Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Leif Östlings egna ord om kuppförsöket från Volvo

Leif Östling om uppmärksammade uttalandet.
Leif Östling med hustrun Christina som är psykolog. Foto: LEIF JACOBSSON / GT / TT / EXPRESSEN TT NYHETSBYRÅN
– När man kör på det där sättet blir det blodigt, säger Leif Östling och dramatiken när Volvo försökte överta Scania. Foto: MAGNUS JÖNSSON
Leif Östling ger i dagarna ut boken ”I bakspegeln” som bitvis är en skildring av det hårda livet på direktörstoppen med intriger och maktspel.

Han blev hårt åtgången för sitt numera berömda uttalande ”vad fan får jag för pengarna”.

Stormen har lagt sig och i dag har vinden vänt.

– Folk kommer fortfarande fram och tackar för vad jag sa, säger den tidigare Scania-chefen Leif Östling, 74, som i dagarna kommer ut med boken ”I backspegeln”.

Boken innehåller en bitvis blodig skildring hur tidigare vänner i direktörsvärlden plötsligt blir opålitliga fiender.

I boken, som ges ut på Ekerlids förlag, skildrar Leif Östling ingående markkampen när Volvo under närmast kuppartade förhållanden försökte ta över buss och lastbilstillverkaren Scania där han satt som chef. Vänner i de egna leden gick bakom hans rygg.

Näringslivsnestorn Percy Barnevik får en rejäl omgång i boken.

Frispråkig och egensinnig

Leif Östling, som under närmare fyra decennier jobbade inom Scania, beskrivs ofta som frispråkig och egensinnig. Kanske hade det stannat där med ett kändisskap inom näringslivet där hans tyngsta merit är just det faktum att ha styrt lastbilstillverkaren Scania på olika nivåer i flera årtionden.

Men så kom SVT:s Uppdrag granskning, UG, i vägen för honom hösten 2017. Reportern Kristina Lagerström hade upprepade gånger sökt honom.

I efterdyningarna till den så kallade ”Paradisläckan” hade UG:s redaktion upptäckt att Leif Östling hade två konton med pengar utomlands, ett i Malta och ett i Luxemburg. Inget olagligt, men kanske omoraliskt eftersom han var ordförande i Svenskt Näringsliv.

”Vad fan får jag för pengarna”, sa Leif Östling när han pressades av Uppdrag gransknings reporter Kristina Lagerström hösten 2017. Foto: SVT/Uppdrag Granskning

Ångrar inte uttalandet

– Det fanns ingen tanke... det bara blev så, säger Leif Östling i dag om orden som han fällde i ett trängt ögonblick inför tv-kameran, ord som sedan blev klassiska och bidrag till att han också lämnade ordförandeskapet för Svenskt Näringsliv i förtid.

Han ångrar inte orden. 

Leif Östling med hustrun Christina, som han träffade i ungdomsåren. Foto: ALEX LJUNGDAHL / ALEX LJUNGDAHL EXPRESSEN

Turbulensen har i dag lagt sig.

Nu två år senare har många i stället plockat upp hans ord och använder frasen själva när de klagar på till exempel vårdköerna eller något som har att göra med skatter.

Plötsligt tycks han vara ”inne” för en bredare allmänhet – även om inte alla gillar den gamle Scania-chefens retorik.

Fakta: Leif Östling

Ålder: 74 år.

Född: I Luleå, bosatt i Stockholm. Fritidshus i Luleå skärgård.

Familj: Hustrun Christina, 69, psykolog och två vuxna barn.

Gör: Ger ut boken ” I backspegeln” på Ekerlids förlag, en bok som bland annat handlar om Volvos kuppartade försök att ta över Scania. hur flera toppdirektörer agerade bakom Leif Östlings rygg och hans motstånd mot samgåendet. Debuterade i somras som Sommarvärd i radions P1.

Gett sig in på ett nytt område: Lyxiga äldreboenden.

Känd för: Framgångsrik företagsledare och var vd för lastbilstillverkaren Scania 1994–2012. Tidigare ordförande för Svensk näringsliv. Lämnade den befattningen i förtid sedan han fällt kommentaren ”Vad fan får jag för pengarna?”. Orden fällde Östling när han jagades av SVT:s  ”Uppdrag granskning” 

Har suttit i Volkswagens koncernledning och i styrelsen för SKF och riskkapitalbolaget EQT.

Känd för sina oneliners.

”Störde väldigt många politiker”

Över en miljon lyssnade när Leif Östling var Sommarpratare i radions P1, där den inledande meningen i manus var just den berömda frasen.

– Det jag sa störde väldigt många politiker. Det var ju ett ifrågasättande av användandet av skattepengarna genom att säga ”vad fan får jag för pengarna”. Det störde väldigt mycket.

Han säger att det fortfarande kommer fram vanligt folk och tackar honom.

Maktkampen om Scania

Leif Östlings bok med titeln ”I backspegeln” innehåller bland annat en detaljerad skildring kring när Volvo i slutet av 1990-talet försökte lägga beslag Scania där han satt som vd och koncernchef.

Östling var inte det minsta intresserad av att företaget skulle slås samman med det mindre lönsamma Volvo där Leif Johansson styrde som högste chef och ville driva igenom affären.

Såta vänner? Nej, bakom Leif Östlings och Leif Johanssons leenden och handskakning framför kameran rådde fullt krig om Scania. Foto: GUNNAR SEIJBOLD / TT NYHETSBYRÅN

”Blir det blodigt”

Läsaren tas in i en värld så långt man kan komma från den välpolerade ytan i styrelserummen och direktionen.

Det framstår som väldigt blodigt på toppen.

– Ja, det blev ju det, speciellt som det här kördes upp. Även personen Peter ”Pierre” Wallenberg i egenskap av ordförande för familjens stiftelse inte fanns med i bilden. När man kör på det där sättet blir det blodigt. I alla affärssammanhang när två företag ska gå samman med starka kulturen, måste man ändå prata med varandra innan.

Det skedde inte här?

– Nej, ingen diskussion.

Näringslivsnestorn Percy Barnevik hade av Wallenbergfamiljen utsetts till ordförande för Wallenbergkontrollerade investmentbolaget Investor som i sin tur kontrollerade Scania.

Percy Barnevik försökte bakom ryggen på Leif Östling driva igenom en försäljning av Scania till Volvo. Foto: LEIF GUSTAFSSON / EXPRESSEN SP-MEDIA AB

På Scania visste man inget om Volvos kupplaner där de bland annat nattetid köpte upp aktier i Scania. Och Barnevik ville sälja, men hade inte förankrat saken hos ägarfamiljen, alltså Peter Wallenberg. Än mer pikant blir historien med Investors vd, Marcus Wallenberg. Den gamle Peter Wallenbergs egen brorson, som stod på Barneviks sida.

Leif Östling skriver att Peter Wallenberg blev rasande när han fick vetskap om kupplanen.

”Peter Wallenberg undrade vad i helvete vi höll på med ”, skriver han i boken.

Var det Percy Barnevik som var den drivande bakom försöket?

– Ja, inom Investor. Percy trodde bara på en sak, ju större enhet desto säkrare för ägarna och de anställda. Men han har inget ingenjörskunnande eller intresse för området. Det blev en väldigt teorietisk syn. Vi hade helt olika uppfattning. Samtidigt är Percy en oerhört viljestark människa.

Men är inte du det också?

– Ja, kanske. Men Percy är väldigt viljestark.

Det såg länge ut som Volvo skulle gå segrande ur striden.

Men när den planerade fusionen nådde EU–kommisionen bord blev det kalla handen. Den 14 mars 2 000 stoppade EU hela affären, med hänvisning till att konkurrensen på den nordiska marknaden skulle ta skada.

Har då Percy Barnevik och Leif Östling talat ut om bråket?

– Nej, det som har hänt har hänt. Der finns ingen anledning att gräva i det där, säger Leif Östling.

Förre Scaniachefen Leif Östlings bok ”I backspegeln” kommer ut i dagarna och ges ut på Ekerlids förlag. Foto: Ekerlids förlag

LÄS UTDRAG UR LEIF ÖSTLINGS BOK ”I BACKSPEGELN” HÄR

Utdraget behandlar den dramatiska perioden 1999 när Volvo under kuppartade former, med hjälp av Scanias huvudägare Investor, försökte köpa bolaget där Leif Östling var vd.

NAMNLISTA:

PW – Peter ”Pirre” Wallenberg. Familjen Wallenbergs överhuvud efter gamle Marcus Wallenbergs död 1982.

MW – Marcus Wallenberg. Son till Marc Wallenberg vars far var gamle Marcus ”Dodde” Wallenberg. Brorson till Peter Wallenberg. MW var vd för Investor 199-2005.

Percy Barnevik. Styrelseordförande i Investor 1997-2002. Tidigare ledare för ABB.

Leif Johansson. Vd och koncernchef för Volvo 1997-2011.

PG Gyllenhammar. Under många år chef för Volvo.

Investor. Investmentbolag som kontrolleras av familjen Wallenberg genom de så kallade Wallenbergstiftelserna.

Täcka udden. Wallenbergs representationshus ute på Djurgården i Stockholm.

***

UR KAPITLET ”KUPPEN”

Det gick undan när ovädret väl hade börjat dra fram. Jag försökte dra mig undan bilutställningen i Bryssel för en kort stund för att samla tankarna samtidigt som mer information fyllde på och frågorna hopade sig – mina egna, och ledningsgruppens – men det fanns inte utrymme för eftertanke. Volvos pressmeddelande om köpet av Scania-aktierna kom samtidigt som telefonsamtalen och vi försökte förstå. De välkomnade diskussioner med Scanias aktieägare om ett samgående, stod det. Volvo hade under det gångna året haft diskussioner med Investor om ett samgående mellan bolagen, men Investor hade meddelat att tidpunkten inte var den rätta för fortsatta diskussioner och Volvo respekterade det. Något offentligt erbjudande skulle därför inte lämnas till Scanias aktieägare, läste vi oss till.

Så här går man ju inte tillväga, tänkte jag. Det här var inte en gest i all välmening om ett fördjupat samarbete. Så långt var det klart för mig. Det som däremot var höljt i dunkel var hur det hela hade gått till, varför och vem som visste vad.

En kort stund efter telefonsamtalen och pressmeddelandet inledde Volvo sin presskonferens på bilutställningen. Karl-Erling Trogen, chef för lastvagnarna, började till vår stora häpnad med att berätta om Volvos planer för det påbörjade förvärvet av Scania. Överraskningen var lika stor hos oss som hos pressen, men i stället för svar fick vi frågor. I massor. Pressen överföll oss och undrade vad som var på gång. Men vi kunde ju inte annat än värja oss, av den enkla anledningen att vi inte visste. Vi utlyste en andra presskonferens, förlagd till eftermiddagen, för att försöka besvara alla frågor då. Fram till dess skulle vi kanske hinna få lite klarhet i det hela.

Jag samlade ledningsgruppen för att diskutera igenom läget. Reaktionen hos den var likadan som hos mig – total överraskning. Vad skulle vi säga? Leif Johansson hade suttit i Scanias styrelse från börsintroduktionen och fram till 1997 när han blev VD på Volvo. Och så nu detta. Mer än det Volvo hade kommunicerat visste vi inte, och inte heller hur involverat Investor var. Stämningen var irriterad.

Vår strategi för en extrainsatt presskonferens på eftermiddagen blev helt enkelt att berätta precis som det var. Vi hade blivit totalt överrumplade och det var därför vi inte kunde kommentera det Volvo hade sagt på sin presskonferens. SVT var på plats och gjorde en intervju med mig, men fick inte mycket till svar. Media fortsatte angripa oss från alla håll, men fick gå iväg tomhänta.

Senare under eftermiddagen kom Investors offentliga reaktion. Claes Dahlbäck förklarade att Volvos agerande var olyckligt och försvårande för fortsättningen av de diskussioner som hade förts tidigare. Scania var ett starkt företag som kunde arbeta vidare på egen hand. Investors avsikt var att finna den bästa strategin för Scanias anställda och aktieägare – ett arbete som skulle ta viss tid i anspråk. Volvos agerande var klart olämpligt, sade han.

Vi gick ut med ett eget pressmeddelande från Scania, där vi konstaterade att Volvo hade agerat utan att några samtal förts med Scanias ledning överhuvudtaget. Därmed hade alla parter i målet reagerat på nyheten – alla utom Peter Wallenberg.

Samma dag satt han i vanlig ordning och såg nyheterna på tv när han helt oförberedd fick den överraskning som vi hade fått tidigare under dagen. Han flög i taket. Fullständigt rasande ringde han upp mig och undrade vad i helvete vi höll på med.

Inte vet jag, svarade jag honom sanningsenligt. När han senare såg hela intervjun med mig i SVT klarnade det för honom att jag var lika överraskad som han var, och att även jag hade blivit förd bakom ljuset. Men hur Leif Johansson – med så lång relation till familjen Wallenberg – kunde agera på detta sätt, övergick hans förstånd.

Så började Volvo-affären. Det var en fullständigt kaotisk öppning, där det snart skulle visa sig att allt gick fel. Många år senare kan jag fortfarande häpna vid tanken på det oprofessionella, arroganta och kränkande agerande som Scanias ledningsgrupp fick erfara. Inte bara från Volvos sida, utan också från Investor.

***

Så här långt in i händelseförloppet växte min skepsis mot Investor och Volvo dag för dag, men när jag har pratat med Leif Johansson i efterhand, har jag förstått att verkligheten för honom såg något annorlunda ut. Han hade utgått från att Percy Barnevik och Marcus Wallenberg, som representant för familjen Wallenberg, hade förankrat hela aktionen. Han trodde aldrig att dessa herrar skulle gå bakom ryggen på vare sig Peter Wallenberg eller Scanias styrelse, där hans egen ordförande från Electrolux-tiden, Anders Scharp, höll i klubban. Vid våra samtal långt senare har Leif Johansson medgett att han själv borde ha pratat med både mig och PW. Borde han ha förstått hur det stod till i familjens maktspel? Nej, kanske inte. Borde han ha vidtalat mig och sin gamle ordförande, Anders Scharp? Ja, utan tvekan.

***

Efter mötet på Täcka udden ringde Peter Wallenberg till mig. Han var fortfarande mycket upprörd över situationen och ville prata. ”Leif ”, sade han, ”jag kommer ut till er på Scania”. Han ville se oss i ögonen, och Investor dög inte som mötesplats. Jag välkomnade honom till Södertälje och några dagar senare kom han ut. Tillsammans med vår CFO Arne Karlsson gick vi undan till ett av våra mötesrum i kontorslandskapet och satte oss ner.

PW berättade hur han kände sig fullständigt förd bakom ljuset, av Percy som ordförande för Investor och av MW. Han förstod att det var Percy Barnevik som låg bakom Investors del i det hela, men han var mest förbannad på brorsonen. Han hade ju inte informerat PW om vad som höll på att hända. Det, för PW, gjorde att blod blev till vatten. Dessutom rev hela händelsen upp gamla sår. Volvos agerande på 1980-talet, när PG Gyllenhammar skulle ta rodret på Wallenbergsfären efter den gamle Marcus Wallenbergs bortgång, kom upp ur minnet igen. PW hade då sett till att Gyllenhammar undertecknade ett brev med ett löfte om att Volvo AB aldrig skulle blanda sig i Wallenbergsfärens affärer. Brevets existens hade länge hemlighållits och nu hade löftet däri brutits av Leif Johansson, son till Lennart Johansson, som hade varit SKF:s mångårige VD och starkt knuten till Wallenbergsfären. PW var rasande över det hela.

Annons: