Clas Ohlson går sämre än väntat. Foto: Janerik Henriksson / TT NYHETSBYRÅNClas Ohlson går sämre än väntat. Foto: Janerik Henriksson / TT NYHETSBYRÅN
Clas Ohlson går sämre än väntat. Foto: Janerik Henriksson / TT NYHETSBYRÅN
Lotta Lyrå hämtades från Ikea i hopp om att hon ska kunna vända den svaga försäljningen för Clas Ohlson. Foto: PressbildLotta Lyrå hämtades från Ikea i hopp om att hon ska kunna vända den svaga försäljningen för Clas Ohlson. Foto: Pressbild
Lotta Lyrå hämtades från Ikea i hopp om att hon ska kunna vända den svaga försäljningen för Clas Ohlson. Foto: Pressbild

Motvind för Clas Ohlson – störtdyker nu på börsen

Publicerad

Clas Ohlson kämpar på i motvind.

Butikskedjan redovisar ett resultat sämre än väntat – och pratar om en fortsatt trög utveckling.

Nu störtdyker bolaget på börsen.

Butikskedjan Clas Ohlson, som ibland kallas "en leksaksaffär för män", står inför stora utmaningar. Bland annat dras man med svag försäljningsutveckling.

Nu har Clas Ohlson släppt sin kvartalsrapport för andra kvartalet i det brutna räkenskapsåret, augusti-oktober.

 

LÄS MER: Populära butikskedjan har ökat sin försäljning

 

Sämre än väntat för Clas Ohlson

Rörelseresultatet uppgick till 125 miljoner kronor. Det är lägre än väntat – analytiker hade i snitt räknat med ett rörelseresultat på 134 miljoner kronor. Det är också en minskning mot fjolårets 127 miljoner.

I jämförbara butiker och rensat för valuta var försäljningen oförändrad, vilket var som väntat.

Försäljningen under perioden ökade med två procent, tre procent i lokala valutor. Ett svagt kvartal, enligt vd:n Lotta Lyrå.

"Ett utmanande kvartal men mycket energi för framtiden", skriver hon i en kommentar.

 

LÄS MER: Ikea-chefen som ska ge Clas Ohlson lyftet

 

Clas Ohlsons vd: "En utmaning"

En av de stora utmaningarna för Clas Ohlson är att få kunder till butikerna.

"Trafiken till våra butiker är fortsatt en utmaning och vi har under perioden vidtagit extra kommersiella åtgärder för att stärka vårt erbjudande till våra kunder", skriver Lotta Lyrå.

Och den tuffa perioden ser ut att fortsätta.

Även efter rapportperiodens slut har utvecklingen varit trög. Clas Ohlsons totala försäljning sjönk med två procent under november – fyra procent i Sverige.

 

LÄS MER: Clas Ohlson föll tungt på börsen efter varning

 

Trög försäljning i november

"Den tröga försäljningsutvecklingen har fortsatt in i november och vi redovisar idag en månadsförsäljning om 889 miljoner kronor, i nivå med en stark november föregående år", skriver Lotta Lyrå i kvartalsrapporten.

Efter rapporten föll Clas Ohlson som en sten på börsen. I öppningen rasade aktien med över tio procent. Och kring lunch är den ner nästan 14 procent.

Clas Ohlson inledde redan i september en strategisk översyn. Nu fortsätter översynen och man pausar sin ordinarie butiksexpansion.

15 butiker har tillkommit det senaste året, och det totala antalet butiker uppgick den sista november till 227 stycken.

 

NYHETSBYRÅN DIREKT/EXPRESSEN

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag