Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Oscar Properties försäljning föll med nästan 80 procent

Analytikern: Fortsatt tufft för bostadsutvecklaren.
Foto: PATRIK C ÖSTERBERG / IBL / MEDIABILD /IBL IBL BILDBYRÅ

Oscar Properties försäljning rasar.

Och intresset från kunderna är näst intill obefintligt – under det tredje kvartalet 2019 bokades bara en bostad.

– Förut var Oscars varumärke en tillgång. Nu är det snarare en belastning, säger sparekonomen Joakim Bornold.

Lyxbostadsutvecklaren Oscar Properties har åkt på bakslag efter bakslag sen den tidigare så blomstrande bostadsmarknaden började stabiliseras.

Och nu kommer nästa.

På tisdagen släppte bolaget sin rapport för det tredje kvartalet 2019. Och den visar att försäljningen sjönk med nästan 80 procent jämfört med motsvarande kvartal i fjol. Under juli-september uppgick Oscar Properties nettoomsättning till 102,5 miljoner kronor – jämfört med 498,1 miljoner motsvarande kvartal 2018.

Svalt intresse för Oscar Properties

Rörelseresultatet var dock betydligt bättre än i fjol:

Det landade på 58,1 miljoner kronor jämfört med en förlust på 103,4 miljoner juli-september förra året.

Intresset från kunderna har dock minskat betydligt sen bolagets glansdagar, då man hade flera lyxbyggen av bostadshus i gång runtom i Stockholm.

Under det senaste kvartalet såldes åtta bostäder. Bara en kund bokade en bostad. Motsvarande siffror för 2018 var 15 sålda respektive fyra bokade.

Bolaget har utöver det dragit ner på sin produktionstakt. Juli-september förra året påbörjades 46 produktioner. I år är siffran noll.

Joakim Bornold: ”Väldigt tufft”

Joakim Bornold, sparekonom på Söderberg & Partners, säger i en kommentar:

– Oscar properties har det väldigt tufft och det är bara försäljning av projekt och tillgångar som håller dem över ytan nu. Försäljning är i det närmaste obefintlig och det är förstås ohållbart i längden.

Tufft för Oscar Properties • Pedallösa elcyklar i Stockholm • Telia får köpa TV4.

Bornold menar att Oscar Properties varumärke har gått från att vara en tillgång till en belastning.

– Det blir svårt att vända på detta, säger han.

Så säger Oscar Engelbert

Vd:n Oscar Engelbert är dock positiv. I sitt vd-ord i kvartalsrapporten skriver han bland annat:

”Arbetet med att skapa en stabilare kapitalstruktur i bolaget är långsiktigt avgörande och under perioden har några viktiga steg tagits. Under perioden har management jobbat intensivt med att ta fram förslag till aktieägare och obligationsinnehavare i syfte att stärka kapitalstrukturen och förstärka likviditeten”.

Han avslutar med:

”Det återstår fortfarande mycket arbete, men steg för steg tar vi oss i rätt riktning”

Tre nyheter att hålla koll på i dag.
Annons: