Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Ras för H&M – tappar halva sin försäljning under mars

Foto: LOUIS LANZANO / POLARIS POLARIS IMAGES
H&M:s nya vd Helena Helmersso.Foto: JONAS EKSTRÖMER/TT / TT NYHETSBYRÅN

H&M:s försäljning rasade till närmare hälften under mars - med företagets aktie stiger efter bolagets senaste kvartalsrapport som publicerades på fredagsmorgonen.

Onlineförsäljningen steg med 17 procent – den digitala försäljningen är fortfarande öppen på 47 av bolagets 51 marknader.

– Den extraordinära situation som råder kommer att få oerhört stora konsekvenser för väldigt många företag i vår och andra branscher, skriver H&M:s vd Helena Helmersson i en kommentar.

H&Ms aktie rasade under tordagseftermiddagen när det blev känd att företaget ska permittera tusentals anställda som följd av Corona-kaoset runtom i världen. Men när företaget släppte sin senaste kvartalsrapport på fredagsmorgonen vände aktien uppåt när Stockholmsbörsen öppnade. Uppgången var som mest 8 procent.

– H&M:s aktie stiger på ett mycket starkt första kvartal, man kommer in i den här krisen i en väldigt bra form. Försäljningen tappar förstås med över två tredjedelar av alla butiker stängda, men man är väldigt aktiv på kostnadssidan. Företaget permitterar, man omförhandlar hyror mm, säger Joakim Bornold, sparekonom på Söderberg&Partners.

H&M:s kvartalsrapport omfattar formellt perioden 1 december 2019 till och med den 29 februari i år- alltså innan corona–epidemin slog till i Europa och USA, men epidemin härjade hårt i Kina.

Klädjätten meddelar dock att försäljning under mars månad sjönk med 46 procent i lokala valutor jämfört med motsvarande månad föregående år.

H&M redovisar ett rörelseresultat på 2 690 miljoner kronor för det första kvartalet (december-februari).

Analytikerna hade enligt Infronts sammanställning av 16 estimat väntat sig ett rörelseresultat på i genomsnitt 1 400 miljoner kronor.

Bruttomarginalen blev 51,0 procent, jämfört med förväntade 50,1 procent.

För det första kvartalet var de externa faktorerna som påverkar inköpskostnaderna negativa, framför allt den dyrare USA-dollarn, jämfört med motsvarande inköpsperiod föregående år.

För de varor som redan var köpta till andra kvartalet före coronasituationen, var de externa faktorerna något negativa jämfört med motsvarande inköpsperiod föregående år.

”Situationen saknar motstycke”

Kvartalsrapporten är den första för H&Ms nya vd Helena Helmersson, som tillträdde i slutet av januari.

Det är också den första finansiella rapport som präglats av coronakrisen, sannolikt den största i bolagets historia med stängningar av butiker världen över, varsel, inställda utdelningar till ägarna och ekonomiska förluster utan tidigare jämförelser.

Helena Helmersson:

– Situationen vi befinner oss i saknar motstycke. Påfrestningarna på människor, våra samhällen och så klart också på oss som företag är oerhört stora. Allt detta kommer även att skynda på den redan pågående förändringen av vår bransch. Vi bedömer att de kraftigt ändrade konsumentbeteenden vi nu ser kommer att ytterligare öka samhällets digitalisering och även fokus på hållbarhetsfrågor, områden som fortsätter att vara mycket viktiga för oss, skriver vd:n och fortsätter:

– I nuläget agerar vi utifrån mycket snabbt ändrade omvärldsförhållanden samtidigt som vi säkerställer att vi har det bästa kunderbjudandet. Vår starka resultattrend fram tills det att coronasituationen slog till, visar att vi har en bra grund att stå på. Med våra engagerade medarbetare, vår starka kultur och våra unika varumärken är jag övertygad om att vi som företag – när vi är igenom detta – kommer att stå fortsatt starka. 

Samtidigt varnar Helena Helmersson att fler åtgärder kommer att vidtas för att hålla bolaget uppe.

– Vi kommer att fortsätta vårt omfattande förändringsarbete och vi kommer att jobba vidare med ambitionen att leda utvecklingen mot en mer hållbar modeindustri. 

Masspermitteringar och hyresbråk

Den 31 mars var 3 778 av 5 065 butiker stängda. Nettoförsäljningen i mars minskade med 46 procent i lokala valutor jämfört med mars 2019. Från mitten av mars och framåt har samtliga butiker varit stängda på flera av koncernens största marknader.

På torsdagen kom uppgifter om masspermitteringar på svenska marknaden. 

I veckan kom det också ut att H&M sätter press på flera av sina hyresvärdar vilket bekräfta i kvartalsrapporten. H&M:s krav på att endast betala 30 procent av lokalhyrorna under coronakrisen.

Precis som i bokslutet uppger H&M att det för 2020 enligt avtal finns möjlighet att omförhandla cirka 1.000 hyreskontrakt, vilket ger fortsatta möjligheter till anpassning av butiksantal och butiksytor samt förbättrade hyresvillkor.

Joakim Bornold, sparekonom på Söderberg&Partners, utesluter inte att H&M trots de mörka siffrorna i kölvattnet efter den pågående corona–krisen kan komma ut som en vinnare på marknaden.

– Online handeln ser också ut att växa i bra takt trots att konkurrenter som Zalando flaggat för att det är tufft där ute. Sammantaget så tror jag att H&M stiger därför att aktiemarknaden ser att bortom det här kaoset där många konkurrenter kommer falla och där H&M kan komma ut stärkta som vinnare, säger han.