Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

H&M:s plötsliga besked – lägger ner Cheap Monday

Foto: OKÄND
Foto: JONAS EKSTRÖMER/TT / TT NYHETSBYRÅN

H&M avvecklar kedjan Cheap Monday.

Det meddelar klädjätten i dag.

– Vi behöver ständigt utveckla vår verksamhet och vad vi väljer att satsa på, säger säger Anna Attemark, ansvarig för New Business inom H&M-gruppen, i ett pressmeddelande.

H&M-gruppen avvecklar sitt varumärke Cheap Monday vars affärsmodell, som bygger på traditionell grossistverksamhet, haft stora utmaningar på grund av skiftet i branschen. Cheap Monday har under längre tid haft en negativ försäljnings- och lönsamhetsutveckling.

– Det är väldigt viktigt att ligga nära slutkonsumenten när kunden ändrar beteende så fort. Vi har därför beslutat att inte jobba med mellanhänder. Vi ser väldigt goda möjligheter och stor potential för våra övriga varumärken inom New Business som alla utvecklas positivt både digitalt och genom egna butiker, säger Anna Attemark, ansvarig för New Business inom H&M-gruppen, i ett pressmeddelande.

 

”Inte tillräckligt med potential”

Cheap Monday har en enda fysisk butik och den ligger i London. Butiken stänger vid årsskiftet och vid samma tidpunkt stänger onlinebutiken på sina 18 marknader.

Varför behåller ni inte Cheap Monday som ett eget renodlat onlinevarumärke?

– Det skulle vi kunna göra men nu har vi utvärderat ett antal varianter och valt att ta den här vägen. Vi har ganska många varumärken inom New Business och när vi utvärderar olika affärsbeslut mot varandra så ser vi inte tillräckligt med potential för Cheap Monday online, säger Anna Attemark till Nyhetsbyrån Direkt.

Cheap Monday har dessutom en grossistverksamhet med ungefär 3.000 butiksåterförsäljare och här är det inte helt stopp i och med årsskiftet.

– Nu slutar vi designa och ta order, men vi har redan tagit order för hela våren så de sista leveranserna till agenter och distributörer kommer att gå i maj 2019, säger Anna Attemark.

Utöver externa återförsäljarbutiker säljs Cheap Monday bland annat i Weekday-butiker. Hur stor andel av Weekdays sortiment som består av plagg från Cheap Monday vill H&M inte svara på.

 

Weekday ersätter Cheap Monday

– Weekday säljer väldigt mycket jeans och däribland finns det en del Cheap Monday-jeans. De Cheap Monday-jeans som säljer väldigt bra kommer vi att ersätta med Weekday-jeans, säger Anna Attemark.

Vad händer med varumärket Cheap Monday?

– Vi har inte tagit beslut om vad vi ska göra med varumärket ännu, så vi får återkomma i den frågan, säger hon.

Efter nedläggningen av Cheap Monday består New Business av sju varumärken; COS, Monki, Weekday, H&M Home, & Other Stories, Arket och Afound.

 

Grundades 2 000

New Business har som mål att öka försäljningen med minst 25 procent per år för att nå minst 50 miljarder kronor 2022. I de planer som målades upp på kapitalmarknadsdagen i början av året ingick att Cheap Monday skulle öka sin försäljning med minst 100 procent till 2022. Basen var dock blygsam sett till hela New Business omsättning, varpå målet inte bör påverkas av avvecklingsbeslutet, något som Anna Attemark också bekräftar genom att uppge att målet för New Business kvarstår.

Cheap Monday grundades i början av 2000-talet av Lars Karlsson, Örjan Andersson och Adam Friberg. Bolaget köptes av H&M 2008.

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!