Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Clas Ohlson ökar igen efter kriserna: ”En bra sommar”

Foto: HENRIK JANSSON / GT/EXPRESSEN
Lotta Lyrå, vd.Foto: TT NYHETSBYRÅN

Clas Ohlson ökade försäljningen med fyra procent senaste kvartalet (maj–juli) och fortsatte öka i augusti.

Det visar nya siffror som pryljätten publicerar i dag.

– En bra sommar, sammanfattar vd:n Lotta Lyrå.

Onlineförsäljningen fortsätter öka, dock från blygsamma nivåer, med fem butiker stängs.

Hårt kämpande Clas Ohlson vänder uppåt i sin första kvartalsrapport för brutet räkenskapsår:

Försäljningen ökade med fyra procent till 2 044 miljoner (att jämföra med 1 958), en organisk tillväxt om fyra procent och en ökning om 4 procent i jämförbara enheter.

Försäljningen online ökade med 20 procent till 112 miljoner (tidigare 93).

Resultat efter skatt uppgick till 49 miljoner (tidigare 30).

Vinst per aktie uppgick till 0,77 kronor (0,47 vid förra).

Lotta Lyrå skriver i vd-ordet att sommaren präglats av starkt sortiment och lyckade kampanjer.

– När jag blickar tillbaka på sommaren kan jag konstatera att vi har lyckats bra med att erbjuda våra kunder ett relevant sortiment till rätt pris, skriver Lyrå som också konstaterar att man kan kanske kan vara på väg att få med bukt med för stora lagervolymer.

– En positiv försäljningsutveckling där vi sålt bra av säsongsprodukterna har även påverkat lagervärdet i rätt riktning. Lagervärdet är lägre än i föregående kvartal men är något högre jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Lagernivån speglar förberedelser för kommande kampanjer och består till stor del av förbrukningsvaror som tillhör vårt ordinarie sortiment som har en fortsatt hög efterfrågan. Vi kan även konstatera att kassaflödet under kvartalet varit starkt, skriver Lyrå.

Clas Ohlsons aktie har dalat på börsen under 2019 i takt med att pryljätten tvingats säga upp personal.

Handbromsen kommer fortsätta ligga i.

– Förutom tillväxtdrivande initiativ har effektivitetsförbättrande åtgärder motsvarande cirka 200–250 miljoner hittills identifierats. Vi följer vår plan och effektivitetsförbättringar kommer att vara fortsatt i fokus, noterar Lyrå och sammanfattar:

– Vägen är inte rak men vi ser positiva effekter av det arbete och insatser som vi hittills genomfört.

Under augusti ökade den viktiga online med 36 procent till 35 miljoner kronor jämfört med samma period i fjol.

Parallellt fortsätter man se över och effektivisera butiksnätet och meddelar i rapporten att fyra butiker i Finland och en Sverige stängs.

Annons: