- Vi har en stark tillväckt på onlinehandeln, säger Clas Ohlsons vd Lotta Lyrå. Foto: TT NYHETSBYRÅN- Vi har en stark tillväckt på onlinehandeln, säger Clas Ohlsons vd Lotta Lyrå. Foto: TT NYHETSBYRÅN
- Vi har en stark tillväckt på onlinehandeln, säger Clas Ohlsons vd Lotta Lyrå. Foto: TT NYHETSBYRÅN
Clas Ohlson har 229 butiker och räknar med fortsatt butiksexpansion samtidigt som företaget har rejält fokus på onlinehandeln. Foto: FOTOGRAFERNA HOLMBERG / TT NYHETSBYRÅNClas Ohlson har 229 butiker och räknar med fortsatt butiksexpansion samtidigt som företaget har rejält fokus på onlinehandeln. Foto: FOTOGRAFERNA HOLMBERG / TT NYHETSBYRÅN
Clas Ohlson har 229 butiker och räknar med fortsatt butiksexpansion samtidigt som företaget har rejält fokus på onlinehandeln. Foto: FOTOGRAFERNA HOLMBERG / TT NYHETSBYRÅN

Lyftet för Clas Ohlson – aktien rusade på börsen

Publicerad
Uppdaterad

Clas Ohlsons försäljning i april steg med 10 procent till 581 miljoner kronor (527). I lokala valutor ökar försäljningen med 7 procent jämfört med föregående år. 

Det skriver hemfixarföretaget i ett pressmeddelande på tisdagsmorgonen.

Aktien svarade med ett glädjeskutt - men föll senare tillbaka.

– Fortsatt god försäljningstillväxt under april månad och en särskilt stark tillväxt online, säger Lotta Lyrå, vd och koncernchef på Clas Ohlson.

Försäljningen i april påverkas positivt av en kalendereffekt om cirka 3 procentenheter med anledning av fler handelsdagar än motsvarande period föregående år. Försäljningen i april i jämförbara enheter och lokal valuta ökar med 5 procent.

Rejäl aktieuppgång

Stockholmsbörsen svarade med en rejäl uppgång av Clas Ohlson-aktien. Aktien steg kraftigt vid börsöppning, upp med drygt sju procent. Troligen var det signalen om ökat onlinehandel som gett aktien en extra skjuts uppåt. Vid lunchtid hade uppgången mattats något till strax under sex porcent. Senare sjönk uppgången och slutade på 1,7 procent vid börsstängning

Nya strategin med ökat fokus på e-handeln har också börja ge resultat. Försäljningen online i april ökar med 64 procent till 29 (18) miljoner kronor av den totala omsättningen på 581 miljoner, skriver bolaget.

Nya Clas Ohlson-butiker  

Jämfört med april månad 2017 har kedjans butiksbestånd utökats med 13 butiker. Vid periodens utgång uppgick det totala antalet butiker till 229.

Företaget sätter nu också igång med det tidigare aviserade  framtidsprojektet som går under namnet "100 år till".

– Vi har påbörjat strategiomläggningen, där vi använder vår finansiella styrka och vårt underliggande resultat för att investera för framtiden. I fjärde kvartalet har vi haft fullt fokus på att utveckla vår kundbas och har som en konsekvens under kvartalet gjort omfattande kommersiella satsningar och har investerat framförallt i vår prisposition gentemot kund. Detta har bidragit till en fortsatt god försäljningstillväxt under april månad och en särskilt stark tillväxt online, säger Lotta Lyrå, vd och koncernchef på Clas Ohlson.

LÄS OCKSÅ: Lotta Lyrå - Ikea-kvinnan som ska lyfta Clas Ohlson

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag