Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

H&M:s vd kan andas ut efter mardrömsperioden

– Vi tror att det har vänt och att vi lagt det värsta bakom oss. Men man får vara ödmjuk och se hur det utvecklar sig, säger Helena Helmersson, som tillträdde på VD-posten för H&M den 30 januari i år.Foto: H&M
H&M sår nu igen butiker till förmån för shoppande på nätet. 350 butiker ska bort och 100 nya tillkommer på andra håll i världen.Foto: LEIF BRÄNNSTRÖM
Foto: MATTIAS BARDA /TT / ImageForum

H&M:s vd Helena Helmersson, 47, ser ljuset i tunneln för klädföretaget efter mardrömsperioden.

Hon gasar nu in i framtiden med hårdare satsning på näthandeln. Produkterna på nätet ska bli mer inspirerande och lockande.

– Det vi sett under pandemin är att det är många fler kunder som inte handlat online som nu har börjat göra det, säger hon.

H&M-gruppen redovisade på torsdagsmorgonen ett resultat före skatt på 2 267 miljoner kronor under det tredje kvartalet i bolagets brutna räkenskapsår vilket var något bättre än förväntat.

Analytikerna hade i snitt väntat sig att siffran skulle landa på 2.050 miljoner enligt en analytikerbedömning som Dagens industri redovisat. Motsvarande period i fjol gjorde bolaget en vinst på 5 029 miljoner kronor. Aktien tog också ett glädjeskutt och när börsen stängde låg uppgångrn på sex procent.

– Mer fullprisförsäljning i kombination med en stark kostnadskontroll ligger bakom resultatet i stora drag, säger vd Helena Helmersson.

Alltså inga reor?

– Nej, vi har kunnat driva mer fullprisförsäljning.

Vad ligger i kostnadskontrollen?

– En stor del av kostnaderna kan vi vara flexibla med, till exempel hyror. En del av kostnaderna är kopplade till krisåtgärder.

H&M slapp kostnader för provrummen

Hon pekar på provrummen som en kostnad som man delvis har kunnat stryka eftersom de till stor del varit stängda på grund av smittrisken och därmed inte dragit personalkostnader.

Helena Helmersson tillträdde i början av året och efterträdde då Karl-Johan Persson som i sin tur tog steget upp till ordförandeposten för H&M. När övergången ägde rum rullade allt på även om det hade dykt vissa virussignaler från Kina.

Sedan kom corona-smällen som slog stenhårt mot ett företag som H&M-gruppen. Kunderna vågade sig helt enkelt inte in butikerna på grund av risken för det osynliga viruset.

När det var som allra svårast var upp till 80 procent av butikerna tillfälligt stängda. Omsättningen rasade.

Helena Helmersson säger att H&M nu lägger allt större fokus på onlineförsäljningen.Foto: JONAS EKSTRÖMER/TT / TT NYHETSBYRÅN

För Helena Helmersson blev det också en personlig påfrestning utanför alla krismallar och normala tankesätt.

– Det är klart att det var en tuff start. Men jag känner att vi kommer gå stärkta ur krisen.

Går du personligen också stärkt ur krisen?

– Det tycker jag. Det är naturligtvis en erfarenhet som jag inte hade tidigare. 

Vad har du lärt dig?

– Det handlar mycket mycket om samarbetet krossfunktionellt. Att få ihop rätt personer och jobba mot uppsatta mål, agera snabbt och kraftfullt. Använda mig av medarbetarnas kompetens inom olika frågor. Och sätta kunden i centrum, var de vill möta oss i fysiska butiker och online.

Om läget i dag.

– Vi tror att det har vänt och att vi lagt det värsta bakom oss. Men man får vara ödmjuk och se hur det utvecklar sig.

H&M slår i dag fast att man ska stängda cirka 350 butiker runt om i världen och öppna 100 nya.

Vilka butiker som som slår igen under 2021 vill Helena Helmersson inte uttala sig om.  Inte heller hur många stängningar som berör Sverige.

– Vi kan inte ge en siffra per marknad. De marknader där vi stänger mest är mogna (väletablerade) marknader i Europa och USA. Marknader där vi kan växa är Ryssland, Japan, Sydkorea, Indien och östra Europa. 

Hur ser framtiden ut?

– Det vi sett under pandemin är att det är många fler kunder som inte handlat online som nu har börjat göra det. Kunderna vill se oss både online och i fysiska butiker. När det gäller online finns det mer som vi ska utveckla framöver, till exempel upplevelsen för kunden och hur vi visar våra produkter på ett inspirerande och bra sätt.

TV: H&M stärks efter rapporten