Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Ikea utökar sitt ägande i H&M

Ikea köper fler H&M-aktier. Foto: HENRIK ISAKSSON/PINIRO / IBL
H&M:s vd Karl-Johan Persson får nu se IKEA klättra upp i lista över de största ägarna i klädjätten. Foto: JONAS EKSTRÖMER/TT / TT NYHETSBYRÅN

Ikeas ökar nu sitt ägande i H&M.

Affären innebär att företaget med 20 miljoner aktier klättrar upp bland de topp tio största aktieägarna, enligt nyhetsbyrån Direkt.

Ikeas ökade engagemang i H&M sker i att företaget nu ökar sina aktie–investeringar i klädjätten i snabb takt. Sedan november har företaget köpt 20 miljoner aktier som ligger i bolaget IH Capital HC1, och är nu modebolagets nionde största ägare.

Ikeas schweiziska investeringsbolag Interogo ökar sitt ägande i H&M med 0,1 procent med 2,5 miljoner nyförvärvade aktier under juni månad, enligt nyhetsbyrån Direkt.

Ikeas nya köp av aktier i H&M via det egna bolaget IH Capital HC1 AB avslöjades i klädjättens egen aktieägarförteckning på hemsidan.

Affären innebär att Ikea blir H&M:s nionde största ägare medan familjen med Stefan Persson i spets fortsättningsvis är de största ägarna av familjeföretaget med 74 procent av de totala aktierna.

Förändringen framgår av en uppdaterad ägarlista på H&M:s hemsida.

För den verkställande ledningen med vd Karl-Johan Persson betyder det att två av Sveriges främsta varumärken är ett litet, litet steg närmare - åtminstone på ägarnivå.

Interogo har ökat sitt innehav från 1,1 till 1,2 procent sedan 31 maj. Totalt äger nu bolaget strax över 20 miljoner aktier, jämfört med 17 miljoner i slutet på maj.

Det nya förvärvet gör Interogo till H&M:s nionde största ägare totalt sett.

Interogo är en Ingvar Kamprad-grundad stiftelse och dök upp i H&M:s ägarlista första gången i september i fjol, skriver Direkt.

Stänger svenska H&M-butiker

I början av juli meddelade H&M att fem svenska butiker ska stängas under 2019. Samtidigt planerar modeföretaget sex nyöppningar och ombyggnationer på okända platser under 2019.

I slutet av juni berättade Market och Svenska Dagbladet att antalet nya butiker blir runt 130 stycken för 2019, vilket är 45 färre än vad som tidigare kommunicerats.

För att anpassa utbudet till den mer nät–baserade marknaden bantar företaget sitt butiksutbud i Tyskland och Sverige, skriver SvD. Enligt den senaste årsredovisningen satsar man i stället främst på marknader utanför Europa.

Annons: