Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Gyllenhammar om Geelys Volvoköp: "En stor nation med mycket aptit"

Här skakar Christer Gardell och kinesiska Geelys finanschef Daniel Donghui Li hand.Foto: Geely
Volvo cars koncernchef Håkan Samuelsson pekas ut som en självskriven kandidat om Volvo cars slås samman med lastbilstillverkaren AB Volvo. Han sitter också i AB Volvos styrelse och har de kinesiska ägarnas öra.Foto: JONAS EKSTRÖMER/TT / TT NYHETSBYRÅN
"Jag beklagade att kineserna fick komma in Volvo personvagnar", säger gamle Volvochefen Pehr G Gyllenhammar.Foto: ANDERS WIKLUND/TT / TT NYHETSBYRÅN
Geelys ägare Li Shufu skakar hand med statsminister Stefan Löfven tillsammans med en glad näringsminister Mikael Damberg som hyllar den kinesiske ägaren. Bilden togs när en svensk delegation besökte Kina i somras.
Foto: NORA LOREK
1 / 7

Här skakar finansmannen Christer Gardell och kinesiska Geelys finanschef Daniel Donghui Li hand – en handskakning värd 32 miljarder.

En skräll, chock, överraskande var några av värdeorden över det kinesiska intåget i den blågula lastbilstillverkaren.

– Det är en skräll med nye ägaren, säger Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet.

Men inte för gamle Volvo-chefen Pehr G. Gyllenhammar:

– Det är en stor nation med mycket aptit, säger han. 

Skrällen är att det är Volvo cars ägare, kinesiska Geely, som gör sitt intåg i den svenska lastbilstillverkaren.

– Jag beklagade att kineserna fick komma in Volvo personvagnar. Det kanske var bra att så skedde. Men för en som har ett hjärta som klappar för Sverige och Volvo så tycker jag att att det inte var lämpligt att man sålde till Ford. Ford visade också att de inte var en lämplig ägare. Och de sålde till kineserna, säger Pehr G. Gyllenhammar till Dina Pengar.

Skrällen med det kinesiska intåget i AB Volvo?

– Det är en stor nation med mycket aptit. Har man börjat på det viset är det nästan givet att de fortsätter, säger Pehr G. Gyllenhammar och tillägger att han inte är överraskad över Geelys köp av en aktiepost i Volvo.

"Har man börjat på det viset är det nästan givet att de fortsätter", säger Pehr G. Gyllenhammar.Foto: ANDERS WIKLUND/TT / TT NYHETSBYRÅN

 

LÄS OCKSÅ: Christer Gardell gjorde upp i hemlighet 

 

Det var mitt i julrushen som affären mellan riskkapitalbolaget Cevian Capital och kinesiska Geely med dess ägare miljardären Li Shufu, blev verklighet. Under största hemlighetsmakeri skrevs affären under i London dagen före julaftonen. Därmed var det hemliga spelet om finansmannen Christer Gardells Cevian och dess aktiepost över. Geely hade köpt in sig i Volvokoncernen med 95 000 anställda och produktionsanläggningar i 18 länder.

 

LÄS OCKSÅ: Miljardären Christer Gardell som rörde om i Volvogrytan 

 

På de två officiella bilder som Geely Holding skickat ut från "miljardmötet" i London i lördags finns dels en bild där Christer Gardell och finanschefen Donghui Li symboliskt sitter vid ett blankpolerat bord och undertecknar avtalet, dels en bild där de två glatt skakar hand omgiven av en hel stab med personer.

Under julhelgen blev det känt att Cevian, med finansmannen Christer Gardell i spetsen, säljer hela sitt innehav i lastvagns- och anläggningsmaskinstillverkaren Volvo till kinesiska Geely.Foto: Geely

"Loppet var kört"

Det har inte varit någon hemlighet att Christer Gardells bolag Cevian skulle sälja sitt innehav i Volvo förr eller senare. Många experter trodde dock att en försäljning skulle komma först sedan AB Volvo, där lastbilssidan är den största delen, hade styckats upp och sålts.

– Men man kanske insåg man att loppet var kört, att det inte gick att genomföra, säger Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet.

 

LÄS OCKSÅ: Statsminister Stefan Löfven om Geelys satsning

 

Precis som de flesta analytiker och experter beskriver Joakim Bornold kinesernas intåg i AB Volvo som en skräll.

– Det här är förstås bara ett första steg. Jag har svårt att tro det här att skulle vara den enda händelsen kring Geely och AB Volvo. Det är klart att de har en strategi och tanke bakom affären.

Geelys ägare Li Shufu skakar hand med statsminister Stefan Löfven tillsammans med en glad näringsminister Mikael Damberg som hyllar den kinesiske ägaren. Bilden togs när en svensk delegation besökte Kina i somras.

Vad är då strategin?

– Jag tror de är intresserade av att få ihop det till en stor koncern igen. Man ska komma ihåg att AB Volvo är väldigt stora, sedan är frågan hur personvagsdelen (Volvo cars) ska värdesättas.

Svensken Håkan Samuelsson - en nyckelperson för kineserna

Håkan Samuelsson, 66, i dag koncernchef för Volvo cars, utpekas nu som en nyckelperson kring ett eventuellt framtida stor-Volvo. Han sitter nämligen också i AB Volvos styrelse och med sitt förflutna i både Scania och den tyska lastbilstillverkaren MAN, en person med gedigna kunskaper om lastbilssektorn.

– Det är mycket fokus på Geely och kineserna. Men jag tror det finns många krafter i Sverige som skulle kunna få ihop det här med Håkan Samuelsson i spetsen. Han är vd för Volvo cars och sitter i styrelsen för AB Volvo med god insyn i båda bolagen. Nu kommer han att sitta där med störste ägaren bakom sig. Det är otroligt spännande att se vart det här ska ta vägen, säger Joakim Bornold. 

Volvo cars koncernchef Håkan Samuelsson pekas ut som en självskriven kandidat om Volvo cars slås samman med lastbilstillverkaren AB Volvo.Foto: JONAS EKSTRÖMER/TT / TT NYHETSBYRÅN

Den kinesiska faran är överdriven anser Bornold.

– Många har varit skeptiska till de kinesiska ägarna. Men ska man vara ärlig så har de inte lagt sig i så mycket. Åtminstone är uppfattningen så när man ser det utifrån.

– Det har varit extremt lyckosamt. Volvo är ett av de mest framgångsrika bilmärkena de senaste åren. De slår rekord år efter år och kommer tillbaka till en bra lönsamhet.

 

LÄS OCKSÅ: Sverige förlorar miljoner i E-handeln med Kina

Damberg hyllade Geelys ägare

Regeringen fick förhandsuppgifter om att affären var på gång eftersom Volvo är ett nyckelföretag för Sverige.

– Det är ett viktigt bolag för Sverige säger näringsminister Mikael Damberg i en intervju med nyhetsbyrån TT.

TT:s reporter Olle Nygårds: Är det något du tänker prata med dem om, har ni den typen av kontakt?

– Vi har löpande kontakt med Li Shufu som ägare av Geely och vi har en väldigt bra relation. Till exempel handlar en av de frågor vi diskuterar just nu om att etablera ett elfordonslab i Sverige där vi nu förhandlar med Volvo AB, Volvo Cars, Scania och andra aktörer

Vad betyder dagens affär för Sverige i stort?

– Det avgörs av hur man agerar långsiktigt och Volvo AB:s möjligheter att utvecklas för framtidsatsningar på investeringssidan och hur man lyckas på viktiga framtidsmarknader. Det är klart att det också finns möjligheter med ännu starkare närvaro på den kinesiska marknaden som är en viktig marknad för Volvo AB i dag.

Näringsministern har tidigare hyllat ägaren Li Shufu, som enligt magasinet Forbes, är den tionde rikaste personen i Kina.

– Han gör personligen en stor insats för Sverige, vi har mycket att tacka honom för, sa Mikael Damberg till Svenska Dagbladet i somras.

Enkät: Vill du se ett enda Volvo igen?

Foto: NORA LOREK

Simon Jensen, 44, egenföretagare, Göteborg:

– Jag är inte bekymrad för utvecklingen. Jag välkomnar kinesiska köpare före amerikanska, men jag tycker överlag att det är fel att flytta kontrollen till andra sidan jorden när det är här i Sverige som Volvo är.

Foto: NORA LOREK

Susanne Lindblom, 48, lärare, Eskilstuna:

– Jag är inte särskilt insatt i det i och med att jag inte är härifrån. Men jag har ju förstått att det är väldigt viktigt för göteborgarna, så man får hoppas att jobben stannar här.

Foto: NORA LOREK

Fredrik Wrang, 50, chef för hållcentrum Volvo, Uddevalla:

– Egentligen tycker jag inte att det spelar så stor roll. Det finns väl vissa fördelar men jag är ganska neutral. Vi får väl helt enkelt vänta och se vad som händer nu.

Foto: NORA LOREK

Marie Walter, 54, stödassistent, Lycke, och Jan Lindskog, 54, lagerarbetare, Lycke:

– Jag är lite orolig efter hur det gick för Saab för några år sedan. Man vill ju inte att jobben flyttas bara för att det kan bli billigare. Det känns som att Volvo skulle bli starkare som enat företag. Det är väl det som Volvo kan överleva på.

Annons: