommer från detta segment.

Miljarder i vinst för Spotifys grundare