Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Urstarka vårsiffror – H&M slår alla förväntningarna

Di TV sänder live.
H&M:s vd Karl-Johan Persson. Foto: JONAS EKSTRÖMER/TT / TT NYHETSBYRÅN
Foto: FOCKE STRANGMANN / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN

Det fortsätter ljusna för den svenska klädjätten H&M.

Man slog förväntningarna och ökade försäljningssiffrorna med 6 procent under andra kvartalet 2019, visar nya siffror som publicerades på morgonen.

Men aktiemarknaden reagerade inte positivt på beskedet: Aktien har gått ner under förmiddagen.

Efter drygt en timmes aktiehandel hade aktien sjunkit 1,5 procent.

Klädjättens nettoomsättning ökade med 11 procent till 57 474 Mkr kronor, jämfört med 51 984 Mkr vid samma samma period i fjol. 

– Modebranschens snabba förändring fortsätter och vi ser att vårt omställningsarbete går i rätt riktning även om många utmaningar och hårt arbete återstår. I takt med att kundnöjdheten och försäljningen ökar så har omställningsarbetet intensifierats ytterligare, skriver H&M i ett pressmeddelande. 

Förväntningarna inför dagens rapport var högre än på länge.

Enligt Infront Datas sammanställning av 18 analytikers prognoser visade att H&M:s totala försäljning har ökat med 5,5 procent i lokala valutor jämfört med samma period i fjol. 

Analytikerna hade i snitt väntat sig att siffran skulle landa på 57.128 Mkr, enligt Infront Datas sammanställning. 

Därför gick aktien ner på siffrorna

– Förväntningarna var rätt högt ställda, med tanke på att H&M under motsvarande kvartal i fjol levererade nolltillväxt samtidigt som flera konkurrenter haft det tufft under våren. Samtidigt ska man ha i åtanke att den egna prognosen är en tillväxt på 3,6 procent. Att H&M nu kan levera positiva nyheter i form av överträffade föväntningar är starkt, säger Frida Bratt, sparekonom på Nordnet.

Att aktien gått ned kan förklaras med det finns fler viktiga parametrar förutom försäljningssiffrorna.

– Hit hör inte minst rörelsemarginalen, som H&M nu måste få upp. Gränsen för fraktfritt är ett steg i rätt riktning för att få upp lönsamheten. Man behöver också få bukt med ett stort varulager samtidigt som investeringar i distributionen behöver börja ge effekt. Det är faktorer som analytikerna kommer titta mycket noga på i kvartalsrapporten den 27 juni, säger Frida Bratt.

Vd:n talade om vändning för H&M

Siffrorna för första kvartalet, som presenterades i slutet av mars, var långt ifrån ljusa men fick den hårt prövade aktien att stiga.

Trots det då lägsta resultatet som H&M har presenterat för ett kvartal på nästan 20 år steg värdet med 9,6 procent.

Anledningen till uppsvinget var att aktiemarknaden haft låga förväntningar inför presentationen och rörelseresultatet var hela 48 procent bättre än analytikernas snittprognos. 

Bruttomarginalen förbättrades då med 0,1 procentenheter.

– Det första kvartalet visar att vi är på rätt väg. Vårt förändringsarbete har bidragit till starkare kollektioner och ökad fullprisförsäljning, lägre prisnedsättningar och ökade marknadsandelar, sa H&M:s vd Karl-Johan Persson vid förra presentationen.

Även Joakim Bornold, sparekonom på Söderberg & Partners, frågar sig om det verkligen vänt för den svenska klädjätten.

l– Försäljningen ökar men i svenska kronor blir den förstärkt av den svaga kronan. Frågan är vilka kostnader den ökade försäljningen för med sig, hur är marginalerna? Det får vi reda på först den 27 juni när rapporten kommer, säger han.

Den 27 juni kommer företaget med sin sexmånadersrapport för 2019, perioden 1 december 2018 – 31 maj 2019.

Annons: