Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Lyftet för Clas Ohlson – aktien rusade på börsen

- Vi har en stark tillväckt på onlinehandeln, säger Clas Ohlsons vd Lotta Lyrå. Foto: TT NYHETSBYRÅN
Clas Ohlson har 229 butiker och räknar med fortsatt butiksexpansion samtidigt som företaget har rejält fokus på onlinehandeln. Foto: FOTOGRAFERNA HOLMBERG / TT NYHETSBYRÅN

Clas Ohlsons försäljning i april steg med 10 procent till 581 miljoner kronor (527). I lokala valutor ökar försäljningen med 7 procent jämfört med föregående år. 

Det skriver hemfixarföretaget i ett pressmeddelande på tisdagsmorgonen.

Aktien svarade med ett glädjeskutt - men föll senare tillbaka.

– Fortsatt god försäljningstillväxt under april månad och en särskilt stark tillväxt online, säger Lotta Lyrå, vd och koncernchef på Clas Ohlson.

Försäljningen i april påverkas positivt av en kalendereffekt om cirka 3 procentenheter med anledning av fler handelsdagar än motsvarande period föregående år. Försäljningen i april i jämförbara enheter och lokal valuta ökar med 5 procent.

Rejäl aktieuppgång

Stockholmsbörsen svarade med en rejäl uppgång av Clas Ohlson-aktien. Aktien steg kraftigt vid börsöppning, upp med drygt sju procent. Troligen var det signalen om ökat onlinehandel som gett aktien en extra skjuts uppåt. Vid lunchtid hade uppgången mattats något till strax under sex porcent. Senare sjönk uppgången och slutade på 1,7 procent vid börsstängning

Nya strategin med ökat fokus på e-handeln har också börja ge resultat. Försäljningen online i april ökar med 64 procent till 29 (18) miljoner kronor av den totala omsättningen på 581 miljoner, skriver bolaget.

Nya Clas Ohlson-butiker  

Jämfört med april månad 2017 har kedjans butiksbestånd utökats med 13 butiker. Vid periodens utgång uppgick det totala antalet butiker till 229.

Företaget sätter nu också igång med det tidigare aviserade  framtidsprojektet som går under namnet "100 år till".

– Vi har påbörjat strategiomläggningen, där vi använder vår finansiella styrka och vårt underliggande resultat för att investera för framtiden. I fjärde kvartalet har vi haft fullt fokus på att utveckla vår kundbas och har som en konsekvens under kvartalet gjort omfattande kommersiella satsningar och har investerat framförallt i vår prisposition gentemot kund. Detta har bidragit till en fortsatt god försäljningstillväxt under april månad och en särskilt stark tillväxt online, säger Lotta Lyrå, vd och koncernchef på Clas Ohlson.

LÄS OCKSÅ: Lotta Lyrå - Ikea-kvinnan som ska lyfta Clas Ohlson

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!