Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Ryanairs mångmiljonförlust – skyller på vikande priser

Foto: SASCHA STEINBACH / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN
Foto: MUDDY IGNACE/DYDPPA/REX / MUDDY IGNACE/DYDPPA/REX REX FEATURES

Ryanair har varslat sin personal om nedskärningar.

Nu meddelar också lågprisbolaget sina senaste kvartalssiffror:

En förlust på drygt 207 miljoner kronor.

”Irriterande”, skriver vd:n Michael O'Leary – som tror på fortsatt låga biljettpriser.

Det var på söndagen som Dagens Nyheter skrev att Ryanair varslar anställda om nedskärningar, i ett internt brev. Det har lett till oro bland personalen på flygplatsen Skavsta utanför Nyköping – där lågprisflygbolaget har sin svenska bas.

Dagen efter nyheten släpper Ryanair sina siffror för det tredje kvartalet i det brutna räkenskapsåret 2018/2019:

Omsättningen ökade med nio procent – men bolaget gick ändå 20 miljoner euro back.

Det motsvarar drygt 207 miljoner kronor.

 

 

Ryanairs vd om biljettpriserna

Resultatförsvagningen beror ”helt och hållet” på att överkapacitet pressat priserna, skriver bolagets vd Michael O'Leary, som tvärtemot konkurrenter tror det kommer fortsätta pressa sektorn under kommande år.

”Förlusten på 20 miljoner euro är irriterande, men vi är trygga med att den berodde helt och hållet på vikande biljettpriser. Våra kunder åtnjuts alltså rekordlåga priser, vilket är bra för trafiktillväxten”, skriver O'Leary.

Ryanair varnar också för att scenariot med allt lägre priser kommer att fortsätta och ge ett helår i nedre delen av guidningsintervallet, särskilt vid ”oförväntade brexit-händelser”.

”Vi delar inte den optimistiska prognos som vissa konkurrenter gjort gällande om att biljettpriserna kommer öka under sommaren 2019. I frånvaron av ytterligare misslyckanden inom EU-flyget och på grund av senaste tidens fall i oljepriset förväntar vi oss att ett överskott inom kapaciteten för kortdistansflyg kommer fortsätta genom 2019, vilket vi tror kommer leda till svagare – inte starkare – prisförutsättningar för flygbiljetter”, skriver bolaget.

Omsättningen steg dock nio procent i kvartalet, jämfört med samma period föregående år.

 

 

Michael O'Leary blir koncernchef

Samtidigt organiserar Ryanair om.

Den kontroversielle vd:n Michael O'Leary blir koncernchef över den nya konstellationen, som i mångt och mycket kommer att påminna om spansk-brittiska IAG:s struktur.

”Vi tror att den här strukturen kommer leverera kostnads- och verksamhetsförbättringar, samtidigt som den möjliggör för koncernen att köpa upp småskaliga konkurrenter likt när vi införlivade Laudamotion”, skriver Ryanair.

Det innebär att dotterbolagen Ryanair DAC, Laudamotion, Ryanair Sun och Ryanair UK får separata ”seniora chefsteam”, skriver bolaget.

Michael O'Leary har skrivit på för fem år till, medan styrelseordförande David Bonderman kliver av 2020 och ersätts av Stan McCarthy, som nu är vice ordförande.

 

 

Annons: