Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

H&M-vd:ns ödestal i dag: ”Beredda på förändring”

Stefan och Karl-Johan Persson minuten före starten på onsdagen. Foto: Leif Brännström
Stefan Persson finslipade på sitt inledningstal in i det sista. Foto: Leif Brännström

Aldrig trodde väl klädjätten H&M:s vd Karl-Johan Persson att han skulle få huvudrollen på Cirkus.

Men när portarna öppnades i dag på förmiddagen stod han i fokus vid bolagets unika tillställning som ska bevisa att företaget kan överleva och är värt att satsa på.

– Vi måste vara beredda att ändra på våra interna processer, medgav Karl-Johan Persson när han inledde sitt tal.

Men lagom till förmiddagskaffet hade H&M-aktien rasat med tre procent.

– Domen kommer direkt, säger Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet.

Aktieraset var ett faktum lagom till kaffet på förmiddagen. Då hade H&M:s ledning lagt korten på bordet och berättat om sina analyser om framtiden.

– Analytikerna är  skeptiska till företagets prognoser eftersom de ofta tidigare varit felaktiga, säger Joakim Bornold.

 Onsdagen inleddes med att H&M beskrev exakt hur det som kallats bolagets sorgebarn – nätförsäljningen – utvecklats under 2017.

Man berättar i ett pressmeddelande att näthandeln utgör 12,5 procent av den totala försäljningen, alltså 1/8-del, och 22 procent av rörelseresultatet.

Man lyfter också fram att bolagets försäljning från de nyare varumärkena som utgör affärsområdet New Business, COS, Weekday, Cheap Monday, Monki, H&M Home, & Other Stories och Arket, stod för sju procent av H&M:s totala försäljning i form av 17 miljarder kronor.

Med andra ord: en enorm majoritet av H&M:s försäljning ligger fortfarande i vanliga butiker.

Stefan Persson öppnade H&M-dagen med ett tal på tre minuter. Foto: Leif Brännström

Hela H&M: ledning fanns på plats när portarna till Cirkus öppnades.

Far och son i huvudrollerna 

I reklamen för den anrika anläggningen på kungliga Djurgården står att anläggningen är  "en klassisk mötesplats. Mängder av människor har träffats på shower, föreställningar, mässor, konserter och konferenser. Här har god mat blandats med upplevelser och skratt. Men här har också fattats många viktiga beslut. Vi har 140 års erfarenhet av lyckade möten".

KArl-Johan Persson på scen på onsdagen.

Förvisso stod H&M:s vd Karl-Johan Persson inte på den klassiska scenen utan den nya, moderna Skandiascenen när han inledde sitt livs presentation om företagets framtid. Men knappast trodde den 42-årige chefen att han skulle hamna där i huvudrollen och med fadern, Stefan Persson, 70, vid sin sida, i huvudrollen i föreställningen där H&M inte bara ska försvara sin fortsatta existens som ett världsledande klädföretag.

Karl-Johan Persson måste också under dagen plocka fram en trovärdig handlingsplan med siffror som visar  att företaget klarar den digitala omställningen för klädkedjan med dess olika undermärken, som Cos, Arket, Weekday, Monki, Cheap Monday och H&M Home.

300 speciellt inbjudna börsanalytiker, investerare, ägarrepresentanter och journalister hade bänkat sig när onsdagens föreställning inleddes klockan 09.30 – en föreställning som går ut på att övertyga inte bara om att H&M är på rätt väg, utan också att Karl-Johan Persson är rätt person att leda företaget in i framtiden.

Karl-Johan Persson måste visa att han är ledaren

– Har Karl-Johan ambitionen att kvarstå som vd är det en viktig dag. Han måste vara öppen med vad han vill göra med vd-rollen. Vart ska H&M ta vägen och visa att han är den ledare som ska ta bolaget dit, säger Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet.

LÄS OCKSÅ: Ödesdagen för Karl-Johan Persson

Stålkastarfokus låg också på inledningstalaren: styrelseordförande Stefan Persson, huvudägare till bolaget, styrelseordförande och pappa till Karl-Johan. 

– Vi förstår behovet av mer transparens, då vi underpresterat både sett till marknadens och våra egna förväntningar, medgav Stefan Persson under sitt inledande tal. 

Hemlighetsmakeriet

Angående svårigheten för analytiker att få grepp om bolaget och att så mycket kring siffrorna varit svåråtkomliga  har det berott  på att man låtit de nya varumärkena  inom koncernen och onlineförsäljningen växa i fred, enligt Stefan Persson. Samtidigt slog han fast att huvudfokus nu är att få  ordning på försäljningsutvecklingen för H&M drygt 4 500 butiker – få upp dem på spåret, eller "back on track", som han sa på engelska. 

 

Stefan Persson sitter redo med sitt tal på Cirkus.

Efter Stefan Perssons inledning tog Karl-Johan Persson över föreställningen.

I den fullsatta Skandiasalen på Cirkus satt de inbjudna, lyssnade och antecknade.

– H&M har varit i en gynnsam position. De har tjänat mycket pengar, de har inte behövt vara jättetransparanta, men nu tvingas de ut, säger en aktieägarrepresentant som inte vill vara namngiven.

Vad är det för fakta ni vill ha fram?

– Hur stor är H&M:s onlineförsäljning och hur ser det ut i de olika länderna. Vi kommer att lyssna med stora öron.

Hela H&M:s ledning mobiliserad

Klädföretaget har mobiliserat hela företagsledningen och cheferna för de olika märken som ligger under H&M till eventet på Cirkus.

Stefan Persson till Expressen om den unika H&M-tillställningen under lunchpausen:

– Det är trevligt, bra presentationer och trevlig publik.

Men ville han inte säga. H&M:s ordförande och huvudägare gick dock omkring och pratade med analytiker och en del viktiga investerare.

LÄS OCKSÅ: Här planerar H&M 390 nya butiker

Men om den drygt sju timmar långa förställningen, där Karl-Johan Persson och hans team också minglade bland de inbjudna, räcker för att övertyga aktieägare och "marknaden" återstår att se. Det såg inte så ut vid lunchtid.

Inte ens den påkostade lunchen fick analytikerna på andra tankar kring H&M-aktien, som föll på onsdagen. Foto: Leif Brännström
Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!