Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

SAS-personalens ilska mot ledningens besked

Avgående SAS-chefen Rickard Gustafson levererade ett beskt besked till facken.
Foto: CLAUDIO BRESCIANI/TT / TT NYHETSBYRÅN
Det nya lågkostnadsbolaget ska ha sin bas i Köpenhamn
Foto: PATRIK C ÖSTERBERG / IBL
- Det här är ett rent hot mot våra svenska arbetstillfällen, säger Viktoria Svensson, ordförande för SAS kabinpersonal.

Avgående SAS-chefen Rickard Gustafson har gett personalen en ovälkommen avskedspresent.

Beskedet: ett lågkostnadsbolag i Köpenhamn.

Både SAS:s piloter och kabinpersonalen kallar beskedet rena krigsförklaringen.

– Det här är uppseendeväckande minst sagt, säger Martin Lindgren, ordförande för SAS– sektionen inom Svensk Pilotförening.

Återhämtningen för flygindustrin går långsammare än SAS hoppats på, enligt avgående vd:n Rickard Gustafson.

För andra kvartalet redovisar bolaget ytterligare en miljardförlust.  Förlusten före skatt uppgår till 2,4 miljarder kronor för andra kvartalet som avslutades i april. Den nu redovisade förlusten var dock omkring 1 miljard lägre än under samma kvartal i fjol. Flygbolaget får också ett extra kreditstöd från de två storägarna, danska och svenska staten. Stödet är på sammanlagt tre miljarder.

SAS-ledningens besked om det nya lågkostnadsbolaget, som inte ska förväxlas med ett lågprisbolag, finns med i lite inlindad form i kvartalsrapporten som blev offentlig på torsdagsmorgonen.

Så här skriver bolaget i rapporten:

”SAS har ingått ett nytt kollektivavtal för piloter och kabinpersonal med den danska fackföreningen FPU som är en del av FH (Fagbevægelsens hovedorganisation) motsvarigheten till svenska LO. Det nya avtalet gör det möjligt för SAS att etablera en kompletterande bas i Köpenhamn. I och med avtalet förbättras den flexibilitet och säsongsanpassning som krävs för att bibehålla SAS ledande position i Skandinavien. Som ett första steg avser SAS att skapa nya arbetsplatser i Danmark i stället för att återöppna basen i Malaga som stängde tidigare som en direkt följd av pandemin. Den nya danska verksamheten etableras med utgångspunkt i vår europeiska driftlicens, vilket borgar för en snabb och kostnadseffektiv uppstart av driften”.

SAS nuvarande piloter och kabinpersonal informerades om lågkostnadsbolaget under gårdagen.

Det var avgående vd:n Rickard Gustafson som levererade nyheten.

– Praktiskt betyder det att SAS placerar en del av sina flygplan från sitt irländska lågkostnadsbolag i Köpenhamn. För att bemanna de här flygplanen startar man ett eget internt bemanningsföretag som ska anställa piloter och kabinpersonal och inte kommer att återanställa enligt de avtal och den lagstiftning vi har, de piloter man sagt upp det senaste året. Det blir något helt annat, säger SAS-piloternas ordförande Martin Lindgren.

Det nya lågkostnadsbolaget ska ha sin bas i Köpenhamn.
Foto: Johan Nilsson/TT / TT NYHETSBYRÅN

SAS-piloterna fruktar att det här är ännu ett steg för att anställa piloter och kabinpersonal med lägre kostnader.

– Det finns inget som säger att SAS stannar vid tre till fem flygplan. Det SAS säger att när efterfrågan börjar komma tillbaka så är det på det här sättet man kommer att växa. Det rör sig egentligen om falska bemanningsföretag internt. Det är ett stort börsnoterat företag med statigt ägande. Och det här är uppseendeväckande minst sagt.

Hur har pilotfacken reagerat på detta?

– Vi har precis tagit emot informationen. Men vi är extremt förvånade att SAS väljer att fortsätta den konfliktfyllda väg som vi har haft nu i tio år i stället för att samarbete, förhandla med och samverka med sin egen personal. 

Martin Lindgren anser att SAS-ledningen det senaste decenniet gjort allt för att krossa facken. 

– Det här är ytterligare ett steg på den vägen.

Är det vd Rickard Gustafsons ”avskedspresent” till er?

– Ja, det är lite så vi tolkar det. Det var han själv som presenterade det i går. Det här skapar inga som helst förutsättningar för samarbete mellan pilotgrupperna i SAS och SAS-ledningen från styrelseordförande till närmaste chefer.

”Hot”

Samma hårda tongångar kommer från SAS kabinpersonal.

- Det här är ett rent hot mot våra svenska arbetstillfällen, säger Viktoria Svensson, ordförande för kabinpersonalen. Det här är så dåligt gjort av SAS och samarbetet med bolaget kommer att bli problematiskt framöver.

Det blir mellan 50 och 60 piloter som ska ingå i det nya bolaget och ungefär 120 kabinanställda. Företaget räknar med att kunna rekrytera bland SAS-personal som blivit uppsagda.

SAS förnekar att det är någon dramatisk förändring.

– Det är ett skandinaviskt avtal med skandinaviska villkor. Det här är en vidareutveckling av den operativa plattform som vi jobbat med under flera år och gjort SAS lönsamt i fem år. Det här är en vidareutveckling, säger presschefen Freja Annamatz.