Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Mindre ökning än väntat för H&M – Black friday orsaken

H&M:s försäljningstillväxt 5 % under det fjärde kvartalet.
Foto: DAVID THUNANDER / H&M

H&M ökar sin försäljning med fem procent under fjärde kvartalet.

Förväntat var 6 procent och förklaras bland annat av att Black friday inföll senare än vanligt.

På förhand räknade analytiker med att H&M skulle öka försäljningen med 5,7 procent i lokala valutor jämfört med samma föregående period.

I rapporten förklarar man skillnaden mot det förväntade försäljningsresultatet med Black friday, som låg en vecka senare det här året.

Den försäljningen bokförs först under december månad och försäljningsökningen anses motsvara den halv miljard marknaden hade förväntat sig.

– Kvartalets försäljningsutveckling jämfört med föregående år påverkades av kalendereffekter främst som en följd av att Black Friday i år inföll en vecka senare, det vill säga strax innan november månads slut. Därför kommer en del av den stora Black Friday-onlineförsäljningen att redovisas först i december månad, skriver bolaget.

Nettonsättning för helåret ökade med 11 procent vilket i lokala valutor stannade på 6 procent.

H&M har haft ett kanonår på börsen har ökat aktievärdet med 50 procent under 2019.

Bokslutet släpps 30 januari.

H&M vinnare för andra året i rad

Annons: