Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Clas Ohlson slår förväntningarna

Foto: MALIN LÖÖF

Clas Ohlson visar starka siffror för mars.

Försäljningen ökade med 10 procent jämfört med året innan.

Men det är Norge och Finland som drar upp butikskedjan – i Sverige stampar försäljningen i princip på stället.

Butikskedjan Clas Ohlson sålde varor för totalt 537 miljoner kronor i mars, enligt siffror som bolaget publicerade på onsdagen.

Det innebär en ökning med 48 miljoner kronor, 10 procent, jämfört med mars i fjol.

 Analytikerna hade i snitt väntat sig en ökning på 8,3 procent, enligt SME Direkt.

 I lokala valutor är ökningen 7 procent.

Jämfört med i fjol har Clas Ohlson fått skjuts av kalendereffekten. I fjol var påsken i mars, vilket gav fler röda dagar och därmed färre handelsdagar än i år. 

Enligt Clas Ohlson är den positiva effekten för årets försäljning cirka 5 procentenheter, det vill säga halva ökningen.

Antalet butiker har på ett år ökat med 10 procent och Clas Ohlson har nu sammanlagt 215 butiker.

Växer i Norge och Finland

Hemmafixarbolaget växer starkt i Norge och Finland, där försäljningen ökade med 21 respektive 20 procent. 

Men i Sverige stampar Clas Ohlson i praktiken på stället. Försäljningen ökade med en procent.


LÄS MER: Clas Ohlson planerar starta 15 nya butiker 


Utanför Norden har försäljningen minskat med 18 procent, vilket påverkas av att kedjan har stängt butiker i Storbritannien.