Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Flygaktierna dyker – då storhandlar småsparare

SAS-vdn Rickard Gustafson om situation och framtid: ”Kommer fortsätta vara låg efterfrågan”.
Foto: PATRIK C ÖSTERBERG / PATRIK C ÖSTERBERG / EXPRESSEN
Foto: MARKKU ULANDER / AP LEHTIKUVA
Foto: JOHAN NILSSON / SCANPIX / TT NYHETSBYRÅN

De skandinaviska flygbolagens aktier dyker till historiskt låga nivåer under våren.

Det lockar småspararna.

Handeln med Finnair, Norwegian och SAS har ökat rejält under krisen.

Det är nätbanken Nordnet som satt samman statistik över vårens aktiehandel med flygakterna.

Antalet ägare av SAS via Nordnets plattform har ökat med 67 procent sedan årsskiftet.

Antalet ägare av Norwegian har hos Nordnet ökat med 200 procent sedan årsskiftet. Sedan januari 2019 är ökningen 460 procent. I Sverige har antalet Norwegianägare ökat med 500 procent. Mest är det svenska sparare som köpt. 

Bland finska kunderna är Finnair den fjärde mest nettoköpta aktien under 2020 och antalet ägare av aktien i Finland via nätbankens plattform har sedan årsskiftet ökat med 127 procent.

”Osäkerhet fortsatt stor”

 – Fortfarande är osäkerheten förstås mycket stor i flygbolagsaktierna. Uppsidan för den som går in i aktierna nu är förstås att kurserna är så låga, säger Frida Bratt på Nordnet.

Just nu behövs bara små signaler i rätt riktining för aktierna ska lyfta igen och det är detta spararna hoppas på.

Frida Bratt.Foto: NORDNET

– Men även om SAS tar sig igenom detta, bland annat med hjälp från de skandinaviska staterna, så är frågan i vilken skepnad man kommer ur detta i. SAS påpekar själva att det kommer att ta lång tid innan efterfrågan kommer tillbaka, säger Frida Bratt.

Branschen förändras i grunden

Om man vill handla i flygbolagen ska man vara medveten om att hela marknaden troligtvis kommer att förändras i grunden, menar Frida Bratt:

– Det blir färre lågprisaktörer och större statligt ägande i flygbolag. Men som i fallet Norwegian så behöver det uppenbarligen inte endast vara den egna staten som går in eller ökar, utan också den kinesiska.

Kinesisk investering i Norwegian: ”Bäddat för bråk i känslig bransch”.