Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

H&M slår igen flera butiker - hårdsatsning på näthandeln

160 H&M-butiker runt om i världen ska stängas under 2019. Foto: FELIPE TRUEBA / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN
Klädjätten kommer fokusera hårdare på online-försäljningen. Foto: EPA TT NYHETSBYRÅN
Foto: PONTUS LUNDAHL/TT / TT NYHETSBYRÅN

Klädjätten H&M slår igen flera av sina butiker i Sverige.

– Vi ser ständigt över vår butiksportfölj”, säger presskontakt Petra Buchinger till branschtidningen Market.

Det är fem butiker som slår igen och förändringen ingår i H&M:s omfattande omställning från fysiska butiker till mer och mer online-försäljning i den digitala omställningsprocessen som klädföretaget genomgår just nu.

De fem butiker butiker som H&M planerar att stänga under 2019 är följande:

     Köping

     Sickla, Nacka

     Caroli, Malmö

     Entré, Malmö

     Hyllinge

– H&M ser ständigt över vår butiksportfölj, för såväl att öka som att minska verksamheten, då vi vill finnas på bästa läge där våra kunder finns och erbjuda dem bästa möjliga shoppingupplevelse, säger H&M:s presskonkontakt Petra Buchinger till Market.

Ta H&M till en ny nivå

H&M:s vd Karl-Johan Persson har också tydligt signalerat att förändringar är på gång och att takten när det gäller omställning till näthandeln ska gå fortare.

– När en allt större del av handeln sker online ritas detaljhandelslandskapet om, vilket även förändrar butikernas roll. Vi accelererade därför H&M-gruppens omställningsarbete under året för att säkra en långsiktigt positiv utveckling för bolaget, skrev H&M–chefen i den senaste årsredovisningen. Och tillade:

– Vi driver vårt omställningsarbete inom ett antal fokusområden, som vi ser som strategiskt viktiga för att ta H&M-gruppen till en ny nivå.

H&M:s stora butik vid Times Square i New York. Foto: RICHARD B. LEVINE / AVALON/STELLA PICTURES

Och i omställningsarbetet ingår delvis en neddragning av antalet fysiska butiker på väletablerade marknader som till exempel den svenska.

”För butiksexpansionen fokuserar vi på tillväxtmarknader. Under 2019 planerar vi att öppna totalt cirka 335 nya butiker, varav 240 H&M–butiker som till största del kommer att öppna på marknader utanför Europa och USA”, skrev Karl-Johansson i årsredovisningen för 2018.

H&M ska skära kostnader

I jakten på kostnader kastar H&M sig också över befintliga hyreskontrakt där man sätter press på fastighetsägarna. Och här finns det pengar att hämta.

”För H&M-gruppen finns möjlighet att omförhandla upp emot 1 000 butikskontrakt under 2019. Vi kommer att stänga cirka 160 butiker under året, vilket ger ett nettotillskott om 175 butiker för gruppen”, skriver Karl-Johan Persson.

Annons: