Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Norwegian ställer om – aktien störtdök på börsen

Norwegian ska ställa om – från att växa till att bli lönsamma. Foto: ROALD DAHL / NORWEGIAN
Norwegians vd och största ägare Bjørn Kjos går in med nytt kapital i bolaget. Foto: LISA MATTISSON EXP / LISA MATTISSON EXP

Krisande Norwegian gick back med fyra miljarder kronor under 2018 – och tvingas nu göra en radikal omställning.

Vd:n Bjørn Kjos går själv in med nytt kapital.

Samtidigt får nyheten flygbolaget att dyka på börsen.

– Norwegian behöver höja biljettpriserna, säger sparekonomen Joakim Bornold.

Konkurrensen är hård i flygbranschen, och ett av de bolag som slåss för sin överlevnad är norska Norwegian. Hittills har bolaget fokuserat på att växa och bygga upp en kundkrets – men man har inte tjänat några stora pengar.

Nu tvingas lågprisflygbolaget till en radikal omläggning.

Norwegian planerar att stärka sin balansräkning genom en fullt ut garanterad nyemission om tre miljarder norska kronor.

Kapitalanskaffningen skulle öka den finansiella flexibiliteten och skapa utrymme mot obligationskovenanter, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Bolaget ska samtidigt ändra sitt strategiska fokus – från tillväxt till lönsamhet. Tidigare har det handlat om att växa, men nu måste Norwegian börja tjäna pengar.

”Bolaget tänker sig att kapitalisera på den marknadsposition och skala som byggts upp över de senaste åren”, skriver Norwegian.

 

 

Norwegian säljer flygplan

Samtidigt ska bolaget minska sina investeringar, och kommer att sälja av flygplan och senarelägga leveranser av nya plan.

Under 2019 förväntas den finansiella situationen att förbättras signifikant, skriver Norwegian.

I slutet av 2018 meddelade Norwegian att man ska spara två miljarder kronor i ett sparpaket. Foto: PATRIK C ÖSTERBERG

Bolaget har också släppt siffror för 2018.

Preliminärt utfall för helåret var intäkter på runt 40,3 miljarder norska kronor med ett ebitda-resultat på omkring minus 2,2 miljarder norska kronor. Rörelseresultatet (ebit) landade preliminärt på minus 3,8 miljarder norska kronor.

Det motsvarar ungefär fyra miljarder svenska kronor.

Bolaget skriver att det redan under det fjärde kvartalet hade kunnat genomföra en emission och hade då redan inhämtat garantierna för denna. Men den kunde inte genomföras under årets sista kvartal då bolaget befanns sig i ”nya, konkreta och specifika förhandlingar” gällande försäljning av samtliga aktier i bolaget.

Norwegian: Ska inte säljas

Det har också pratats om en försäljning av flygbolaget – men det är det inte tal om nu, enligt Norwegian.

Nyligen meddelade IAG – som äger Britsih airways – att det inte avser att lägga ett bud på Norwegian. Och Norwegian för i nuläget inga diskussioner om försäljning av bolaget.

 

 

”Bolaget tror att en förstärkt balansräkning kommer öka dess konkurrenskraft och finansiella styrka på egna ben. Styrelsen kommer hursomhelst vara fortsatt villig att ta del av konsolideringsdiskussioner som kan generera aktieägarvärde i Norwegian”, skriver man i pressmeddelandet.

Norwegians Bjørn Kjos går in med kapital

Norwegian största ägare Bjørn Kjos, som även är vd, kommer tillsammans med styrelseordförande Bjørn Halvor Kise teckna sig för sammantaget 343 miljoner i emissionen. En stor del av emissionsbeloppet, nästan 2,4 miljarder kronor, garanteras samtidigt av bankerna DNB och Danske samt Sterna Finance - ett bolag kontrollerat av den norska shippingmiljardären John Fredriksen.

En extrastämma hålls den 19 februari för att besluta om emissionen. Dagen innan, eller där omkring, kommer Nowegian presentera emissionsvillkoren, alltså kurs och antalet aktier som ska emitteras.

 

 

Aktien stördök på Oslobörsen

Efter nyheterna om förlustresultat och nyemission störtdök Norwegian på Oslobörsen. Aktien var ner 29 procent i öppningen för att sen återhämta sig något. Vid 11-tiden ligger den på cirka tio procent minus.

Det har varit idel röda siffror för Norwegian på börsen senaste året: på ett år har aktien gått ner 46 procent. Bara i år har den backat 27 procent.

Viggo Cavling, chefredaktör på Travel News, ser en mörk framtid för flygbranschen. Han säger i EFN att det inte är särskilt lönsamt att vara ägare i ett flygbolag.

– Reseindustrin och speciellt flygindustrin har haft pressade marginaler sen avregleringen på 90-talet. Vinsten per flygstol globalt är ungefär 60 kronor, säger han till Handelsbankens tv-satsning EFN.

Viggo Cavling spår en mörk framtid för många flygbolag. Foto: CORNELIA NORDSTRÖM

– Det är sexigt att äga ett flygbolag men det är väldigt få som har plånböcker som är gjorda för det.

Viggo Cavling om flygbranschens framtid

Enligt Viggo Cavling är det ”tufft som bara den” för flygbolagen.

– Ett antal flygbolag konkursar varje år – ofta de stora, statliga jättarna som avregleras. De som går bäst är Easyjet och Ryanair. De behandlar sina passagerare som skit men de är bra på att hålla flygbolagen i luften, säger han till EFN.

De närmaste tio åren tror Cavling att en del flygbolag kommer ha försvunnit, en del kommer ha köpts upp.

– Norwegian är antingen uppköpta eller finns inte mer. De balanserar på en väldigt tunn tråd, säger han till EFN.

 

 

Sparekonomen: Svårt att höja biljettpriserna

Men hur ska man då tänka som konsument? Enligt Joakim Bornold, sparekonom på Söderberg och partners, kommer Norwegians nyemission och omställning inte direkt påverka flygresenärerna.

– Det verkar ändra om lite i rutter och linjer, så håll koll på det. Norwegian är som många andra bolag i behov av att höja biljettpriserna, men konkurrensen är vad den är så det kan bli svårt att göra det, säger Bornold.

Men hur ska de ställa om till lönsamhet om de inte ska höja biljettpriserna?

– Det blir svårt. Det är samma situation som SAS redan har varit i och gått igenom.

– Norwegian är och har varit en prispressare, och slutar de vara det kanske biljettpriserna höjs. Men jag är lite osäker på om det verkligen blir av. Det här handlar mer om aktien.

Finns Norwegian kvar om tio år?

– Nej, det tror jag inte. Men kanske i en annan formation. Hela den europeiska flygmarknadne trevar efter att hitta samarbeten och det måste ske för lönsamheten är för låg. Och det gäller hela flygbranschen, flybolagen måste bli större.

Annons: