Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Clas Ohlson: Försäljningen på nätet föll dramatiskt i juni

Clas Ohlsons vd Lotta Lyrå. Foto: FOTOGRAF G KAISER / FOTOGRAF G KAISER
Clas Ohlson har 323 butiker. Foto: HENRIK JANSSON / GT/EXPRESSEN

Prylkedjan Clas Ohlsons totala försäljning minskade med tre procent under juni. 

Det framgår av företagets försäljningssiffror som blev offentliga på måndagsmorgonen.

Företaget skyller nedgången på färre handelsdagar och förra årets 100-årsfirande.

Clas Ohlsons totala försäljning i bolagets 232 butiker och på nätet sjönk med tre procent under månaden. Försäljningen i jämförbara enheter i lokal valuta sjönk 4 procent under perioden.

Bolagets onlineförsäljning, alltså via nätet, minskade med 13 procent under juni till 40 Mkr. 

Det framgår av företags försäljningssiffror som blev offentliga på måndagsmorgonen.

100-års firande drog upp försäljningen förra året

Clas Ohlson skriver som förklaring till nedgången att försäljning i juni ska jämföras med den ”extraordinära försäljningen” i samband med Clas Ohlsons 100-årsfirande och kampanj i juni föregående år.

För de första två månaderna av räkenskapsåret 2019/20 (maj och juni) har försäljningen ökat med 1 procent till 1 316 miljoner (1300), vilket motsvarar en oförändrad organisk försäljning. Försäljningen online för perioden ökar med 2 procent till 75 Mkr (74).

Clas Ohlsons delårsrapport för första kvartalet 2019/20 offentliggörs klockan 07:00 onsdagen den 4 september.

Annons: