Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Lägre försäljning än förväntat för H&M

Foto: BUDRUL CHUKRUT/SOPA IMAGES/SHUTTERSTOC / BUDRUL CHUKRUT/SOPA IMAGES/SHUTTERSTOCK SHUTTERSTO

H&M-gruppens försäljning ökade med 14 procent i det tredje kvartalet (juni–augusti), jämfört med motsvarande kvartal året innan då försäljningstillväxten var minus 16 procent.

Försäljningssiffran är exklusive valutakursförändringar och inklusive moms.

Enligt Infront hade analytikerna i genomsnitt räknat med att försäljningen skulle öka med 16,8 procent.

Försäljningen exklusive moms uppgick till 55 585 miljoner kronor. Analytiker hade räknat med 57.883 miljoner kronor, enligt Infront.

Totalt antal butiker per den sista augusti uppgick till 4 856 jämfört med 5 043 vid samma tidpunkt året innan.

H&M-gruppen hade i början av det tredje kvartalet, juni-augusti, cirka 180 butiker tillfälligt stängda, ett antal som vid kvartalets utgång hade minskat till cirka 100 butiker.

– De öppna butikerna har haft restriktioner gällande bland annat öppettider, antal kunder och butiksytor. Vid kvartalets utgång hade de flesta marknaderna i H&M-gruppen fortfarande kundtrafiksbegränsande restriktioner, skriver H&M.

Under det tredje kvartalet steg nettoomsättningen i lokala valutor med 14 procent.

– Försäljningsutvecklingen har fortsatt påverkats av den pågående pandemin med stora skillnader mellan marknaderna. Nedstängningar och restriktioner har fortsatt att dämpa utvecklingen i framför allt Asien. I takt med att restriktioner lättats upp har butiksförsäljningen tagit fart på många marknader samtidigt som onlineförsäljningen fortsatt att öka, skriver man.

Samtidigt visar även konkurrenten Inditex, som bland annat äger klädkedjorna Zara och Massimo Dutti, en försäljningsökning i lokala valutor på 22 procent för perioden 1 augusti till 9 september, jämfört med motsvarande period 2020. Jämfört med motsvarande period 2019 steg försäljningen 1 augusti till 9 september med 9 procent.

Resultatet var även här under förväntan.

– I dagsläget är 99 procent av våra butiker öppna. Försäljningen är på väg tillbaka till normala nivåer och onlinedelen fortätter att växa, skriver man.