Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Färre flyger med SAS – skyller på 70-årsfirande

Färre passagerare flyger med SAS under november 2017. Foto: / NTB scanpix / TT NYHETSBYRÅN
SAS koncernchef Rickard Gustafson säger att bolaget måste fortsätta effektivisera verksamheten. Foto: MAJA SUSLIN / SCANPIX / SCANPIX SWEDEN

Färre passagerare flög med SAS under november jämfört med motsvarande månad 2016.

I november reste totalt 2,3 miljoner passagerare med flygbolaget.

- Vi effektiviserar den interna organisationen för att ytterligare stärka SAS konkurrenskraft, säger Rickard Gustafson, VD och koncernchef i SAS i en kommentar.

Det är oerhört hårda tider de flesta flygbolag med marginaler som hela tiden krymper.

SAS offentliggjorde i dag på förmiddagen sina trafiksiffror för november 2017.

"I november reste totalt 2,3 miljoner passagerare med SAS, en nedgång jämfört med november 2016, men en ökning med cirka 2% jämfört med november 2015. I jämförelse med 2016 påverkas trafikutvecklingen av SAS 70-årskampanj 2016 som ledde till rekordhöga trafikvolymer och kabinfaktorer samtidigt som yielden sjönk markant", skriver bolaget.

Norwegian tjänar mindre

De 2,3 miljoner passagerna under november ska jämföras med argaste konkurrenten Norwegian som lyckades få fler än 2,5 miljoner passagerare i sina flygplan. Men intäkterna per passagerare minskade.

 

LÄS OCKSÅ: Norwegian växer men tappar intäkter

 

SAS skriver:

"Till följd av den säsongsmässigt lägre efterfrågan minskade därför SAS produktionen i november jämfört med oktober med 14%. I jämförelse med november föregående år var produktionen oförändrad".

SAS trafik på långlinjerna sjönk med 13 procent

SAS anser att det är förra årets 70-års firande med kampanjpriser som ger problem i statistiken.

"Under hösten 2016 genomförde SAS en 70-årskampanj vilket bidrog till att SAS redovisade rekordhöga trafikvolymer och kabinfaktorer samtidigt som yielden sjönk markant. Mot bakgrund av detta samt ökad säsongsanpassning sjönk trafiken på SAS inrikes- samt Europa/intraskandinaviska linjer med nästan 2 procent under november. Den ökade produktionen på de säsongsbetonade fritidslinjerna fortsatte att tas emot väl och 5 procent fler passagerare valde att resa med SAS på dessa linjer i november. På de interkontinentala linjerna minskade SAS kapaciteten med 3 procent och trafiken sjönk med 13 procent"

Vd Rickard Gustafson: "Vi effektiviserar"

– I takt med hur efterfrågan säsongsmässigt utvecklas anpassar vi nätverket för vår målgrupp. Samtidigt fortsätter vi att investera i vårt kunderbjudande, vilket uppskattas av våra kunder. Under hösten har vi uppgraderat loungerna i Chicago och Paris samt öppnat en ny lounge i Oslo och en Café Lounge i Bergen. Vi ser nu fram emot att fortsätta investera i kunderbjudandet samtidigt som vi effektiviserar den interna organisationen för att ytterligare stärka SAS konkurrenskraft, säger Rickard Gustafson, VD och koncernchef i SAS, i en kommentar

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!