Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

H&M vände förlust till vinst under andra kvartalet

LIVE: Di TV – Sveriges ekonomi-tv-kanal
Foto: FREDRIK SANDBERG/TT / TT NYHETSBYRÅN
H&M:s vd Helena Helmersson.
Foto: MATTIAS BARDA / TT NYHETSBYRÅN IMAGE FORUM

Från en förlust på drygt 6 miljarder kronor andra kvartalet i fjol – till en vinst på 3,6 miljarder kronor.

Klädjätten H&M har vänt sitt resultat.

”Marknaderna öppnar gradvis upp och vår återhämtning är stark”, skriver vd:n Helena Helmersson i den nya delårsrapporten.

Men, aktien sjunker dock på börsen. Dessutom vägrar H&M fortfarande att kommentera bolagets situation i Kina. 

Fjolåret var tufft för H&M då pandemin slog hårt mot bolagets försäljning. H&M tvingades också stänga många av sina butiker runtom i världen och som mest var 5000 butiker stängda. 

Men, i takt med att pandemins grepp om världen lättat, har också försäljningen tagit fart, även om hela 1300 butiker fortfarande var stängda vid det andra kvartalets ingång. Vid kvartalet slut var bara 140 butiker stängda.

Omsättningen steg för H&M

Under perioden mars till maj, steg H&M:s försäljning med 75 procent till 46,5 miljarder kronor.

– Vår återhämtning är stark. Trots fortsatta restriktioner, har försäljningen ökat kraftigt jämfört med föregående år, säger vd Helena Helmersson i rapporten.

Helmersson tillägger att det tredje kvartalet har börjat bra och att man nästan är tillbaka på nivåer innan pandemin. Hon säger även att utsikterna för en aktieutdelning i höst är goda.  

Försäljningsökningen innebar att H&M kunde vända till en vinst om 3,6 miljarder kronor, jämfört med en förlust om 6,4 miljarder kronor i fjol. 

”H&M är på vinnarspåret”

Vinsten var också i linje med marknadens förväntningar, enligt Infronts enkät.  

Enigt Fredrik Warg, aktiechef på Swedbank, är rapporten en bekräftelse om att H&M är på väg tillbaka med besked efter pandemin.

– Det är jättestarka siffror. Det är bättre på alla håll, vilket är oerhört glädjande. Aktien kommer att stiga på det här, säger han och tillägger:

– H&M visar verkligen att man är på rätt spår, man är på vinnarspåret.

Men efter att rapporten släppts sjönk H&M på börsen. Aktien var ned över 3 procent strax efter öppningen, beroende på att försäljningen i början av det tredje kvartalet inte varit så stark som man tidigare flaggat för. 

– Försäljningen i juni var ned 4 procent, jämfört med juniförsäljningen 2019. Folk räknar med att ju mer man öppnar upp efter pandemin, desto mer ska försäljningen stiga, säger Nicklas Skogman, analytiker på Handelsbanken.   

Aktien har sen dess dock hämtat sig något, men är fortfarande ned runt 1,5 procent och handlas klockan 10.30 till 200 kronor.

Kina fortsatt orosmoln, H&M vägrar kommentera

Ett fortsatt orosmoln för H&M är Kina, som står för 5 procent av omsättningen. I Kina fortsätter försäljningen att gå trögt då man tidigare utsatts för en bojkott till följd av uttalanden om tvångsarbete vid bomullstillverkning i landet.

Det har bland annat resulterat i att butiksskyltar tagits ned och att myndigheter varnat för att handla på H&M.

Försäljningen i Kina föll med 28 procent till 1,6 miljarder kronor under kvartalet.   

H&M har varit väldigt tyst om bolagets situation i Kina. I ett uttalande från mars säger bolaget att ”Vi samarbetar med våra kollegor i Kina och gör allt vi kan för att hantera utmaningarna och hitta en väg framåt”.

Vd Helena Helmersson säger vid en telefonkonferens på torsdagen att man befinner sig i en komplicerad situation, men vill inte ge några andra kommentarer.

– Jag får hänvisa till det uttalande vi gjorde i mars, säger hon.  

Delårsrapporten hittar du här.   

Experten: Så ska du hantera kriser i Kina

Joakim Abeleen, chef Business Sweden i Kina, om utvecklingen kring HM i Kina