Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

SAS krisplan: sparka de egna piloterna

SAS vd Rickard Gustafson om nuläget och framtiden.
SAs-chefen Rickard Gustafson är under stark press.Foto: ALI LORESTANI / TT / TT NYHETSBYRÅN
Freja Annamatz, SAS presschef i Sverige.Foto: SAS
SAS ska spara fyra miljarder per år mellan 2022 och 2025Foto: MAXIM THORE / BILDBYRÅN

SAS-ledningen hotar ta till storsläggan om inte piloterna går med på företagets besparingsplaner.

Det framgår av ett internt mejl i kölvattnet av det kärva läget i samtalen mellan företagsledningen och pilotfacken.

I kryptiska ordalag skriver SAS i mejlet att det kan bli ”omfördelning av produktionen” om inte den tänkta sparplanen går igenom.

Eller i klartext: flygningarna kan läggas ut på billigare piloter och kabinpersonal i ett eget ”lågkostnadsbolag”

– Företagsledningen utnyttjar coronaläget och slår mot oss piloter, säger en SAS-anställd till Expressen.

Flygbolaget SAS är i samma sits som flertalet andra flygbolag som alla drabbats hårt av coronapandemin. Företaget kämpar för sin överlevnad och vd:n Rickard Gustafson - som snart är inne på sitt tionde år som chef för SAS - är under stark press med sin räddningsplan. 

SAS sparpaket, som företagsledningen nu jobbar med för att få in pengar och skära kostnaderna, innehåller också en överenskommelse med de största aktieägarna, däribland både svenska och danska staten samt Knut och Alice Wallenbergstiftelsen, om ett årligt sparande på 4 miljarder svenska kronor från och med 2022 och fram till 2025. 

SAS sparpaket kommer att slå hårt mot de anställda.Foto: JOHAN NILSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN

I sparpaketet har SAS-ledningen piloterna i siktet. Företagsledningen anser att piloternas löner är för högra och har i sitt förhandlingsspel signalerat att man vill ha en 10-procentlig lönesänkning. 

SAS-piloterna – som nu går fram på enad front med både de danska, norska och svenska piloterna på samma sida vid förhandlingsbordet – har svarat med ett eget paket som de anser ger minst en halv miljard i besparing för flygbolaget.

Nervkriget på SAS

Företagsledningen har inte svarat på piloternas förslag utan hela förhandlingsspelet har utvecklat sig till något av ett nervkrig.

Ett inslag i nervkriget damp ner i de anställdas mejlkorgar klockan kvart över fyra i fredagseftermiddag i förra veckan efter att SAS-piloterna lagt sitt ”motbud” till ledningen.

Avsändare var Simon Pauck Hansen, SAS operative chef, vice vd och SAS-chefen Rickard Gustafsons närmaste medarbetare. I det långa mejlet till de anställda gav Simon Pauck Hansen en detaljerad bild av förhandlingsläget, kravet från ägarna och att piloterna inte accepterat företagets förslag.

”Därför kommer SAS nu överväga alternativ med omfördelning av produktionen i koncernen och vilken produktion som eventuellt inte kommer att vara lönsam att betjäna framöver/ i framtiden”, skriver Simon Pauck Hansen.

Från mejlet som SAS vice vd Simon Pauck Hansen skickade ut till de anställda.
SAS operative chef och vice vd Simon Pauck HansenFoto: SAS

 

SAS vice vd utvecklar inte närmare om planen i sitt mejl till de anställda . Men enligt flera källor gäller det att lägga flygproduktion i ett lågkostnadsbolag som ägs av SAS. Flygbolagets dotterbolag SAS Ireland är ett sådant bolag där personalen har helt andra villkor som är billigare för SAS. Dotterbolaget flyger bland annat på London-Stockholm, London–Köpenhamn och London-Oslo.

SAS spökbolag

SAS har också ett vilande ”spökbolag” i Danmark, som snabbt kan aktiveras med en helt annan lönebild.

Planen innebär att fler av de egna piloterna kan komma att sparkas om inte ledningen får igenom sin grundplan till besparing.

– Företagsledningen utnyttjar coronaläget och slår mot oss piloter, säger en SAS-anställd som vill vara anonym. De ser nu sin chans att komma åt oss.

Närmare 4 000 uppsägningar, av totalt cirka 5 000, har slutförts och lokala anställningsavtal är under omförhandling, uppger SAS. Det nu pågående nervkriget mellan ledning och piloter ligger utanför detta. 

SAS lågkostnadsbolag ”SAS Ireland” känns igen bland annat på märkningen av säkerhetskorten ”Safety on Board” och att personalen nästan uteslutande bara talar engelska.Foto: LEIF BRÄNNSTRÖM

SAS-ledningen är ytterst tystlåten utåt om de pågående samtalen med piloterna och orden i mejlet från vice vd: Simon Pauck Hansen. 

Freja Annamatz, SAS presschef i Sverige:

– Vi kommenterar inte pågående förhandlingar. För närvarande har SAS besparingskrav om 4 miljarder svenska kronor, vilket innebär att alla delar i verksamheten berörs.

SAS delårsrapport - en mörk läsning

Nu på tisdagsmorgonen offentliggjorde SAS sin delårsrapport för perioden 1 maj till 31 juli - när coronapandemin slog stenhårt mot SAS och nästan hela bolagets flygplatsflotta stod på marken. Rapporten är en dyster läsning.

Då väntar också nästa inspel i nervkriget på SAS. Flygbolaget vd Rickard Gustafson, kommer under förmiddagen inte bara prata om resultatet för perioden utan väntas också kommentera de pågående samtalen med piloterna.

Expressen begärde en intervju med Rickard Gustafson när delårsrapporten offentliggjorts. Men fick nej via presschefen Freja Annamatz.

– Tyvärr är det redan sedan i går helt fullbokat, och finns inga tider kvar, sa hon.

Jonas Olavi och Johan Wendel om SAS och resevanor.