Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

H&M:s vd: Därför inför vi självscanning i butikerna

H&M-chefen Karl-Johan Persson med hustrun Leonie Gillberg. Foto: PATRIK C ÖSTERBERG
Karl-Johan Persson firar i år tio år som vd och koncernchef för klädföretaget H&M. Foto: PONTUS LUNDAHL/TT / TT NYHETSBYRÅN
De fysiska butikerna växer inte längre lika snabbt. Foto: FOCKE STRANGMANN / EPA TT NYHETSBYRÅN
Foto: DINENDRA HARIA/LNP/SHUTTERSTOCK / DINENDRA HARIA/LNP/SHUTTERSTOCK SHUTTERSTOCK

H&M ska satsa hårdare på expresskassor och självscanning i butikerna.

Det avslöjar H&M:s vd Karl-Johan Persson, 44, i en intervju med Expressen.

– Vi vill göra det smidigare att handla och betala, säger han.

Det har gått några timmar sedan klädkedjan H&M släppte sin kvartalsrapport Q 3 2019 när vi träffar vd Karl-Johan Persson på huvudkontoret i centrala Stockholm där han avverkar intervjuer på löpande band.

Det är en dag när han inte behöver gå i försvarsställning för företaget och sig själv. H&M–aktien tog ett glädjeskutt när rapporten blev offentlig på torsdagsmorgonen. 1 juli firade han tio år som högste chef för H&M.

Med torsdagens kursrusning har aktien stigit närmare 60 procent i år och kostade 192 kronor vid börsstängning. Det är dock långt kvar till noteringen på drygt 300 kronor våren 2015.

– En sak är att sätta en plan, en annan sak är att leverera på den planen. Det tycker jag att våra medarbetare gjort på ett alldeles lysande sätt. Kunderna uppskattar det vi gör tack vare deras jobb.

Vad är det bästa med rapporten?

– I en tuff marknad så växer vi bra. Både försäljning och resultat. Det kommer från nöjda kunder. Och nöjda kunder kommer från det hårda och bra jobb som många har gjort inom företaget. Det är fantastiskt kul att se.

Du använder ordet ”ödmjukhet” när du i rapporten beskriver den tuffa verkligheten med omställningarna i modebranschen.

– Det är en marknad som genomgår en jätteförändring med en helt ny konkurrensbild. I skiftet till mer onlinehandel är många som har det tufft och försvarar sig med kraftiga pris och reaaktiviteter. Det är väldigt mycket som händer men vi tror väldigt mycket på det vi gör, även om vi så klart måste vara ödmjuka.

Fakta: Karl Johan Persson

Vd och koncernchef för H&M sedan 1 juli 2009.

Familj: hustrun Leonie Gillberg och tre barn.

Pappa Stefan Persson är H&M:s styrelseordförande.

Aktier: Familjen Persson är H&M:s störste ägare med 74,67 procent av rösterna.

Balansen mellan de fysiska butikerna och onlinehandeln?

– Ett av våra fokusområden är att ta hand om våra fysiska butiker så att de blir mer inspirerande och lättare för kunden att shoppa i. Vi vill också utveckla vår onlinebutik på samma sätt. Det är en jättestyrka att ha två kanaler, fysiska butiker och e-handeln och integrera dem för en bra shoppingupplevelse.

Karl-Johan Persson säger att det inte går att slå sig till ro och tro att kunderna bara kommer av egen kraft. ”Vi måste vara på tårna”. Foto: JONAS EKSTRÖMER/TT / TT NYHETSBYRÅN

Karl-Johan Persson utlovar att det ska bli smidigare och gå snabbare att handla i butikerna. Det ska bland annat ske med satsning på expresskassor och självscanning.

– Vi har det redan i några butiker och det uppskattas av kunderna. Vi kommer nu att rulla ut fler. Det är ett av flera exempel på förbättringar i butikerna.

Vad kan ni göra mer på onlinesidan?

– Vi personaliserar hemsidan så att den blir mer relevant för dig som kund. Den blir samtidigt tydligare och med enklare navigering, fler betalnings- och leveransalternativ.

När du tittar framåt. Vad är hoten för branschen och H&M?

– Vi vet att vi inte kan ligga kvar på samma nivå. Det kommer inte att fungera. Kundernas förväntningar höjs hela tiden. Konkurrensen hårdnar och vi måste ständigt förbättra oss. Det har vi alla möjligheter att göra, men vi måste hela tiden vara på tårna. Vi måste göra det riktigt, riktigt bra varje dag för att fortsätta att vara relevanta. Vi kan inte slå oss till ro.

Tycker du att det har vänt?

– Ja, det tycker jag. Vi hade inte förbättrat oss tillräckligt under en period. Vi var inte tillräckligt på tårna, tillräckligt kundfokuserade. Nu har vi satt en tydig plan, levererar på den och börjar se kvitto på att vi gör rätt saker.

Är det här självkritik?

 – Ja, så klart. Sedan kan man alltid säga att det är en bransch som genomgår en jättetuff förändring. Men vi ska lyckats även i en tuff miljö. Nu ser vi att vi är på rätt väg.

– Skam och förbud är inte lösningen på världens hållbarhetsproblem, säger Karl-Johan Persson. Foto: JESSICA GOW/TT / TT NYHETSBYRÅN

Ett tag var du ifrågasatt som vd. Det är dags att byta ut Karl-Johan, men räddas kvar av pappa som är styrelseordförande sa en del av de hårdaste kritikerna.

– Jag har haft fullt fokus på jobbet och har inte brytt mig så mycket om skriverierna. Vi tror på det vi gör och jag känner stöd internt samtidigt som jag älskar det jag gör.

Veckorevyns Irena Pozar om H&M.

Risken att ni blir utsatt för köpskam?

– Fokus på miljö och hållbarhetsfrågor är jätteviktigt. Jag tror definitivt inte att köpskam är lösningen. Det kommer väldigt mycket positivt ur konsumtion, att driva saker framåt. Ekonomisk tillväxt, jobbskapande med välfärd i bland annat sjukvård, omsorg och skola. Som kund är det viktigt att handla från företag som tar ett hållbarhetsansvar och erbjuder mer hållbara produkter.

Receptet för att förhindra köpskam?

– Lösningen är innovationer, innovationer i förnybar energi, innovationer i hållbara material och liknande. Skam och förbud är inte lösningen på världens hållbarhetsproblem.

Men om det dyker upp en ”Greta Thunberg”-person inom klädområdet som predikar färre klädköp.

– Den debatten förs redan. Jag tycker att Greta gör ett fantastiskt jobb, är en beundransvärd person, har engagemang och mod. Jag tror bara att lösningen är att sätta tryck på företag, regeringar och privatpersoner att ställa om. Inte sluta göra saker.

Karl-Johan Persson med hustrun Leonie Gillberg. Foto: OLLE SPORRONG
Annons: