Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Finansfamiljernas olika val i vågspelet om Kina

H&M rapporterar något bättre resultat än förväntat. Samtidigt minskade försäljningen drastiskt. Men ännu så verkar Kinas bojkott mot H&M inte synas i siffrorna. Nordnets sparekonom Frida Bratt berättar mer
Jacob Wallenberg, ordförande i Investor som är storägare i Ericsson där han är vice ordförande.
Foto: ALEX LJUNGDAHL
I Kina har et uppmanats till bojkott av H&M.
Foto: PAVLO GONCHAR/SOPA IMAGES/SHUTTERSTOC / PAVLO GONCHAR/SOPA IMAGES/SHUTTERSTOCK SHUTTERSTOC

Klädjätten H&M har markerat mot tvångsarbete i Kina.

Samtidigt har telekomjätten Ericsson lobbat för Huawei.

Två av Sveriges största finansfamiljer – Wallenberg och Persson – ser ut att ha valt två helt olika strategier gentemot Kina.

På en vecka sjönk H&M:s aktie med drygt fyra procent.

Den främsta orsaken till tappet var att den svenska klädjätten hotades av bojkott i Kina. Orsaken till det är i sin tur ett drygt ett år gammalt uttalande – som nu har uppmärksammats på nytt – där H&M markerar mot tvångsarbete bland etniska minoriteter i den kinesiska regionen Xinjiang.

Samtidigt har Ericssons vd Börje Ekholm drivit en lobbykampanj mot den svenska regeringen, för att få till en ändring av Post- och telestyrelsens (PTS) beslut att stänga ute kinesiska Huawei från det svenska 5G-nätet. Detta efter att Kina hotat med att annars straffa Ericsson, avslöjade Dagens Nyheter i vintras.

Ericsson om Huawei

Även Jacob Wallenberg, vice ordförande i Ericsson, har uttalat sig i frågan:

– Det är angeläget att Huawei ges möjlighet att verka även i Sverige. Att stoppa dem är absolut inte bra, sa han till samma tidning i december.

I en kommentar till Expressen svarar Ericsson i ett mejl så här på frågan varför man anser det är viktigt för bolaget att Huawei finns med på svenska spelplanen:

”Ericsson tror på öppen handel mellan länder och ser konkurrens som en viktig drivkraft för innovation. Därför förespråkar inte Ericsson generella restriktioner för våra konkurrenter. I vår bransch spelar även industrigemensamt samarbete en viktig roll för den globala standard som finns för mobiltelefoni.”

H&M:s vd Helena Helmersson och styrelseordförande Karl-Johan Persson.
Foto: JONAS EKSTROMER / AP TT NYHETSBYRÅN

Två olika strategier mot Kina

Utåt sett ser det alltså ut som att två av Sveriges största finansfamiljer – familjen Persson som äger stora delar av H&M och familjen Wallenberg som genom Investor äger stora delar av Ericsson – har intagit två helt olika förhållningssätt gentemot Kina.

Lin Lerpold, som forskar på hållbarhet och är docent vid Handelshögskolan i Stockholm, vill inte ställa de två familjerna mot varandra men säger att hon har noterat att Ericsson och H&M har olika hållningar.

En av de främsta anledningarna till det tror hon är att man verkar i helt olika sektorer och branscher.

– H&M är också väldigt förknippat med familjen Persson och vi vet forskningsmässigt att när ett familjenamn är inblandat överför man gärna sin egen etiska image till företaget. Man brukar tänka mer långsiktigt än om företaget ägs på den öppna marknaden, säger Lin Lerpold.

Lin Lerpold, som forskar på hållbarhet och är docent vid Handelshögskolan i Stockholm.
Foto: Pressbild

”Etiskt hög svansföring kostar”

Enligt henne finns en historia av att Ericsson och H&M värderar demokrati och mänskliga rättigheter olika. Hon säger att man bland annat kan förklara det med att Ericsson inte är lika konsumentnära som H&M.

– Jag vill inte prata om Wallenberg mot Persson men man kan fråga sig vad som är viktigast för företagen: Etik eller pengar? Etiskt hög svansföring kostar.

Och genom åren har H&M blivit allt mer profilerade inom hållbarhet och sociala frågor.

Forskaren säger också att frågan är betydligt större än så här:

– Det här är inte bara ett företagsproblem utan det är geopolitiskt, säkerhet och handel. Frågan nu är hur EU och USA kommer att agera. Det är en enorm kontext.

”Det är bra med så lite konflikt som möjligt”, säger Gunnar Wetterberg om att familjen Wallenberg förespråkar frihandel.
Foto: NILLE LEANDER / ALBERT BONNIER

Verkar utan att synas

Familjen Wallenberg har ett rykte om sig att verka utan att synas.

Enligt Gunnar Wetterberg, historiker och författare som skrivit boken ”Wallenberg: Ett familjeimperium”, tar inte familjen ”så mycket initiativ i onödan”.

Om Wallenberg och Kina säger han:

– Det enda av Wallenbergföretagen som har agerat är Ericsson med Börje Ekholms uttalanden. Jag skulle tro att de försöker ligga lågt. Det här är rätt mycket en handelpolitisk fråga, de brukar aldrig engagera sig aktivt i sådant.

Däremot har familjen alltid förespråkat frihandel.

– Det ligger tydligt i deras intresse eftersom Sverige är ett litet land som inte klarar av att bedriva handelskrig. Det är bra med så lite konflikt som möjligt, säger Gunnar Wetterberg.

Enligt honom är vad Ekholm har sagt om Huawei i linje med frihandsinställningen, eftersom Ericsson riskerade att bojkottas av Kina. I Kina har nämligen familjen Wallenberg pekats ut som de som ligger bakom PTS beslut att stänga ute Huawei från den svenska 5G-marknaden.

Vad har Wallenberg då att vinna på att i övrigt hålla låg profil gentemot Kina?

– Att handeln fortsätter utan störningar. Jag vet inte på rak arm hur engagerade Wallenbergföretagen är men alla stora internationella svenska företag har rejäla intressen i Kina, säger Gunnar Wetterberg.

H&M-butik i Kina, där man låtit täcka över bolagets logo med röda skynken.
Foto: SPLASHNEWS.COM / STELLA PICTURES / SPLASH NEWS

Olika sektorer – och olika beteende?

Att H&M däremot har markerat tror han – liksom Lin Lerpold – har att göra med att man är verksam inom en annan sektor.

– Jag tror det handlar om vad man har för kundkrets. H&M är ett konsumentvaruföretag. Den diskussion som finns om Xinjiang och Kina upprör väldigt många världen över och då blir det viktigt för ett företag som H&M att markera att man inte vill köpa bomull därifrån, säger han.

– De flesta Wallenbergföretagen är inte konsumentvaruföretag utan business to business, och då är det inte alls samma typ av känslor som rörs upp.

Expressen har sökt H&M, som avböjer att kommentera. Och när bolaget presenterade sin kvartalsrapport på onsdagen duckade vd:n Helena Helmersson frågor om utvecklingen i Kina.

Men i ett uttalande skriver H&M att Kina är en viktig marknad, att man är där långsiktigt, att man vill vara ”en ansvarsfull köpare” och att företaget gör allt det kan ”för att hantera utmaningarna och hitta en väg framåt”.

”Vi är måna om att återvinna tilliten och förtroendet hos våra kunder, kollegor och affärspartner i Kina. Genom att samarbeta med våra partner och intressenter tror vi att vi kan ta gemensamma steg för att utveckla modeindustrin, betjäna våra kunder och agera på ett respektfullt sätt.”

Kinesiska mobiljättar portade när 5G auktionen inleds