Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Amazons klädsatsning skrämmer inte Zalando

Royal Bank of Canada, RBC, har höjt sin rekommendation och riktkurs för Zalando. Foto: / (c)2016 Claudius Pflug / Berlin
Jeff Bezos, vd på Amazon. Men den amerikanska nätjättens satsning på att sälja kläder på europamarknaden verkar inte hota klädjätten Zalando. Foto: TED S. WARREN / AP TT NYHETSBYRÅN

Amazons satsning på att sälja kläder på europamarknaden verkar inte påverka klädjätten Zalandos försäljning. 

Det tror Royal Bank of Canada, RBC, som höjer rekommendation och riktkurs för Zalando.

Tyska Zalando har sedan grundandet 2008 sålt kläder via nätet och affären har vuxit kraftigt. Svenska investmentbolaget Kinnevik är klädjättens största ägare, med 32 procent av aktierna. Nu väljer Royal Bank of Canada, RBC, att höja sin rekommendation och riktkurs för Zalando.

Enligt RBC lär inte Amazons satsning på att sälja kläder på den europeiska marknaden hota Zalandos fina försäljningssiffror, om inte Amazon vässar till modesatsningen ordentligt. 

Låg risk för konkurrens från Amazon

Zalandos rekommendation från RBC har höjts från sector perform till outperform och riktkursen från 46 till 55 euro. På måndagsförmiddagen gick Zalandos aktie upp med omkring 1,2 procent och handlas på Frankfurtbörsen för omkring 47,50 euro.

”Enligt vår syn är riskerna relaterade till marginaler och konkurrens från Amazon låga nu”, skriver RBC i analysen, apropå att aktien är en av branschens mest blankade.

 

LÄS ÄVEN: Zalandos framgång bra för Kinnevik

Men anledningen till den höjda riktkursen och den positiva synen hänger inte på Amazon utan en stark tilltro till Zalandos partnerprogram som låter andra i modeföretag sälja sina kläder via Zalando och sköta leveransen själva. Konceptet förväntas bidra till att rörelsemarginalen på tio års sikt kan nå sju procent, jämfört med RCB:s estimat om 4,4 procent på medellång sikt.

Kommunikationen runt detta har enligt RBC tidigare varit otydlig, vilket försvårat för marknaden att korrekt värdera potentialen i satsningen.

 

LÄS ÄVEN: Kenzas bolag får in 20 miljoner från Zalando

Zalandos anläggning i tyska Erfurt. Foto: Zalando

Kan bli fler samarbeten med H&M

Redan nu samarbetar både Inditex och H&M med Zalando och dessa kan fördjupas ytterligare, tror RBC. För närvarande säljer Zalando kläder från Weekday, som ägs av H&M, och produkter från klädmärkena Oysho och Massimo Dutti, som ägs av Inditex.

I sin analys skriver banken att Zalandos egenutvecklade webbsida och leveveranslösningar i Europa är bättre än konkurrenternas. 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!