Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

H&M: Så gick det för klädjätten – besked om lönsamheten

Di TV sänder live.
H&Ms försäljningssiffror har den senaste tiden sett bättre ut än på länge och i dag rusade aktien på börsen. Foto: EPA
H&M:s Karl-Johan Persson börjar se ljuset i tunneln för företaget. Akten steg med hela 13,67 procent innan börsen stängde. Foto: JONAS EKSTRÖMER/TT / TT NYHETSBYRÅN
Foto: PONTUS LUNDAHL/TT / TT NYHETSBYRÅN

H&M:s aktie rusade på börsen efter klädjättens besked om det ekonomiska läget.

Resultatet landar på 5,9 miljarder vilket är i linje med förväntningarna. 

– Mycket möjligt att det vänder för H&M nu. Man har jobbat hårt för att komma tillrätta med sina problem och det har tagit tid, för lång tid, säger Joakim Bornold, analytiker på  Söderberg&Partners, om H&M:s rapport. 

H&Ms aktie tog ett riktigt glädjeskutt på börsen när rapporten kom. Efter knappt en timmes handel hade aktien klättrat drygt 10 procent och när börsen stängde låg kursuppgången på hela 13,6 procent.

H&M redovisar en vinst före skatt på 5 934 miljoner kronor för perioden mars–maj, det andra kvartalet i företagets brutna räkenskapsår, enligt rapporten som lades fram på torsdagsmorgonen.

Omsättningen steg elva procent till 57 miljarder, mot 52 miljarder ett år tidigare.

Kan Karl-Johan Persson snart andas ut och se ljuset i tunnel för företaget?

H&M öppnar färre nya butiker

– H&M-gruppen fortsätter att öka fullprisförsäljningen, minska prisnedsättningarna och öka marknadsandelarna, vilket visar att kunderna uppskattar våra kollektioner och de förbättringar vi gör i sortimentet och för kundupplevelsen, säger H&M:s vd Karl-Johan Persson i en kommentar.

Enligt rapporten kommer inte H&M att öppna lika många nya butiker som planerat. Siffran nya butiker justeras ned till 130, vilket är 45 färre än tidigare planerat, en uppgift som sannolikt bidrog till den kraftiga börsuppgången för aktien på torsdagsmorgonen.

Klädjätten signalerar att man ska öppna färre nya butiker jämfört med vad som tidigare var planerat.

Detta beror på att fler kunder köper väljer att köpa sina kläder online, vilket företaget försöker anpassa sig till.

”Bolaget accelererar anpassningen till kundernas ändrade köpmönster och har därför justerat ner antalet planerade butiksöppningar till förmån för ännu mer digitala satsningar. Nettotillskottet nya butiker blir därmed cirka 130 för helåret 2019, vilket är 45 färre än tidigare kommunicerat”, skriver man i rapporten.

Förvaltare: Marknaden gillar det

Pär Andersson, förvaltare på Spiltan fonder, konstaterar att H&M:s resultat låg mycket nära det som analytikerna räknat på.

– Jag tror att marknaden reagerar positivt på att att man tänker öppna färre butiker. Det skulle inte förvåna mig om aktien går upp, säger Andersson i Di TV.

Maria Landeborn, sparekonom på Danske Bank.

Marie Landeborn, sparekonom på Danske Bank om rapporten till Svenska Dagbladet:

– Det är rätt bra, med tanke på att det har varit tufft på många av H&M:s kärnmarknader som exempelvis Sverige och Tyskland, men ändå har man lyckats växa.

När börsen i Stockholm öppnade på torsdagsmorgonen steg H&M-aktien mycket riktigt direkt med sju procent och fortsatte sedan uppåt och låg på drygt tio procent under dagen för att sluta med + 13,67 procent vid börsstängning.

H&M har bättre fart på försäljningen de senaste kvartalen. Men betyder det att det har vänt för företaget? Analytikerna hade inte några jätteförväntningar på bolaget innan dagens rapport.

H&M:s vd Karl-Johan Persson skickar nu positiva signaler om hur det går för modejätten. Foto: JANERIK HENRIKSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN

Men positiva tecken har dykt upp kring H&M.

H&M:s vd Karl-Johan Persson pekar dock på att omställningen till den digitala världen driver kostnader på kort sikt.

– Genom att fortsätta integrera våra fysiska och digitala kanaler gör vi shoppingupplevelsen inspirerande, enkel och bekväm för kunderna överallt där vi möter dem. Detta och andra omfattande satsningar driver kostnader på kort sikt. Till exempel har vår nya onlineplattform och våra nya logistiksystem ännu inte uppnått full effektivitet men för kunderna har det lett till förbättringar såsom snabbare och flexiblare leveranser och det har blivit smidigare att handla. 

Joakim Bornold, sparekonom och analytiker hos Söderberg&Partners, är försiktigt optimistisk efter rapporten:

– Resultatet är enligt marknadens förväntningar men man verkar ha haft en bra start även på detta kvartal, junisiffrorna ser starka ut. Mycket möjligt att det vänder för H&M nu. Man har jobbat hårt för att komma tillrätta med sina problem och det har tagit tid, för lång tid. Men mycket talar för att man är på rätt väg. 

Lagret med kläder är en annan post som analytikerna alltid håller koll på när det gäller H&M.

H&M:s varulager på hela 40 miljarder kronor

Företagets varulagernivå har ökat till historiskt höga nivåer och vid utgången av det första kvartalet låg klädlagrets bokförda värde på närmare 40 miljarder kronor. Lagret utgjorde då 18,6 procent av omsättningen, upp från 17,9 procent kvartalet innan. H&M:s mål är att minska lagret som andel av försäljningen till mellan 12 och 14 procent 2019-2022, skrev nyhetsbyrån Direkt inför dagens rapport.

Joakim Bornold, sparekonom på Söderberg&Partners tror att det kan ha vänt uppåt för klädjätten.

– Angående lagret känns en ökning rimligt. H&M växer fortfarande och inte minst en snabbt växande e-handel gör att lagerhållningen ökar, H&M har sannolikt bra koll på detta. Den stora oron kring lagret känns allt mer obefogad.

Hur ser då tecknen ut inför sommaren. Junisiffrorna angående försäljningen finns egentligen inte med i rapporten, men H&M skickar positiva signaler om utgången.

– Försäljningssiffrorna för juni kan peka mot att man klarar av att möta de lite tuffare jämförelsetalen från andra halvan 2018.

Joakim Bornold tror att det kan vara så att företaget har den mörka ekonomiska perioden bakom sig.

– Många är fortsatt skeptiska till H&M. Men själv börjar jag vända. Det kan vara så att H&M har de tuffaste dagarna bakom sig.

Annons: