Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Livsmedelsjättens nya satsning på e-handel

Ica ska satsa mer på e-handel framöver. Foto: / TT NYHETSBYRÅN
Icas kvartalsrapport är ungefär i linje med förväntningarna. Foto: Pontus Lundahl / TT NYHETSBYRÅN

Ica ökar sin försäljning och höjer nu utdelningen för 2017.

Efter rapporten sjunker bolaget på börser.

Samtidigt meddelar livsmedelsjätten att man kommer att satsa ytterligare på e-handel framöver – och öppnar ett digitalt lager för lösplock.

Dagligvarubolaget Ica redovisar ett ebit-resultat på 1 181 miljoner kronor för det fjärde kvartalet 2017.

Det är ungefär i linje med förväntningarna:

Analytikerna hade räknat med ett rörelseresultat på 1 194 miljoner kronor, enligt SME Direkts prognossammanställning.

Det justerade rörelseresultatet uppgick till 1 172 miljoner kronor. Här väntades 1 194 miljoner.

Efter att ha missat något faller Icas aktie på börsen, men drygt en procent i öppningen på torsdagsmorgonen.

Högre intäkter för Ica – ska satsa på e-handel

Intäkterna uppgick till 27 845 miljoner kronor – något mer än väntade 27 737 miljoner. Det är också en ökning med 3,4 procent jämfört med motsvarande period året före.

Ica-gruppens vd Per Strömberg kommenterar:

”Vi går in i 2018 med ett bra momentum – stark försäljning i ICA Sverige, bra resultat i våra verksamheter och en fortsatt hög aktivitetsnivå i våra framtidssatsningar. Vår e-handel växer också i detta kvartal med god fart och mot bakgrund av de ökande volymerna har vi nu fattat beslut om nästa naturliga steg för vår onlineaffär - ett e-handelslager för dagligvaror i Stockholm.”

 

LÄS MER: Ica-handlarna som drar in miljoner på din mat 

 

Senast under tredje kvartalet 2018 ska den nya e-handeln öppna. Det innebär att hemkörningen av varor flyttar från matbutikerna – till det centrala lagret.

– I Stockholm är e-handeln nu så pass stor att tiden är mogen för att erbjuda butikerna centralt plock och leverans. Vi vet att många butiker känner att de inte har plats och tid att sköta plocket i butiken, säger Anders Svensson, vd för Ica Sverige.

Det är dock upp till varje Ica-handlare att avgöra om de vill anlita e-handelslagret eller inte.

Försäljningen ökade i januari

Samtidigt redovisar livsmedelsjätten sin försäljning för årets första månad.

Försäljningen i de svenska Ica-butikerna steg med 2,8 procent i januari 2018 jämfört med motsvarande månad i fjol. I jämförbara butiker var försäljningen upp 2,4 procent under månaden.

Det framgår av ett pressmeddelande.

I kronor var försäljningen i de svenska Ica-butikerna 9 060 miljoner exklusive moms under månaden.

Ica bedömer att kalendereffekten för december månad uppgick till 0 procent.

Styrelsen föreslår i samband med den senaste kvartalsrapporten en utdelning om 11:00 kronor per aktie för helåret 2017 (10:50 i fjol). Analytikerna väntade en utdelning om i snitt 11:01 kronor.

 

Nyhetsbyrån Direkt/Expressen

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!