Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Expert: "H&M :s dagar som branschens stjärna är över"

Karl-Johan Persson, vd för H&M, med hustrun Leonie Persson.
Karl-Johan Persson, vd för H&M, med hustrun Leonie Persson. Foto: CHARLES HAMMARSTEN / IBL BILDBYR
H&M:s butik i Bangkok i Thailand. Foto: OLLE SPORRONG

Klädjätten H&M överraskade med ett bättre resultat än väntat för det första kvartalet. 

Bolaget presenterade också ett nytt varumärke, Arket.

Men svenskarnas favoritaktie rasar efter rapporten.

– H&M :s dagar som branschens stjärna är över, säger Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet.

Svenskarnas mest ägda aktie, klädjätten H&M, föll stort på torsdagen.

H&M presenterade på torsdagsmorgonen sin rapport för december–februari.

Rörelseresultatet var 3 159 miljoner kronor, vilket slog analytikernas förväntning 2 784 miljoner kronor. Och när börsen öppnade klättrade aktien med 3,5 procent.

Men riktningen vändes snabbt nedåt och under en tid var svenskarnas mest ägda aktie ner med 6,5 procent, den lägsta nivån sedan sommaren 2013. Vid halv fyratiden på eftermiddagen har aktien återhämtat sig något och backar med 4,4 procent.

Svenskarnas favoritaktie 

Trots att torsdagens siffror såg bättre ut än förväntat är marknaden inte nöjd med det bolaget berättade om framtiden i rapporten och på morgonens telefonkonferens.

– De stora problemen kvarstår kring H&M. Var ska försäljningstillväxten komma ifrån? Och hur ska man få upp marginalerna? frågar Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet.

I mars steg H&M:s försäljning sämre än väntat, med 7 procent medan analytikerna hade förväntat sig en ökning på 11 procent.

H&M är inte heller lika bra på att snabbt få ut nya varor till butikerna som konkurrenten Inditex, som äger klädkedjan Zara.

Svenska aktiesparare älskar H&M: i fjol fick bolaget över 50 000 nya aktieägare och gick därför om Volvo som svenskarnas mest ägda aktie, rapporterar SvD Näringsliv.

Men den senaste tiden har H&M inte levt upp till sitt rykte som en stabil aktie som alltid stiger. Tvärtom har bolaget med vd Karl-Johan Persson haft en tung tid på Stockholmsbörsen.

Det senaste året har aktien backat med 11 procent samtidigt som index stigit 17 procent.

De bästa dagarna över

På telefonkonferensen efter att rapporten släppts sa H&M:s IR-chef Nils Vinge att utvecklingen under årets första månader gör det svårare för bolaget att nå sitt försäljningsmål 2017.

– Men det är självklart fortfarande en ambition, tillade Jyrki Tervonen, finanschef på H&M.

H&M:s svällande varulager oroar analytiker. I slutet av februari var klädjättens varulager värt 32,7 miljarder kronor, en ökning med 30 procent jämfört med februari 2016.

Joakim Bornold säger att aktieägarna nu borde dämpa sina förväntningar.

– H&M :s dagar som branschens stjärna är över. Nu är man en i gänget.

Han betonar att bolaget inte är i kris, bara inte lika fantastiskt som tidigare. Och han tror att aktieägarna har mycket tålamod med H&M därför att många gillar deras produkter och har en stark emotionell koppling till bolaget.

Lanserar nytt varumärke i höst

I rapporten berättar H&M att deras nya varumärke heter Arket. 

Arket lanseras i höst och kommer att erbjuda kläder och heminredning i en något högre prisklass än H&M.

– Arket kommer att erbjuda enkla och tidlösa kollektioner för män, kvinnor och barn, accessoarer samt ett utvalt sortiment till hemmet. Varumärket inriktar sig på kvalitet samt tidlös och funktionell design, skriver vd Karl-Johan Persson i rapporten och fortsätter:

– Det kommer att finnas produkter i ett brett prisspann, dock i ett något högre prissegment än H&M, med betoning på material, funktion och passform. Sortimentet kompletteras av utvalda produkter från externa varumärken.

"Inte så innovativt"

Arket blir H&M:s åttonde varumärke efter H&M, COS, & Other Stories, Monki, Weekday, Cheap Monday och H&M Home.

Arkets onlinebutik kommer att lanseras på 18 europeiska marknader tidigt i höst, enligt rapporten.

Varumärkets första fysiska butik öppnas i London. Därefter står Bryssel, Köpenhamn och München på tur. 

Joakim Bornold säger att han med flera andra i stället hade förväntat sig ett sportmärke. Arket är inte så lätt att skilja från H&M:s andra premiummärken & Other Stories och COS.

– Det kändes inte så innovativt, säger Joakim Bornold om Arket.

H&M:s affärsmodell går ut på att hela tiden sälja mer. Vi lever under klimathotet och fler röster höjs för att bolagen i stället borde sälja mindre med högre vinst.

Joakim Bornold anser ändå att H&M:s strategi funkar även i framtiden.

– Den globala ekonomin växer och allt fler konsumerar på det här sättet.

Däremot säger han att kraven på H&M för att ta hänsyn till miljön och arbetsvillkoren ökar och pressar ner marginalerna.

Annons: