Karl-Johan Persson vid onsdagens presentation på Crikus i Stockholm. Foto: JANERIK HENRIKSSON/TT / TT NYHETSBYRÅNKarl-Johan Persson vid onsdagens presentation på Crikus i Stockholm. Foto: JANERIK HENRIKSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
Karl-Johan Persson vid onsdagens presentation på Crikus i Stockholm. Foto: JANERIK HENRIKSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
Dina Pengars Leif Brännström intervjuar Karl-Johan Persson.Dina Pengars Leif Brännström intervjuar Karl-Johan Persson.
Dina Pengars Leif Brännström intervjuar Karl-Johan Persson.

Karl-Johan Persson: ”Det ska bli kul när det vänder”

Publicerad

Han jobbar just nu i rejäl motvind.

Men H&M:s vd Karl-Johan Persson, 42,  tycker sig se en ljusning för klädjätten och orden och kraven på avgång lägger han i ett fack  utanför sitt mentala fokus.

– Självklart känns det inte kul när det skrivs något sånt i media. Men jag fokuserar på jobbet, säger han.

Trots dagens stora H&M-offensiv hade bolagets aktie rasat med nära fem procent när börsen stängde.

 

Han har avverkat intervjuer på löpande band, eller 15 till antalet för att vara exakt. Minglat, pratat om företaget och framtiden för att visa att det visst finns en H&M-plan som gäller utvecklingen av företaget och hur man ska tackla näthandeln, kapa åt sig marknadsandelar och då ytterst tjäna pengar på detta.

Platsen är Cirkus på Djurgården i Stockholm där den hårt pressade klädjätten H&M hållit sin första kapitalmarknadsdag för 300 investerare och analytiker. Den inbjudna skaran tycks dock ha ställt sig kallsinnig till budskapen från scenen i Skandiasalen. Efter ett litet lätt ryck uppåt, sjunker nämligen H&M-aktien ju längre dagen lider. Rädslan är att företagets vinstmarginaler ska minska rejält på grund av hård  konkurens från olika e-handelsföretag.

"En del missförstånd"

När Expressen träffar tredje generationens H&M-Persson är bolaget halvvägs igenom programmet. Karl-Johan Perssons stil är avspänd och han tar sig tid att svara utförligt på frågorna.

– Det har funnits en del missförstånd att H&M legat efter digitalt. Vi har varit lite mer transparanta nu. Det finns frågetecken där vi inte har utvecklats de två senaste åren som vi önskat själva och marknaden förväntat sig, säger han. Och tillägger:

– Det var skönt att visa att vi inte ligger efter utan snarare ligger före digitalt.

Är det inte en otacksam uppgift att stå här och försöka hamra in budskapet för investerare och analytiker för att sedan se aktien falla.

– Det är en del av spelet. Vi är på börsen. Det finns förväntningar inprisade i aktiekursen. Vi har ju också  förväntningar.  När vi inte når dom kommer det massvis med frågor.

– Jag älskar jobbet och lever med H&M, säger Karl-Johan Persson.Foto: JANERIK HENRIKSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN

– Men jag tror de flesta ser det. Men börsen är lite kortsiktig. Det ska man hålla isär. Det finns förväntningar och önskemål om transparens. Men jag tycker det är viktigt att hålla blicken på vad som är långsiktigt bäst för bolaget. Sedan ska vi naturligtvis leverera bättre resultat i det  korta perspektivet.

LÄS OCKSÅ: Karl-Johan Perssons ödesdag

"Känns inte kul"

Hur känns det att ständigt vara ifrågasatt med krav på att du ska avpolletteras?

– Självklart känns det inte kul när det skrivs något sånt i media. Men jag fokuserar på jobbet, jag fokuserar på hur styrelsen tycker och tänker och medarbetarna. Jag älskar jobbet, känner att jag har styrelsens och medarbetarnas förtroende. Vi vet vad vi ska göra, nu ska vi bara se till att vi gör det och ännu bättre än tidigare. Det är det vi har fokus på.

Far och son. H&M:s styrelseordförande Stefan Persson och Karl-Johan Persson, vd för klädjätten.Foto: Leif Brännström

Det är många som undrar hur din och din pappas relation är yrkesmässigt? 

– Den fungerar väldigt bra tycker jag. Det har den gjort från dag ett när jag började sitta med i styrelsen till det att jag blev vd. Vi pratar naturligtvis mycket H&M, det har vi alltid gjort.

Karl-Johan Persson säger att relationen inte förändrats något under de två senaste årens turbulens för bolaget.

– Han kan bolaget och han tror på oss.

Hur ska framtidens H&M-butiker se ut?

– Vi måste utveckla de fysiska butikerna, de ska vara en mer inspirerande köpupplevelse i varupresentation och varuvård. Kanske att vi har vissa ytor där vi inte har kläder utan något annat. Du ska kunna köpa på nätet, returnera i butiken smidigare i dag.

De fysiska butikerna ska utvecklas och bli mer inspirerande.Foto: FOCKE STRANGMANN / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN

LÄS OCKSÅ: Våra butiker ska bli mer inspirerande

Aktien sjunker

Under intervjun fortsätter H&M-aktien att svettas och sjunka ytterligare. Men Karl-Johan Persson säger flera gånger att det är viktigt att hålla fokus.

– Jag är supermotiverad och tänker ohälsosamt mycket på H&M.

Tränar du mycket?

– På mornarna brukar jag cykla 20 minuter eller springa.

Han kör barnen till skolan så ofta han kan om inte arbetsschemat kräver att han börjar jobba extra tidigt.

– Sedan är det fullt ös på kontoret.

Karl-Johan Persson, 42, med hustrun Leonie, 40, som är nära kompis med kronprinsessan Victoria.Foto: OLLE SPORRONG

Något utanför H&M-världen?

– Ja, utanför H&M ägnar jag mig åt familjen Leonie (hustrun) och våra tre barn.

Mal H&M inom dig hela tiden?

– Ja, men inte på ett negativt sätt.

Du är tredje genrationen H&M som sitter framför mig. Det brukar bli lite skakigt med tredje genrationen.

– Det finns något sådant uttryck och nu har det varit lite mer turbulent de två senaste åren. Men det går inte att tänka så mycket på det. Vi tror på det vi gör. Det ska bli kul när det vänder.

Är onsdagen den 14 februari din ödesdag?

– Jag hoppas att reaktionerna blir positiva, att vi är transparanta och vi har mycket på gång.

 

 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag