Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

H&M gör förlust på nära 6,2 miljarder

Di TV ger dig senaste nytt från ekonomivärlden.
Modejätten går mot miljardförlust.Foto: LUDVIG THUNMAN / BILDBYRÅN

Coronakrisen har slagit hårt mot företagen.

Hennes och Mauritz gör sitt sämsta kvartal någonsin med en förlust på nära 6,2 miljarder, men får ändå beröm från experterna.

– Skrapar vi på ytan ser det ut som de klarat den här brutalt tuffa perioden väldigt bra, säger sparekonomen Joakim Bornold på Söderberg & partner.

H&M:s aktie vände dock nedåt efter en liten uppgång precis vid börsöppning.

Har du shoppat mindre under pandemin?

Hennes och Mauritz har inte helt oväntat påverkats negativt av coronapandemin, konstaterar bolaget i sin halvårsrapport, men trycker ändå på att man var snabb att ställa om och hantera coronakrisen. 

80 procent av butikerna höll stängt men H&M lyckades flytta över kunder till internet och öka onlineförsäljningen med 40 procent. Men bolaget redovisar ett rörelseresultat på nära minus 6,2 miljarder kronor under andra kvartalet.

”Det är tydligt att de snabba förändringarna i kundernas beteende orsakade av pandemin kommer att snabba upp digitaliseringen av klädbranschen”, säger vd Helena Helmersson i en kommentar till rapporten.

Vd Helena Helmersson lyfter fram H&M:s anställda när hon kommenterar brakförlusten.Foto: JONAS EKSTRÖMER/TT / TT NYHETSBYRÅN

Men även på marknader där butikerna kunde fortsätta att hålla öppet sjönk försäljningen kraftigt. Vissa veckor var den nära 70 procent lägre, jämfört med samma veckor 2019. I Sverige, som inte haft lika hårda restriktioner som andra länder, gick försäljningen ner med 30 procent. 

Räkna också med rejäla reor hos H&M. Det finns nämligen stora lager med osålda vårkläder. Vd:n Helena Helmersson signalerar det om än i lite kryptiska ordalag:

”Men eftersom det finns ett överutbud av vårvaror i hela branschen, och marknaden fortfarande är försvagad, bedömer vi att prisnedsättningarna som andel av försäljningen kommer att öka även i tredje kvartalet”.

Helena Helmersson väljer att lyfta fram sina anställda när hon kommenterar resultatet.

”Covid-19 fortsätter att påverka människor, samhällen och företag runtom i världen och jag är full av beundran inför våra anställda”, säger hon.

”Sämsta kvartalet någonsin”

Sparekonomen Joakim Bornold på Söderberg & partner säger att bolaget missat analytikernas prognoser på både vinst och marginaler. Men H&M får beröm, överlag klarar man krisen bra.

– H&M redovisar det sämsta kvartalet i bolagets historia. Men skrapar vi på ytan ser det faktiskt ut som de klarat den här brutalt tuffa perioden väldigt bra. E-handeln som har varit H&M:s sorgebarn har verkligen kunnat konkurrera med näthandlare som till exempel Zalando och har under kvartalet nästan stått för hälften av försäljningen. Man har kunnat hindra lagret från att växa och kan på så sätt undvika stora reor. 

Bornold lyfter även fram vd styrt skutan under krisen.

– En eloge till nya vd:n Helena Helmersson som tillträdde posten i full storm men verkar ha klarat det utmärk, en bra start!

På Stockholmsbörsen mottogs beskedet från H&M först med en liten uppgång för klädjättens aktie. Men aktien vände sedan nedåt. Efter knappt två timmars handel låg nedgången på drygt tre procent.

Väntad brakförlust för HM: ”Aktien tillplattad”

Richard Bråse om klädjätten, som redovisar förlust på cirka 6,2 miljarder kronor för andra kvartalet.

LÄS MER: Lista: Utbildningarna som lättast ger jobb (PREMIUM)