Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Ica ökade försäljningen rejält under coronakrisens mars

– Omsättningen har ökat kraftigt, säger Mikael Johansson, Ica-handlare i Hortlax utanför Piteå. Folk vill handla lokalt och inte exponera sig alltför mycket på grund av corornapandemin.Foto: LEIF BRÄNNSTRÖM
Landets Ica-handlare har noterat en rejäl ökning av omsättningen under mars månad.Foto: LEIF BRÄNNSTRÖM

Försäljningen i de svenska Ica-butikerna steg med 11,1 procent i mars 2020 jämfört med motsvarande månad i fjol.

I jämförbara butiker var försäljningen upp 10,8 procent under månaden.

Det framgår av ett pressmeddelande från Ica.

– Vi har en kraftig ökning av försäljningen, säger Mikael Johansson, som driver en Ica Nära butik i Hortlax utanför Piteå.

Den höga försäljningstillväxten i mars beror i stor utsträckning på förändringar i kundbeteendet på grund av effekter av coronaviruset med bland annat bunkring samt förflyttning av försäljning från restaurang till livsmedelsbutiker, skriver Ica.

– De kategorier som uppvisat mycket höga ökningstal är bland annat torrvaror, djupfryst, mejeri, chark samt frukt & grönt. Ökningstakten sjönk i slutet av månaden ner mot mer normala tillväxtnivåer, skriver bolaget.

En av alla livsmedelshandlare som noterat ett uppsving är Mikael Johansson. Han driver en mindre Ica-affär i Hortlax utanför Piteå. Butiken har en omsättning på ungefär 20 miljoner kronor per år. Han har sett omsättningen öka med 10-15 procent under mars.

- Folk går inte ut på restaurang på samma sätt som tidigare utan lagar sin mat hemma och gör egna matlådor som de tar med sig till jobbet. Man handlar helt enkelt mer i butik.

Mikael Johansson tycker sig också ha noterat att kunderna vill hålla sig mera lokalt och inte exponera sig alltför mycket i större butiker.

Vad köper folk mest?

– Från början var det hamstring av konserver och toapapper. Nu är det mera vardagsmat som gäller.

Ica:s Närabutiker och stormarknader har ökat försäljningen mest. Lite sämre har det varit för Ica supermarket och Ica kvantum–butikerna.Foto: LEIF BRÄNNSTRÖM

Marsförsäljningen karakteriserades också av en mycket stark e-handelstillväxt, enligt Ica centralt.

I kronor var försäljningen i de svenska Ica-butikerna 11.064 miljoner exklusive moms under månaden.

Ica bedömer att kalendereffekten för mars månad uppgår till minus 1,8 procent.

Det förändrade köpbeteendet har också Ica att snabbare expandera en ny service. Kedjan kompletterar sin ordinarie e-handeln med en snabbexpansion av ICA Pronto, ett tidigare pilotprojekt med hemleveranser av färdiga måltidslösningar och begränsat sortiment av varor direkt från butik.