Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

SAS-chefen: ”Mitt svåraste beslut” – 5 000 varslas

Jonas Olavi om att SAS varslar 5 000 anställda om uppsägning.
SAS vd, Rickard Gustafson.Foto: CLAUDIO BRESCIANI/TT / TT NYHETSBYRÅN
SAS varslar 5 000 anställda om uppsägning.Foto: JOHAN NILSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
Foto: Johan Nilsson/TT / TT NYHETSBYRÅN
Foto: Johan Nilsson/TT / TT NYHETSBYRÅN

Flygbolaget SAS varsel betyder att upp till 5 000 anställda tvingas sluta.

1 900 heltidsanställda berörs i Sverige.

– Vi har inget annat val. Vi måste anpassa oss efter hur efterfrågan ser ut, säger SAS vd Rickard Gustafson till Expressen.

Flera flyglinjer riskerar nedläggning och vissa orter kan tappa SAS-flyg helt.

Nyheten om SAS drastiska nedskärning är sedan några timmar offentlig när Expressen pratar med flygbolagets vd Rickard Gustafson. Han tillträdde som chef för flygbolaget 2011 med siktet inställt på att försöka göra bolaget så attraktivt som möjligt för en framtida försäljning.

I dag är verkligheten en annan med coronakrisen som lamslagit en stor del av världens flygbolag.

Covid–19 har tvingat SAS att ta ställning till en helt ny verklighet som kommer att ge återverkningar inte bara under de närmaste månaderna, utan de närmaste åren, skrev Rickard Gustafson, i det pressmeddelande som bolaget skickade ut när nyheten med att upp till 5 000 anställda måste varslas om uppsägning.

– Det här är det svåraste beskedet jag gett till mina duktiga och uppskattade medarbetare och under de år jag har varit på SAS, säger han till Expressen.

Rickard Gustafson ser inget ljus i sikte när det gäller passagerarnas återkomst under det här året utan räknar med att det tar flera år innan allt är normalt igen.

– Efterfrågan på flygresor kommer att komma tillbaka, men det kommer att ta tid. Den kommer att vara begränsad under resen av året och stora delar av 2021. Först 2022 tror vi att efterfrågan är tillbaka på en nivå som liknar vad den var före krisen.

– Det här är en existentiell fråga för oss, säger SAS-chefen Rickard Gustafson om åtgärden att varsla en stor del av de anställda om uppsägning.Foto: CLAUDIO BRESCIANI/TT / TT NYHETSBYRÅN

SAS behöver pengar för sin överlevnad

Enligt SAS-chefen fanns det inget alternativ.

– Det här är en existentiell fråga för oss.  Vi slåss för vår överlevnad. Vi kan inte ge igenom två år med en alldeles för stor kostnadskostym. Därför sätter vi igång den här processen som är smärtsam, men tyvärr nödvändig.

SAS behöver statliga pengar - annars överlever inte bolaget.

– Vi kommer att behöva få tillgång till de utlovade krediter som vi fått i Sverige och Danmark.  Än så länge är dessa pengar inte tillgängliga. Men vi tror att vi kan få det inom kort. Det kommer att vara nödvändigt om vi ska klara oss genom sommaren och in i hösten.

Försvinner det ett antal linjer?

- Det är svårt att uttala sig om. Allting styrs av när länderna tillåter att man får börja resa igen och vilken takt det finns intresse av att resa till olika destinationer. Vi kommer att stå redo att flyga när det finns en tillräcklig efterfrågan.

Men om ni ska ta bort 5 000 anställda betyder det väl att ett antal linjer försvinner?

– Ja, det kommer det säkert att bli. Dels kan det försvinna linjer, dels han vi komma att gå ner i frekvens. På vissa destinationer kanske vi normalt flyger fem gånger per dag, men framöver kanske vi får nöja oss med att flyga två gånger per dag.

Kan vissa orter tappa SAS–förbindelse helt?

– Det kan jag absolut inte utesluta.

Alla personalgrupper drabbas av SAS nedskärningar.Foto: SAS

 

Storägaren Jacob Wallenberg kräver att staten går in med pengar och rädda SAS efter beskedet om att de varslar 5 000 anställda, skriver SvD. 

– Det här är en naturkatastrof vi är med om. Nu måste staten gå in och rädda SAS, som är ett samhällskritiskt företag, säger han till tidningen. 

Wallenberg säger att det finns en risk att SAS inte finns kvar om några månader. 

– SAS är nu finansiellt mycket svagt och behöver de utlovade statliga kreditgarantierna för att klara sig över sommaren. Sedan behövs kapitaltillskott på mycket betydande belopp. Vi har bara några månader på oss att få fram kapital. Löser man inte det kommer SAS inte att finnas kvar. 

SAS inleder nu en process för att minska antalet anställda. 1 900 heltidsanställda berörs i Sverige, 1 300 i Norge och 1 700 i Danmark. Företaget räknas med att chockbantningen ska vara genomförd vid årsskiftet.

– Det är ett brett varsel som kommer att påverka alla eftersom vi måste anpassa vår totala kostnadskostym till en lägre efterfrågan i framtiden, säger Rickard Gustafson.

Blockade flygsäten för att förhindra virusspridning

För resenärerna kan det framtid flygandet - åtminstone under det här året - betyda att flygbolaget flyger med blockade mittsäten för att minska risken för smittspridning.

– Där kommer vi att ha en intensiv diskussion där vi tillsammans med berörda myndigheter kommer att försöka få fram ett regelverk för det. Och det är ett regelverk som måste vara likartat i världen över. Det blir oerhört svårt för flyget att komma upp på vingarna igen om det ska råda olika regler i olika länder hur människor får sitta i planen, hur man får gå ombord, vilka regler som ska gälla på flygplatserna och lika dokument man måste ha med sig för att få resa.

”Staten gå in och rädda”

Svenska staten är den största enskilda ägaren följd av den danska staten. Wallenbergsfären är sedan gammalt stora ägare i flybolaget via Knut och Alice Wallenberg-stiftelsen. Stiftelsen är tredje störste ägare med 6,5 procent av rösterna.

– Det här är en naturkatastrof vi är med om. Nu måste staten gå in och rädda SAS, som är ett samhällskritiskt företag, säger Jacob Wallenberg till Svenska Dagbladet. Han kan företaget väl från sin tidigare post som vice ordförande i bolaget.

SAS-chefen pekade på de statliga kreditgarantier som han hoppas få loss i pengar. Och Jacob Wallenberg säger till Svenska Dagbladet:

– SAS är nu finansiellt mycket svagt och behöver de utlovade statliga kreditgarantierna för att klara sig över sommaren. Sedan behövs kapitaltillskott på mycket betydande belopp. Vi har bara några månader på oss att få fram kapital. Löser man inte det kommer SAS inte att finnas kvar.

SAS-aktien föll kraftigt efter beskedet och när slutade på - 4.73 när Stockholms–börsen stängde för dagen.

I klartext betyder SAS nedskärningar att upp till 40 procent av bolagets anställda måste gå. Hur fördelningen mellan de olika personalgrupperna ser ut är oklart. 

Pilotfacket ställer sig bakom beslutet

De berörda fackförbunden gick förhandsinformation om beskedet. Även regeringskansliet hade underättats om SAS drastiska besked.

– Det här något absolut nödvändigt för att vi ska kunna överleva. Flyget är en samhällsviktig funktion, så här måste alla samverka. Här måste ledningen, de anställd och staten ta ett väldligt stort ansvar. Annars skadas svensk infrastruktur på grund av ett virus, säger Wilhelm Tersmeden, ordförande för SAS-sektionen inom Svensk Pilotförening.

Just nu bedrivs bara flygverksamhet inom ett begränsat inrikesnätverk i Norge och i Sverige. Och på grund av de reserestriktioner som finns förväntar sig flygbolaget en mindre aktivitet under sommaren som är en viktig period för flygen.

Om några veckor väntas SAS utöka trafiken.

 

Missa inga nyheter om coronaviruset! Ladda ner eller starta om Expressens app, slå på notiser och välj ”coronaviruset” – då får du hela tiden senaste nyheterna.

På grund av coronakrisens effekter så varslar nu SAS 5 000 anställda.

Missa inte heller: