Ica ska satsa mer på e-handel framöver. Foto: / TT NYHETSBYRÅNIca ska satsa mer på e-handel framöver. Foto: / TT NYHETSBYRÅN
Ica ska satsa mer på e-handel framöver. Foto: / TT NYHETSBYRÅN
Icas kvartalsrapport är ungefär i linje med förväntningarna. Foto: Pontus Lundahl / TT NYHETSBYRÅNIcas kvartalsrapport är ungefär i linje med förväntningarna. Foto: Pontus Lundahl / TT NYHETSBYRÅN
Icas kvartalsrapport är ungefär i linje med förväntningarna. Foto: Pontus Lundahl / TT NYHETSBYRÅN

Livsmedelsjättens nya satsning på e-handel

Publicerad
Uppdaterad

Ica ökar sin försäljning och höjer nu utdelningen för 2017.

Efter rapporten sjunker bolaget på börser.

Samtidigt meddelar livsmedelsjätten att man kommer att satsa ytterligare på e-handel framöver – och öppnar ett digitalt lager för lösplock.

Dagligvarubolaget Ica redovisar ett ebit-resultat på 1 181 miljoner kronor för det fjärde kvartalet 2017.

Det är ungefär i linje med förväntningarna:

Analytikerna hade räknat med ett rörelseresultat på 1 194 miljoner kronor, enligt SME Direkts prognossammanställning.

Det justerade rörelseresultatet uppgick till 1 172 miljoner kronor. Här väntades 1 194 miljoner.

Efter att ha missat något faller Icas aktie på börsen, men drygt en procent i öppningen på torsdagsmorgonen.

Högre intäkter för Ica – ska satsa på e-handel

Intäkterna uppgick till 27 845 miljoner kronor – något mer än väntade 27 737 miljoner. Det är också en ökning med 3,4 procent jämfört med motsvarande period året före.

Ica-gruppens vd Per Strömberg kommenterar:

”Vi går in i 2018 med ett bra momentum – stark försäljning i ICA Sverige, bra resultat i våra verksamheter och en fortsatt hög aktivitetsnivå i våra framtidssatsningar. Vår e-handel växer också i detta kvartal med god fart och mot bakgrund av de ökande volymerna har vi nu fattat beslut om nästa naturliga steg för vår onlineaffär - ett e-handelslager för dagligvaror i Stockholm.”

 

LÄS MER: Ica-handlarna som drar in miljoner på din mat 

 

Senast under tredje kvartalet 2018 ska den nya e-handeln öppna. Det innebär att hemkörningen av varor flyttar från matbutikerna – till det centrala lagret.

– I Stockholm är e-handeln nu så pass stor att tiden är mogen för att erbjuda butikerna centralt plock och leverans. Vi vet att många butiker känner att de inte har plats och tid att sköta plocket i butiken, säger Anders Svensson, vd för Ica Sverige.

Det är dock upp till varje Ica-handlare att avgöra om de vill anlita e-handelslagret eller inte.

Försäljningen ökade i januari

Samtidigt redovisar livsmedelsjätten sin försäljning för årets första månad.

Försäljningen i de svenska Ica-butikerna steg med 2,8 procent i januari 2018 jämfört med motsvarande månad i fjol. I jämförbara butiker var försäljningen upp 2,4 procent under månaden.

Det framgår av ett pressmeddelande.

I kronor var försäljningen i de svenska Ica-butikerna 9 060 miljoner exklusive moms under månaden.

Ica bedömer att kalendereffekten för december månad uppgick till 0 procent.

Styrelsen föreslår i samband med den senaste kvartalsrapporten en utdelning om 11:00 kronor per aktie för helåret 2017 (10:50 i fjol). Analytikerna väntade en utdelning om i snitt 11:01 kronor.

 

Nyhetsbyrån Direkt/Expressen

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag