Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

SAS ras fortsätter – har tappat miljoner resenärer

SAS tappade drygt två miljoner passagerare jämfört med motsvarande månad förra året.Foto: JOHAN NILSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
Bantningen av SAS pågår nu för fullt. Bolaget räknar med att sammaanlagt 5 000 anställda ska fort. 4000 är redan uppsagda.Foto: SAS

Fortsatt tungt för flygbolaget SAS.

Det totala antalet passagerare och kapaciteten i augusti minskade med 74 respektive 73 procent jämfört med samma period förra året. 

– Det är fortfarande dystert för hela flygmarknaden, säger Jan Ohlsson, oberoende flyganalytiker.

I augusti noterade dock SAS dock en liten ökning med 12 000 passagerare jämfört med föregående månad.

Det framgår av flygbolagets passagerarstatistik för augusti månad.

SAS skriver i ett pressmeddelande att trafiken fortsätter att påverkas negativt av covid-19. 

I augusti minskade den totala flygkapaciteten med 73,4 procent jämfört med samma period förra året och antalet passagerare minskade med 2,1 miljoner.

Bolagets livlina tycks nu vara Skandinavien - samma som för storkonkurrenten Norwegian.

”Efterfrågan har återhämtat sig något bättre inom Skandinavien än i andra delar av nätverket och SAS har anpassat sin kapacitet därefter”, skriver bolaget.

- Under hösten avser vi att öka antalet flygningar och öppna upp fler linjer, i takt med att efterfrågan återkommer. I första hand kommer vi återuppta inrikestrafik i Danmark, Norge och Sverige, men vi öppnar också 18 linjer till viktiga destinationer i Europa. Dessutom planerar vi att starta upp trafiken till Asien och därmed kunna erbjuda flygningar till alla de tre kontinenter som vi normalt är verksamma på, säger Rickard Gustafson, vd för SAS.

”Minsta lilla felsteg och konkurs”

Men SAS har precis som andra bolag en mycket lång resa kvar innan de lyfter på allvar ekonomiskt.

– Det är långt kvar till det ursprungliga folkflyg som vi hade innan coronan. För SAS är problemet är att man har för stora flygplan att fylla. I realiteten är både SAS och Norwegian nära en konkurs. Minsta felsteg eller problem uppstår så kan vi bara där. För båda dessa bolag är att de måste klara global konkurrens. Det är långt kvar till några toppnoteringar där, säger flyganalytikern Jan Ohlsson.

Krig mellan SAS och Norwegian?

Vad som händer i konkurrensen mellan SAS och Norwegian är oklart.

– SAS har tillräckligt med pengar för att kunna driva bort Norwegian från marknaden. Men om det händer kommer flera lågkostnadsbolag att satsa mer på Skandinavien. Det gäller framför allt Ryanair och Easyjet, säger Jacob Pedersen, analytiker på danska Sydbank till Svenska Dagbladet. 

SAS kan ta död på Norwegian om de vill, hävdar analytiker.Foto: FREDRIK SANDBERG/TT / TT NYHETSBYRÅN

SAS koncentrerar sig just nu mest på Skandinavien och vissa europeiska mål.

Från mitten av juni fördubblade SAS kapaciteten till 30 flygplan och i juli togs ytterligare 15 flygplan tillbaka i drift.

Långlinjerna går trögt med låg beläggning där bolaget försöker kompensera passagerartappet med att få med mer gods i lasten.

SAS aktie rasat

För aktieägarna har aktien närmast skräpstatus och aktien har störtdykt sedan i december.  I dag får du inte ens en varmkorv för en SAS-aktie. Aktien har rasat från drygt 20 kronor i december till dagens kurs kring 6,60. Vissa analytiker hävdar att aktien ska ner ytterligare innan den är köpvärd.