Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Påskgodiset räddar Cloetta – storhelgen ökade försäljningen

Försäljningen av påskgodis fick Cloettas försäljning att stiga kraftigt. Foto: PRIVAT
Cloetta ökade försäljningen med 7,5 procent under andra kvartalet till 1.583 miljoner kronor. Foto: Cloetta

Den svenska godisjätten Cloetta ökade försäljningen med 7,5 procent under andra kvartalet till 1.583 miljoner kronor.

Företaget pekar bland annat på att svenskarna och norrmännen stoppade i sig en massa påskgodis.

Det framgår av Cloettas delårsrapport för perioden 1 april – 30 juni 2019 som offentliggjordes på fredagsmorgonen.

Försäljningen av lösviktsgodis ökade med 18,1 procent. under det andra kvartalet. Försäljningen ökade eller var oförändrad i Sverige, Danmark, Norge, Finland och Storbritannien. Försäljningen var särskilt stark i Sverige och Norge, tack vare påskförsäljningen. Under första halvåret 2019 ökade lösviktsförsäljningen med 1,6 procent.

Bolaget har också höjt priset på lösviktsgodis för att öka intäkterna.

– Prisökningar har accepterats på de flesta av dessa kontrakt med effekt från och med det andra halvåret 2019, skriver Cloettas vd och koncernchef Henri de Sauvage-Nolting i en kommentar till Cloettas delårsrapport för perioden 1 april – 30 juni 2019 som offentliggjordes på fredagsmorgonen. 

Nettoomsättningen för kvartalet ökade med 7,5 procent till 1 583 Mkr (1 472), inklusive en positiv effekt från valutakursförändringar om 1,8 procent.

• Rörelseresultatet uppgick till 159 Mkr (155). Periodens resultat uppgick till 97 Mkr (97). Rörelseresultat, justerat för jämförelsestörande poster uppgick till 161 Mkr (145).

Cloetta har haft det kämpigt med försäljningen av lösviktsgodis. Men påskhelgen blev ett lyft för företagets godisförsäljning i Sverige och Norge. Foto: CLOETTA
Påsken blev rena lyftet för Cloettas godisförsäljning. Foto: Cloetta

Godisföretaget har haft det kämpigt med lönsamheten på godisförsäljningen där sockerskatten i Norge slagit hårt på rörelseresultatet.

När vd Henri de Sauvage-Nolting presenterade resultatet för fjärde kvartalet i början av januari i år kunde han notera marknaden för förpackad godis ökade i Sverige, Danmark, Finland, och Nederländerna.

Men när det gällde den norska marknaden med sin sockerskatt rådde en dyster stämning.

”I Norge minskade volymerna på grund av ökad sockerskatt. Det finns ingen fullständig marknadsstatistik för lösviktsgodis, men enligt våra egna uppskattningar ökade lösviktsgodis något på samtliga marknader under kvartalet, utom i Norge där volymerna minskade”, skrev han.

I december 2018 minskade försäljningen av lösviktsgodis i Norge med mer än 50 procent på grund av att norrmannen handlade mindre godis i hemmabutikerna. De åkte i stället över gränsen och shoppade godis.

Det var heller ingen vild gissning att norrmannen skulle åka till Sverige när sockerskatten höjdes vid årsskiftet 2018. Momsen på choklad och sockervaror steg med 83 procent, och på läsk och mineralvatten med 43 procent.

– Avgiften är en present till gränshandeln, sa Ingvill Størksen, vd för Virke Dagligvarehandel, till nyhetsbyrån NTB.

I Sverige har Cloetta drabbats av en smäll sedan man under de senaste åren tappat kontraktet med Coop.

Cloettas klassiska varumärken

Efter en dyster period för Cloetta-aktien började den dock att klättra uppåt under våren, bland annat beroende på att företaget signalerade prisökningar och effektiviseringar som förväntas ge en positiv utveckling under det andra halvåret i år.

”Tillväxten har kommit tillbaka och kostnaderna minskar. Det gör mig övertygad om att vi är på rätt väg för att vi på medellång sikt ska kunna nå våra finansiella mål”, skriver vd Henri de Sauvage-Nolting  i dagens offentliggjorda delårsrapport för andra kvartalet 2019.

I bolaget finns en rad gamla klassiska godismärken som varumärken som Läkerol, Ahlgrens bilar, Kexchoklad, Polly, Center, och Plopp.

Klassiska Ahlgrens bilar tillverkas vid Cloettas anläggning i Ljungsbro utanför Linköping i Östergötland. Foto: CLOETTA

I Sverige har godistillverkaren ca 550 medarbetare som är placerade på kontoret i Malmö, på fabrikerna i Ljungsbro och Helsingborg eller i säljorganisationen. i hela koncernen finns 2 600 medarbetare i 11 länder. Huvudkontoret ligger i Solna.

Annons: