Färre passagerare flyger med SAS under november 2017. Foto: / NTB scanpix / TT NYHETSBYRÅNFärre passagerare flyger med SAS under november 2017. Foto: / NTB scanpix / TT NYHETSBYRÅN
Färre passagerare flyger med SAS under november 2017. Foto: / NTB scanpix / TT NYHETSBYRÅN
SAS koncernchef Rickard Gustafson säger att bolaget måste fortsätta effektivisera verksamheten. Foto: MAJA SUSLIN / SCANPIX / SCANPIX SWEDENSAS koncernchef Rickard Gustafson säger att bolaget måste fortsätta effektivisera verksamheten. Foto: MAJA SUSLIN / SCANPIX / SCANPIX SWEDEN
SAS koncernchef Rickard Gustafson säger att bolaget måste fortsätta effektivisera verksamheten. Foto: MAJA SUSLIN / SCANPIX / SCANPIX SWEDEN

Färre flyger med SAS – skyller på 70-årsfirande

Publicerad

Färre passagerare flög med SAS under november jämfört med motsvarande månad 2016.

I november reste totalt 2,3 miljoner passagerare med flygbolaget.

- Vi effektiviserar den interna organisationen för att ytterligare stärka SAS konkurrenskraft, säger Rickard Gustafson, VD och koncernchef i SAS i en kommentar.

Det är oerhört hårda tider de flesta flygbolag med marginaler som hela tiden krymper.

SAS offentliggjorde i dag på förmiddagen sina trafiksiffror för november 2017.

"I november reste totalt 2,3 miljoner passagerare med SAS, en nedgång jämfört med november 2016, men en ökning med cirka 2% jämfört med november 2015. I jämförelse med 2016 påverkas trafikutvecklingen av SAS 70-årskampanj 2016 som ledde till rekordhöga trafikvolymer och kabinfaktorer samtidigt som yielden sjönk markant", skriver bolaget.

Norwegian tjänar mindre

De 2,3 miljoner passagerna under november ska jämföras med argaste konkurrenten Norwegian som lyckades få fler än 2,5 miljoner passagerare i sina flygplan. Men intäkterna per passagerare minskade.

 

LÄS OCKSÅ: Norwegian växer men tappar intäkter

 

SAS skriver:

"Till följd av den säsongsmässigt lägre efterfrågan minskade därför SAS produktionen i november jämfört med oktober med 14%. I jämförelse med november föregående år var produktionen oförändrad".

SAS trafik på långlinjerna sjönk med 13 procent

SAS anser att det är förra årets 70-års firande med kampanjpriser som ger problem i statistiken.

"Under hösten 2016 genomförde SAS en 70-årskampanj vilket bidrog till att SAS redovisade rekordhöga trafikvolymer och kabinfaktorer samtidigt som yielden sjönk markant. Mot bakgrund av detta samt ökad säsongsanpassning sjönk trafiken på SAS inrikes- samt Europa/intraskandinaviska linjer med nästan 2 procent under november. Den ökade produktionen på de säsongsbetonade fritidslinjerna fortsatte att tas emot väl och 5 procent fler passagerare valde att resa med SAS på dessa linjer i november. På de interkontinentala linjerna minskade SAS kapaciteten med 3 procent och trafiken sjönk med 13 procent"

Vd Rickard Gustafson: "Vi effektiviserar"

– I takt med hur efterfrågan säsongsmässigt utvecklas anpassar vi nätverket för vår målgrupp. Samtidigt fortsätter vi att investera i vårt kunderbjudande, vilket uppskattas av våra kunder. Under hösten har vi uppgraderat loungerna i Chicago och Paris samt öppnat en ny lounge i Oslo och en Café Lounge i Bergen. Vi ser nu fram emot att fortsätta investera i kunderbjudandet samtidigt som vi effektiviserar den interna organisationen för att ytterligare stärka SAS konkurrenskraft, säger Rickard Gustafson, VD och koncernchef i SAS, i en kommentar

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag