Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Helena Helmersson om kaostiden som H&M-vd

Helena Helmersson hann knappt tillträda som vd för H&M förrän coronapandemin slog till.Foto: JONAS EKSTRÖMER/TT / TT NYHETSBYRÅN
Vid månadsskiftet var 3 778 av H&M:s 5 065 butiker stängda på grund av corona–pandeminFoto: PATRIK C ÖSTERBERG / IBL

Det skulle lätt kunna beskrivas som en mardrömsstart på nya jobbet.

Men H&M:s nya vd Helena Helmersson, 47, vill inte ta ordet mardröm i sin mun.

– Vi är nu i en allvarlig situation som vi måste handskas med, säger hon.

Helena Helmersson hann knappt börja på sitt nya jobb som högsta chef för klädföretaget H&M förrän coronapandemin blev verklighet och tog ett järngrepp om världen med en tvärnit i ekonomin.

Hur mår H&M i det läge som råder nu?

– Det är en allvarlig situation för alla. Det slår på länder, samhällen, företag och människor världen över på ett sätt som vi inte sett någon gång tidigare. Det gäller även H&M–gruppen, säger hon.

Allt såg ljust ut när Helena Helmersson sa ja till till sitt nya jobb som vd och koncernchef för klädjätten och presenterades offentligt den 30 januari.

Hon steg in i vd-rollen efter drygt halva den period som fredagens kvartalsrapport omfattar. Det var ingen nybörjare på företaget som tog över. Helena Helmersson hade jobbat på företaget under mer än 20 år och kunde bolagets olika områden utan och innan.

Hamnade mitt i krisen

När Expressen mötte henne i januari var allt på topp. Visserligen hade det kommit en del rapporten om något virus i Kina, men inget som störde henne eller någon annan heller.

– Vi följde noga utvecklingen i Kina och visste lika lite som någon annan att det skulle leda till en världskris. I Kina var vi sedan tvungna att stänga butiker i en rask takt, säger Helena Helmersson.

Men utnämningsdagen den 30 januari låg färdplanen utstakad:

– Vi är på en superspännande resa. Det handlar om kundfokus i alla led, digitalisering, varuflöden, hur vi använder vårt butiksnätverk, kunderbjudanden. Hur optimerar vi våra existerande varumärken? Vilka nya partnerskap kan vi se fram över? Det är väldigt mycket spännande planer, sa hon då när vi satt öga mot äga i ett intervjurum på H&M.

– Vi är nu i en allvarlig situation som vi måste handskas med, säger H&M:s vd Helena Helmersson.Foto: JONAS EKSTRÖMER/TT / TT NYHETSBYRÅN

I dag två månader senare när Helena Helmersson ska prata om bolagets första kvartalsrapport för 2020 är det hon och inte Karl-Johan Persson som är huvudpersonen. Det är hon som är vd och Karl–Johan i vänteläge för att ha över som styrelseordförande efter pappan Stefan Persson, företagets huvudägare. Intervjun blir per telefon.

Den ”superspännande resa” som Helena Helmersson såg i januari är i dag en världskris på grund av corona-pandemin.

Försäljningen nästan halverats

Vid månadsskiftet var 3 778 av H&M:s 5 065 butiker stängda. Nettoförsäljningen i mars rasade med 46 procent i lokala valutor jämfört med mars 2019. Från mitten av mars och framåt har samtliga butiker varit stängda på flera av koncernens största marknader.

En bild från den 30 januari när Helena Helmersson tog över som vd efter Karl-Johan Persson. Inget hotande virus fanns då i sikte.Foto: JONAS EKSTRÖMER / TT NYHETSBYRÅN

I en summering av kvartalsrapportens period, som slutade sista februari, talar Helena Helmersson om den starka vinsten och H&M:s förändringsarbete med hårdare fokusering kring onlineförsäljningen, ett område där företaget tidigare kritiserats för att ligga på efterkälken.

– Vi kan visa på att vårt förändringsarbete verkligen gett resultat med lägre prisnedsättningar, lägre varulager och högre försäljning. Det är väldigt skönt att ha i ryggen när vi går in i sådan osäkerhet. Vi är nu i en allvarlig situation som vi måste handskas med där det är viktigt att snabbt ta till åtgärder för att komma ut på ett bra sätt, säger hon.

– Resultatet var starkt hos oss ända fram till coronasituationen började ge effekt. Blicken framåt blir nu att handskas med den den allvarliga situation vi är i och ta till olika åtgärder när nu efterfrågan så drastiskt gått ner.

H&M måste rea sitt gigantiska klädlager

Varulagret har växt blixtsnabbt på grund av den uteblivna försäljningen och värderas till cirka 40 miljarder kronor. Det är ingen djärv gissning att H&M: kommer att satsa på reor för att få ned varulagret.

Hur ska Helena Helmersson då agera i krisen?

– Nyckeln kommer att vara att man är handlingskraftig och agerar snabbt utifrån den situation som råder, säger hon.

Uppsägningar?

– Det handlar främst om tillfälligt förkortade arbetstider för 10 000-tals personer globalt. Uppsägningar är inget vi kan utesluta heller. 

Men hur många kan räkna med att bli uppsagda?

– I första fasen handlar det om tillfälligt förkortade arbetstider. Där gäller det lite olika regler beroende på vilket land det gäller, svarar hon utan att kunna ange några exakta siffror.

Symbolisk lönesänkning

Bolagets ”ledande befattningshavare” dit Helena Helmersson hör, ska tillfälligt sänka sina löner med 20 procent. Åtgärden berör ett 20-tal personer.

– Det sker under tre månader och är en viktig symbolisk handling när vi nu tvingas gå ned på tillfälligt förkortade arbetstider för många medarbetare, säger hon.

I januari sa du att du kunde se möjligheter när det fanns svårigheter. Hur är det i dag?

– Den kanske mest självklara är kring digitalisering. Där vi ser att flera kunder har gått över tröskeln när man inte kan handla i fysisk butik utan börjar handla online. Det gör att digitaliseringen kommer bli än viktigare. Särskilt hur man integrerar digital och fysisk kanal (butiker) till ett bättre erbjudande för kunden. Det har vi verkligen ögonen på.

H&M:s styrelse har meddelat - eller formellt föreslagit den kommande stämman i maj – att den planerade aktieutdelningen ska dras tillbaka. Det ger bolaget en besparing på 16 miljarder kronor.