Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Krisade Norwegian får allt svårare att fylla flygplanen

Norwegians koncernchef Bjorn Kjos. Foto: HEIKO JUNGE / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN
Norwegian kommer att införa ett sparpaket på två miljarder norska kronor. Foto: DAVID PEACOCK / NORWEGIAN

Flygbolaget Norwegian trafiksiffror för januari visar att 2,6 miljoner flög med bolaget - en ökning med 13 procent jämfört med motsvarande period 2018.

Men samtidigt avslöjar det krisade bolagets egna siffror att kabinfaktorn - hur många passagerare man lyckas fylla planen med - minskar rejält.

Hårda tider för koncernchefen Bjørn Kjos.

Aktiemarknaden i Norge tog dock emot dagens passagerarsiffror med en positiv ton. Aktien, som bara den senaste månaden rasat med 26 procent på Oslo-börsen, steg i den inledande handeln med drygt två procent.

Norwegians trafiksiffror, som presenterades på onsdagsmorgonen, visar att  2 638 958 passagerare flög med bolaget  i januari vilket är 305 026 fler än samma månad föregående år. 

Den totala trafiktillväxten (RPK) ökade med 18 procent och kapacitetsväxten (ASK) ökade med 27 procent. Kabinfaktorn var på 76,1 procent.

Svårare att fylla Norwegianplanen

I sitt pressmeddelande utlämnar dock Norwegian hur kabinfaktorn såg ut för januari förra året. Och den siffran är inget att skryta med. Kabinfaktorn, alltså hur väl man lyckas fylla planen minskade rejält, från 82 procent till 76,1, en minskning med hela 5,9 procentenheter.

Norwegian-chefen försöker dock skicka positiva signaler till omvärlden

–Vi är väldigt nöjda med passagerartillväxten i januari eftersom det är en månad som traditionellt präglas av lägre efterfrågan. Efter en period men kraftig expansion kommer tillväxten att avta samtidigt som kostnaderna ska minska och lönsamheten öka, säger koncernchefen Bjørn Kjos.

Intäkten per passagerarkilometer växte  något till 0,35 norska kronor mot 0,32 kronor för ett år sedan och 0,02 kronor bättre än vad analytikerna hade förväntat sig.

Totalt genomförde Norwegian 99,5 av de planlagda flygningarna i januari (upp 0,6 procentenheter). Punktligheten var på 79,8 procent (upp 7,4 procentenheter).

Norwegians koncernchef Bjørn Kjos tänker själv satsa eget kapital i nyemissionen. Foto: LISA MATTISSON EXP / LISA MATTISSON EXP

Norwegian behöver mer pengar i kassan

Det krisade bolaget behöver dock pengar. Bolagets  chef Bjørn Kjos har också nu slagit fast att lönsamheten är viktigare än tillväxten.

För drygt en vecka sedan tvingades lågprisbolaget gå ut och begära in mer pengar i form av en nyemission.

Den planerade nyemissionen på 3 miljarder norska kronor. I ett pressmeddelande i slutet av januari skrev bolaget att fokus nu skiftar från tillväxt till lönsamhet. Aktien rasade med 26 procent på Oslobörsen när nyheten blev känd.

Emissionen är garanterad av bland andra storägaren och koncernchefen Bjørn Kjos. Den norska redarmiljardären John Fredriksen finns också med bland investerarna som är beredd att öppna sina plånböcker, har nyhetsbyrån  Reuters tidigare rapporterat.

Norwegians krispaket

I Norwegians krisplan ligger också ett sparpaket på två miljarder norska kronor. Antalet linjer ska också bli färre.

Beskedet om Norwegian nyemission kom sedan British Airways ägare IAG meddelat att man inte längre är intresserad av att köpa Norwegian. IAG aviserade intresse av att köpa Norwegian i fjol, efter det att IAG köpt på sig 4,6 procent av Norwegian-aktierna.  Nu tänker man sälja sitt innehav på 3,93 procent i det norska flygbolaget, en försäljning som kommer att ske ”vid lämplig tidpunkt”, enligt IAG:s meddelande.

 

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!