Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

SAS-ledningens hemliga plan: Stycka flygbolaget

Di TV ger dig de bästa analyserna och hetaste aktietipsen.
SAS:s ledning har i det tysta startat ett ”spökflygbolag” som i dag har varken flygplan, piloter eller kabinpersonal.Foto: JOHAN NILSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
SAS vd Rickard Gustafson.Foto: JOHAN NILSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
Det nya bolaget ska främst flyga inom Skandinavien.

SAS:s ledning har i det tysta startat ett ”spökflygbolag” som i dag har varken flygplan, piloter eller kabinpersonal.

Flygbolaget är tänkt som ett nytt lågkostnadsbolag inom det skandinaviska flygbolaget.

Hemliga namnet på bolaget: Airstar 4 A/S. 

SAS-chefen Rickard Gustafsson bekräftar bolagets existens.

– Det är ett vilande bolag som vi använder för att kunna säkra en framtida skandinavisk verksamhet, säger han. 

Samtidigt redovisar bolaget en miljardförlust och aktien rasar på börsen.

Flygbolaget SAS redovisar en förlust före skatt på drygt en miljard kronor under perioden november till januari. Det framgår av bolagets kvartalsrapport för det första kvartalet i det brutna räkenskapsåret. Det ska jämföras med förlusten på 576 miljoner kronor motsvarande period i fjol.

SAS-aktien får rejält stryk och nedgången låg på närmare 12 procent på förmiddagen.

Coronaviruset slår hårt mot bolaget eftersom flygningarna till Kina ställts in.

”Intäktsbortfallet från de indragna flygningarna i februari och mars förväntas uppgå till 200 miljoner kronor”, skriver bolaget.

I kvartalsrapporten avslöjar SAS också indirekt framtidsplanerna för sitt ”spökbolag”. Bolagets kallas internt för Airstar 4 A/S uppger källor för Expressen.

Airstar 4 A/S bildades 1 december och har enligt bolagshandlingar sin adress på hos SAS på Amager Strandvej 392 i Köpenhamn och ägs till 100 procent av SAS AB i Stockholm. Vd för bolaget är en av SAS toppchefer Eivind Bjurstrøm. Av bolagshandlingarna framgår att företaget ska bedriva ”transport och reserelaterad verksamhet”.

SAS ”spökflygbolag” har tecknat ett sexårigt avtal med det danska fackförbundet Flyvebranchens Personale Union, FPU, ett LO-förbund som redan i dag har både piloter och kabinpersonal bland sina medlemmar.

”Vi har nu undertecknat ett avtal med den danska fackföreningen, FPU, anpassat för framtida regional produktion. Avtalet uppfyller kraven på att förlägga regional produktion med medelstora flygplan till Skandinavien, med personal anställd i Skandinavien och på skandinaviska villkor. Med detta på plats, fortsätter vi vårt arbete med att hitta lösningar på övriga krav och fortsätter det gemensamma arbetet med våra fackföreningar för att skapa de bästa förutsättningarna för framtiden”, skriver SAS vd Rickard Gustafsson när han kommenterar SAS kvartalsrapport.

Rickard Gustafsson betonar att bolaget ska flyga på ”skandinaviska villkor”.

Expressen: vad ska Airstar 4 göra?

– Det är ett vilande bolag som vi använder för att kunna säkra en framtida skandinavisk verksamhet. Vi har tecknat ett kollektivavtal med en dansk förening som ska säkerställa att om och när vi etablerar en kompletterande regional funktion så ska det ske med flygplan stationerade i Skandinavien med skandinaviska anställda och skandinaviska villkor. Men vi har inte alla pusselbitar på plats för att kunna etablera det. 

Bland annat är det inte bestämt vilken flygplatstyp bolaget ska flyga med.

Rickard Gustafsson säger att bolaget inte ska flaggas ut utanför Skandinavien. Vilkoren ska vara anpassade för att flyga ”regional produktion i Skandinavien med skandinavisk personal”.

Vad är skandinaviska villkor?

– Att det är skandinaviska kollektivavtal. Vi kan inte rekrytera piloter om vi inte har konkurrenskraftiga villkor.

Blir det skillnad jämfört med lönerna för dagens SAS-piloter?

– Det är faktiskt skillnad på att flyga de stora jetplanen på långa turer med tjänstgöringsvillkor och liknande, jämfört med att flyg på en regional marknad med många start och stopp samt korta turer.

Rickard Gustafsson säger att han ser framför sig ett bolag med liknade villkor som andra regionala bolag som opererar i Skandinavien.

Enligt SAS-ledningen ska dagens piloter inte beröras med lägre ersättningar eller sämre förmåner utan villkoren i det nya bolaget gäller nyanställda piloter.

Det tänkta lågkostnadsbolaget ingår i SAS planer på att stycka det nuvarande SAS för att skapa ännu ett lågkostnadsbolag i syfte att klara den pressade konkurrensen i flygbranschen. Sedan tidigare finns SAS Ireland vars personal flyger för en lägre total lönekostnad än sina Skandinaviska kollegor. Detta bolag har sitt formella säte på Irland.

En del av flygplanen i SAS nuvarande flotta börjar falla för ålderstrecket, Bland annat ska ett antal Boeing-plan av modellen 737-700 och Airbus A319 fasas ut.

– Tanken är att stycka SAS och lägga mellan 20 och 30 nya flygplan i det nybildade bolaget, uppger en källa för Expressen.

Enligt det svenska SAS-facket rör det sig om 24 flygplan.

Det nya bolaget ska främst flyga inom Skandinavien.

Oklart vem som ska finansiera SAS flygplansköp

Finansieringen av de nya planen är dock inte klar.

– Men det blir sämre villkor för de anställda i det nya bolaget än dagens villkor för piloter och kabinpersonal, uppger två olika källor för Expressen.

SAS vd Rickard Gustafsson hoppas att det ”nya” bolaget ska kunna börja flyga 2020 eller 2023.

Redan i förra kvartalsrapporten kom SAS-chefen Rickard Gustafsson med kryptiska meningar som signalerade vad som var på gång:

”Omkring 20% av destinationerna i vårt nätverk passar för flygplan i storleken mellan A320neo (180 säten) och CRJ (90 säten). Våra äldre flygplan med 120–150 säten, som används inom detta segment idag, måste ersättas under de närmaste åren och för närvarande har ingen ersättningsorder lagts. Att ha en rätt dimensionerade flotta är helt avgörande ur ett lönsamhetsperspektiv, men också en viktig del av vår resa mot en mer hållbar framtid. För att lägga en order på nya flygplan måste vi säkerställa att vi behåller fördelarna med en enhetsflotta i samtliga produktionsplattformar och att flygplanstypen lever upp till SAS standard. Vi måste även säkerställa att vi har konkurrenskraftiga avtal lämpliga för trafik med medelstora plan, skrev SAS vd Rickard Gustafsson i kvartalsrapporten.

SAS-chefen Rickard Gustafssons hemliga plan: stycka SAS och flyga med ett lågkostnadsbolag.Foto: LEIF R JANSSON / SCANPIX / SCANPIX SWEDEN

Svenska staten är i dag bolagets störste ägare med 14,82 procent av rösterna följt av den danska staten med 14, 24 procent.

Tredje största ägaren är Wallenberg-sfärens Knut och Alice Wallenberg-stiftelsen. Hur länge svenska staten kommer att stå kvar som storägare är oklart. Regeringen har tidigare signalerat att man är beredd att sälja när tidpunkten är den rätta.

SE MER: SAS känner inte av Corona:

Analyschef på Sydbank Jacob Pedersen diskuterar flygbolaget SAS.