Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Brakförlust för SAS – tappar två miljarder

SAS vd Rickard Gustafson om nuläget och framtiden.
SAS vd Rickard Gustafson.Foto: Daniel Ohlsson / doff.se
SAS tappar två miljarder.Foto: JOHAN NILSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN

SAS gör en brakförlust med drygt två miljarder kronor före skatt.

Det är omkring 3,6 miljarder lägre än förra året.

Resultatet är ett ”historiskt underskott”, enligt Dagens Näringsliv.

– Vi är i en väldigt svår period, säger SAS vd Rickard Gustafson till Sveriges Radios ekoredaktion.

Det är vd:n Rickard Gustafsons allra mörkaste kvartalsrapport rapport sedan han tillträdde som chef för bolaget våren 2011. Företaget räknar inte med någon riktig ljusning förrän under 2020.

SAS gjorde en förlust på 2,1 miljarder före skatt under perioden 1 maj till och med 31 juli 2020. Motsvarande period förra året gav en vinst på närmare 1,5 miljarder kronor.

En rejäl ekonomisk smäll var att vänta.

– SAS siffror är svaga men kunde varit värre. Marknadens förväntningar var betydligt lägre. Flygbolaget har väldigt låg förväntningar själva på framtiden, det kommer ta tid för flyget att återhämta sig, om det någonsin gör det, säger sparekonomen Joakim Bornold. 

Flygbolagets aktie har sedan i december rasat från knappt 20 kronor till en nivå kring 6 kronor.

SAS skyller miljardförlusten på coronapandemin. 

Antalet passagerare minskade med 86 procent under det andra kvartalet – och SAS:s totala intäkter sjönk med 81 procent.

– Vi är i en väldigt svår period. Och jag har varit tydlig med det tidigare. Ska vi överleva och ta oss igenom den här covid-19-krisen som världen upplever behöver vi hjälp.  Vi behöver tillskott av nytt kapital, säger SAS vd Rickard Gustafson till Sveriges Radios ekoredaktion.

I företagets pressmeddelande skriver Rickard Gustafson:

”Inrikesresorna har återhämtat sig snabbare än andra delar av vår verksamhet och står för större delen av intäkterna under kvartalet. Trots att vi vidtog omedelbara åtgärder för att minska kostnaderna, uppvägde inte en minskning med 67 procent den skarpa intäktsnedgången.”

Osäker efterfrågan

SAS skriver också i rapporten att den framtida efterfrågan är osäker, och beroende av reserestriktionerna samt passagerarnas ”förtroende och vilja att resa”. 

”Dessutom är det tyvärr svårt att förutse hur efterfrågan kommer utvecklas under hösten och vintern, eftersom kundernas beteende har förändrats och bokningarna görs närmare själva resedatumet. Vår nuvarande bedömning är att återhämtningsfasen för flygindustrin förväntas pågå till 2022 innan efterfrågan når mer normala nivåer, med en återgång till nivåerna före covid–19 under de efterföljande åren”.”, skriver Rickard Gustafson i pressmeddelandet.

SAS gör nu omfattande kampanjer där man flörtar med sina kunder i hopp om att de ska våga återvända och börja flyga igen. Men Rickard Gustafson erkänner att det är passagerarnas vilja att återvända till flygandet som avgör. 

”Trots den långsamma men kontinuerliga återhämtningen som reflekteras i våra trafiktal är den framtida efterfrågan osäker och i hög grad beroende av att man lättar på reserestriktionerna och på passagerarnas förtroende och vilja att resa

”Behöva mer pengar”

Det räddningspaket som nu arbetats fram, bland annat med hjälp av storägarna danska och svenska staten, räddar bolaget för stunden.

– Det är tveksamt om det räddningspaketet kommer räcka. Det är sannolikt att SAS kommer behöva mer pengar innan det kan stå på egna ben, säger sparekonomen Joakim Bornold. 

Jonas Olavi och Johan Wendel om SAS och resevanor.