Norwegian fortsätter att tappa när det kommer till intäkter per passagerare. Foto: NORWEGIAN
Norwegian fortsätter att tappa när det kommer till intäkter per passagerare. Foto: NORWEGIAN

Norwegian växer – men tappar intäkter

Publicerad

Allt fler reser med Norwegian.

Samtidigt fortsätter flygbolaget att tappa intäkter per passagerare.

– Vi har en stabilt bra efterfrågan, säger Norwegians koncernchef Bjørn Kjos.

Norwegians totala passagerartrafik, RPK, steg med 28 procent i november jämfört med samma månad året innan.

Även kapaciteten (ASK) steg med 28 procent.

Totalt flög över 2,5 miljoner passagerare med Norwegian föregående månad – att jämföra med närmare 2,3 miljoner i fjol. Det är en ökning med elva procent.

Detta framgår av bolagets månadsstatistik.

 

LÄS MER: Norwegian ökar trafik – men intäkterna minskar

 

– Det är glädjande att allt fler passagerare väljer Norwegian när de ska ut och resa. Den största tillväxten finns på bolagets långdistanslinjer och vi har en stabilt bra efterfrågan, säger Norwegians koncernchef Bjørn Kjos i en kommentar.

Kabinfaktorn däremot – hur väl planen är fyllda – minskade med 0,3 procentenheter till 83,7 procent.

Norwegian tappar passagerarintäkter

Samtidigt fortsätter Norwegian att tjäna allt mindre per passagerare.

Den så kallade yielden, intäkten per passagerarkilometer, minskade med fyra procent jämfört med november i fjol. 

 

LÄS MER: Norwegians resultat långt under förväntan

 

– Det är väntat att yielden sjunker detta år. Konkurrensen har ökat och då blir det mindre intäkter per passagerare. Men det är naturligtvis farligt och gäller att hålla kostnaderna under kontroll, har flyganalytikern Jan Ohlsson tidigare sagt.

Även den så kallade Rask-nivån, ett mått på intäkt per tillgänglig flygstol, sjönk med fyra procent.

Samtidigt fortsätter Norwegian att fylla på och byta ut sin flygplansflotta. Bolaget har nu fått sina sista leveranser för i år: En Boeing 737-800 och en Dreamliner.

 

NYHETSBYRÅN DIREKT/EXPRESSEN

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag